Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia trådlöst bredband och mac

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blev just uppringd av en telefonförsäljare från Telia som ville ha mig till att köpa trådlöst bredband. Jag svarade att jag är intresserad men att jag har mac varpå jag fick veta att det inte skulle funka. Tjejen som ringde svävade ganska mycket på målet när jag frågade om detaljer så jag bad henne återkomma när jag kollat upp kompabiliteten på annat håll.

Så nu frågar jag er 99macare om jag skulle ha glädje av (alltså om det går att lösa tekniskt) Telias deal. Man kan man välja ett PC-kort eller USB-modem. Jag har en powerbook så här finns ju PC-kort-plats. Jag bifogar en pdf av erbjudandet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-11 12:13

Jag har dålig erfarenhet av USB-modem. I övrigt kan jag inte hjälpa dig.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-11 14:10

I senaste Macworld finns ett test av tele2:s variant att trådlöst bredband. Tele2 använder samma modem som Telia i detta paket, dvs ett Huawei E220. Drivrutinerna som fungerar med Tele2 torde också fungera med Telia. Här kommer lite aspekter du kan ha i åtanke:

Eftersom PCMCIA-plats inte finns på nyare datorer, kanske USB-modemet är ett bättre val om man vet att man kommer byta dator, eller vilja använda det på en stationär dator, inom överskådlig framtid. USB-modemet dock i vissa fall kräva 2st USB-portar för att fungera bra (det följer med en specialsladd i paketet).

PCMCIA-modemet har uttag för extra antenn, det har inte USB-modemet.

// Emil

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-12-31 02:47
Ursprungligen av bossep:

Jag har dålig erfarenhet av USB-modem. I övrigt kan jag inte hjälpa dig.

nu är ju inte huawei e220 ett modem egentligen utan i princip en 3g telefon med usbanslutning till datorn.
Och min uppfattning är att usb enheten funkar mycket bättre än pcmcia enheten.

En grej med tele2's lösning är iallafall att man måste ta bort pin kodsbegäran innan man kan ansluta.

Jag också köpt detta, med lösning på problemet.

I likhet med David Slättne blivit jag uppringd av den damen, som inte visste vad en Mac är för något. Samt lovade att återkomma med besked. (inget hört). Jag hade tidigare varit i kontakt med Telia:s kundtjänst för att bringa klarhet i detta, fantastiska erbjudande. Efter några turer, sedan säljdamen hade ringt. Fann jag en klok människa, långt borta i supportkorridoren. av henne fick jag nedanstående information per mail. Men -mitt problem är att som nybörjare på Mac, och dålig på engelska språket. Vet jag inte hur jag skall hanskas, och få till det med scriptgeneratorn, vad gäller hämtning etc. Det finns ju en del modem script i mon MacBook.

Från: TeliaSonera Sverige AB [mailto:[email protected]]
Skickat: den 22 oktober 2006 10:01
Till: Apple Macintosh OS X
Ämne: Inställningar för Online till din Apple Macintosh OS X
Manuella instdälningar Telia Online
Installera Apple Modem Script Generator från www.apple.com
Skapa ett nytt modemscript med följande information, APN: online.telia.se
samt CID =1.
Spara modem scriptet
Klicka på Systeminställningar under Apple-menyn
Klicka på Nätverk under Internet och Nätverk
Välj Plats och Ny konfiguration. Ange valfritt namn på konfigurationen.
Välj visa och välj den enhet som du vill ansluta med. Klicka på fliken PPP
och ange online.telia.se som telefonnummer. Klicka på modem (alt. Bluetooth
modem), Välj modem. Välj modemscriptet du skapade tidigare. Klicka utför.
Konfigurationen är nu klar att använda.

Med förhoppning om attdet finns krafter "där ute" för att hjälpa mig lösa detta.

Med vänlig hälsning om en God Fortsättning.

Smeden

  • Oregistrerad
  • 2006-12-31 16:29

Ladda hem filerna från denna sidan:

http://www.communica.se/huawei/filarkiv/index.htm

Med hjälp av denna installationsmanualen hjälpte jag en kund med Telia trådlöst bredband, tog några minuter från det att vi tecknat abonnemanget till att kunden kunde surfa.

Ursprungligen av Emil Rimsby:

Ladda hem filerna från denna sidan:

http://www.communica.se/huawei/filarkiv/index.htm

Med hjälp av denna installationsmanualen hjälpte jag en kund med Telia trådlöst bredband, tog några minuter från det att vi tecknat abonnemanget till att kunden kunde surfa.

Just de drivrutinerna fungerar inte för mig, har en Macbook Pro 10.4.8 och Huawei E220 (Telia). Men jag hittade några som gör det...

Intel - http://www.myglobe.com.ph/myGlobe/others/Huawei_Intel_App.zip
PPC - http://www.myglobe.com.ph/myGlobe/others/HUAWEIDataCardAPP_PPC.pkg.zip

Skumt att de drivrutinerna fungerar för vissa men inte andra.

Mvh,

Emil Rimsby - är en ängel..

Ja Jag vet Du är människa, men är ändå en ängel utan vingar.. Att se den blåa lampan tändas, Efter att följt ditt tips, går inte att beskriva. Strulade lite i PC: med borttagandet anv pinkoden. Gjorde det senare i mobiltelefon, mycket mycket enklare där. Tack var Dig kan jag och mina fina Mac sväva i syberrymden utan en enda tråd. God fortsättning och hur många TACK som helst.. med vänlig hälsning från en glad Sven.Erik Ohlström

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-11-11 14:17

Kanske roligare med 3:s 3G med HSDPA (3,6Mbit).. Iofs. så fungerar det enbart i Sthlms innerstad men vid slutet av 2006 så kommer hela Sthlm att fungera och under 2007 kommer 70% av Sverige att täckas.. De använder för övrigt ett USB-modem.

Köpte ett Huawei E200 med Telia idag och får inte igång det. Telia har inga drivrutiner och försöker jag med Tele2's så står det bara "Försök igen".

Mvh,

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-01-28 13:23

Har precis köpt samma modem med tillhörande telia abonemang. Lyckas dock inte att få det att fungera. Använder guidem som Rimsby länkade till. När jag försäker ansluta säger macen att det inte finns någon kopplingston. Någon som har förslag på hur jag kan få det att funka?

Kom Du ihåg att!

Ursprungligen av wesker:

Har precis köpt samma modem med tillhörande telia abonemang. Lyckas dock inte att få det att fungera. Använder guidem som Rimsby länkade till. När jag försäker ansluta säger macen att det inte finns någon kopplingston. Någon som har förslag på hur jag kan få det att funka?

Kom Du ihåg att lägga in numret? *99# Kolla Intel eller inte. Sedan får Du inte ha modemet inkopplat när Du startar datorn. I med modemet -vänta två gröna blink -anslut. Fungerar som bara den. Det var vad jag kunde bidra med.

Säkert att du gjort exakt som du ska då? Kopplingston gnäller datorer oftast om bara när du gör en analog uppringning i stil med ISDN. Och om det är ngt sådant som du gör så testa lägga ett , innan nummret du ringer upp. Det är ett gammalt trix som gör att det blir en paus innan den ringer upp. En paus där kopplingstonen hinner uppstå.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-05 20:48

Har nu gjort om proceduren men får det fortfarande inte att fungera. Har en iBook G4 och använder installationspaketet för Power PC processor. Följer anvisningen, lägger in rätt APN och telefonnummret 99#. Kommer så långt att det står " kontaktar PPP-server" men där är det stopp, får medelandet att modemfel inträffat och att jag ska kontrolera inställningarna. Några mer förslag på vad jag kan göra?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-02-20 15:54

Telia gillar uppenbarligen inte Mac

Har också försökt få Telias mobila trådlösa internettjänst att funka på min mac, helt utan resultat. Telia använder samma modem som Tele2 som har drivrutiner och installationsanvisningar på sin hemsida. Har laddat ner o installerat dessa. Knallade sedan in på Telias butik och bad dem ta fram sitt USB-modem, och vi kopplade upp helt enligt anvisningarna. Deras APN inloggning fungerade inte...

Telia säger att de kommer med drivrutiner för Mac under våren, men fan trot... När jag var i butiken hade de ett trådlöst nätverk, men med en spärr för Mac... jag fick känslan av att Mac o Telia inte trivs särksilt bra ihop....

Någon som verkligen har lyckats ansluta och få det att fungera med Telias mobila internet - usb-modemet från Huwei??? Jag tvivlar...

E220 - ingen kopplingston

Har läst både här och där, men får det inte att fungera:(
Drivrutiner tycks fungera(modemet hittas och kan konfigureras)
Blå diod blinkar på E220, men uppkoppling misslyckas, ingen kopplingston.
Att koppla upp med min 3G mobil funkar direkt och felfritt.
Börjar tänka att det kanske är fel på E220...
HJÄLP! har spillt tillräckligt med tid på detta nu:'(

Jaaaa!!

Nu fick jag till det!! Det verkar som man på ett ställe ska ange telnr *99# dvs INTE online.telia.se. Förvirrande är bara förordet...
Här är en bra lathund:
http://www.communica.se/huawei/filarkiv/e220-installation-manual-sv.pdf

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-04-01 17:43

För er som det fungerar. Hur är hastigheten? Och har ni möjlighet att testa ping i något spel?

För mig fungerade inte från början men det var så att när jag installerade drivrutinerna det blev 2 till Huawei mobile installerade då tog jag bort de och då fungerade utan problem och hastigeten är lite högre än med ADSL....

Bozzman! Kanske kan du gör en liten steg-för-steg till oss hopplösa fall som följer alla instruktioner, testar alla varianter, men ändå INTE får det att fungera. Hos mig säger den att det jag måste "kontrollera PPP". Jag har E220 modemet från Telia, modemscript installerat, rät modem valt i listan, pinkod inaktiverad, *99# som nummer osv. Jag fick också tre Huawei installetart först, tog bort två st, men det funkar inte ännu. Har även följt Truckers_Mikes länk till manualen, men den är i ärlighetens namn väldigt dåligt skriven.

Bozzman igen Ok, jag fick igång det nu, men med Rossifumis drivrutiner ovan (iBook G4, 10.4.8). Vad det gäller Telia så körde jag enligt följande: Telefonnummer *99# samt standardinloggningen "guest/guest" (icke att förglömma) på PPP-inställningar. Nu flyter det på...men f-n vad det ska vara svårt ibland.

suck... testa allt och får det inte att funka heller.. HJÄÄÄLP!?!?

Steg för steg, Telia:
Gå, tro det eller ej, till http://www.tre.se/templates/Sporg3_03.aspx?id=27984

Ladda ned instruktionen.

Ladda ned drivisen.

Följ instruktionen.

I systeminställningarna:
Namn: Ange t ex Telia 3G
Användarnamn: guest
Lösenord: guest
Telefonnummer: *99#

/Magnus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-19 20:16
1
Bevaka tråden