Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FM sökningsprestanda - tips

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har precis skaffat mig FM 8.5 för att testa hur det känns efter många år med Access. Dvs jag är ganska nybörjare på FM.

En fråga till er, erfarna FM användare: hur kan man förbättra sökningsprestandan?
Jag har en tabell på 3,4 milj poster som är länkad till sig själv och andra tabeller. Tabellen innehåller några beräkningar baserad på self join som går inte att ha index på (om jag fattar rätt). Det tar timmar att leta fram t ex unika värden i tabellen. Kör på en MAc Pro med 6 GB minne så jag hoppas att det är inte datorn som är flaskhalsen.

Tack på förhand,
QuickEye

Det finns massa saker man kan göra!

Som du vet så förbättrar indexering sökhastigheten oerhört mycket, så det betyder att alla fält som är/kan indexeras skall indexeras. Det gör alltså FileMaker så fort du har gjort en sökning i fältet helt automatiskt, men du kan även kryssa för detta själv.

Vad som slöar ner är som du märkt beräkningar allt som inte kan lagras tex beräkningar som använder relaterade data och sortering i portaler eller poster som sorterar relaterade fält.

Det finns flera lösningar, den enklaste är förstås är att faktiskt lagra informationen ifråga om det går. Ett sätt att göra det är att via manus (FileMaker-snurror, sök på detta begrepp här i forumet) som läser av relaterad information och sedan lagrar den i ett verkligt fält. Kör man detta manus lite då och då (tex på nätter) så påverkar det inte det dagliga arbetet.

En annan lösning är att lagra data på andra sätt och en tredje är att bygga en workaround, den senare är när man helt enkelt skapar en lösning som går förbi ett olösligt problem istället för att lösa det, därav namnet.