Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man upp ration i Azureus?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hmmmm... jag vet att jag är en idiot när det gäller datorer så jag skulle behöva en liten förklaring. Har börjat använda mig av Azureus nyligen (har aldrig sysslat med nerladdning tidigare).

Första dagen jag använde det gick det fort som attan att få hem grejer men nu känns det skitsegt. När jag försökte luska i varför hitta jag på flera ställen att man skulle se till att ha en ratio över 1. Ok..........MEN DET STÅR INGENSTANS HUR MAN FIXAR DET!!! Så om någon upplyst människa kunde förklara det hade det varit fantastiskt.

Det står också att läsa överallt att man ska se till att bara ta hem "bra torrents". Återigen.........DET STÅR INGENSTANS HUR MAN KOLLAR DET!!! Så om någon skulle kunna förklara det för en datorhandikappad person vore det bra...

/Tobbe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-16 18:57

Ration är en mätare av hur mycket du har laddat ner i förhållande till hur mycket du har delat med dig. Lösningen blir alltså att dela med dig av torrents under längre tid.

Ursprungligen av vanilj:

Ration är en mätare av hur mycket du har laddat ner i förhållande till hur mycket du har delat med dig. Lösningen blir alltså att dela med dig av torrents under längre tid.

Ok men jag läste nånstans i Azureus hjälptexter att om man hade för dålig ratio kunde man bli bannad från trackern. Problemet är att jag har datorn igång dygnet runt så om folk inte vill ladda ner det man har kan man inte påverka sin ratio. Har jag fattat det rätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-16 21:17
Ursprungligen av don tobleone:

Ok men jag läste nånstans i Azureus hjälptexter att om man hade för dålig ratio kunde man bli bannad från trackern. Problemet är att jag har datorn igång dygnet runt så om folk inte vill ladda ner det man har kan man inte påverka sin ratio. Har jag fattat det rätt?

Det beror ofta på att folk vill att det ska vara balans mellan hur mycket man delar med sig jämfört med vad man laddar ner. Om allt för många åker snålskjuts på dem som delar med sig så går hastigheten ofta ner och gör att folk inte vill dela med sig o.s.v.
Nu vet jag inte vad du använder Azureus till, men jag utgår ifrån att det är för legitima nerladdningar och på sådana trackers så ska det inte vara så petigt att du blir bannad.

Detta är ett känsligt område eftersom den främsta användingen av torrent-program är för nerladdning av upphovsrättskyddat material och det ska vi definitvit inte diskutera här på 99mac.

Detsamma gäller torrents som är populära. Populära torrents får du själv hem fort och laddas hem av andra mycket, låter du dem ligga kvar så öka din ratio fortare än med impopulära torrents. Du kan oftast se hur poppis en torrent genom att titta på antalet som laddar ner den och antalet kompletta källor. Om det är 250 downloaders och 500 kompletta källor så betyder det att du har 750 personer att få filen av, alla 750 personer har bitar av denna fil (eller hela). De som har bitar av filen laddar upp till de som inte har den. Den bör du få hem fort alltså. Om det är 2 downloaders och 2 kompletta källor så kan det ta lång tid, det är bara två som har hela filen och det är bara två till att dela.

Så länge det inte är en torrentsida med inloggning så kan du inte bli bannad och därmed spelar inte din ratio nån roll. Dock är det ju en schysst grej att lämna kvar torrenten tills du skickat iväg lika mycket som du laddat ner, eftersom du då gett tillbaka lika mycket som du fått.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-17 14:01

En sak som kan ställa till det med ratiot är att de allra flesta av oss har asymetriska bredbandsanslutningar. Vi har alltså högre till mycket högre nerladdningshastigheter än uppladdning. Det innebär ju att om man har t.ex. 24/1 (24 Mb/s ner, 1 Mb/s upp) och det tar två timmar att få ner en fil så kan det ju ta två dygn att ladda upp motsvarande mängd data.

1
Bevaka tråden