Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag få en ny Mac OS X Install Disc om den är för repig?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle använda min Mac OS X Install Disc 1, men den var tydligen alldeles för repig för att använda. Hur funkar det, kan jag få en ny CD av Apple tro? Är det till och med så att jag kanske kan gå in på en Mac återförsäljare här i Göteborg med mitt serienummer på min PowerBook G4 och dom fixar en ny skiva åt mig? Någon som har erfarenheter?

Det ska gå att byta Retail-DVDn för Tiger mot CD-dito istället. Det svarar iofs inte på din fråga, men det är möjligt att Appla kan ge dig nya skivor mot att du skickar in de gamla. Ring direkt till Apple och fråga.

Jag behövde en ny skiva för ett tag sedan när min Tiger-DVD hade repats sönder. Apples support sa att garantin inte täcker repor. Möjligtvis om din skiva är väldigt ny; min var visserligen ett och ett halvt år gammal.

Jag var också inne på det där med att byta ut skivan. Om man kan byta skivan (och lite pengar emellan) mot CD-skivor, tänkte jag att det säkert skulle gå att byta mot en ny DVD på liknande sätt.

Men nej; det fanns inget de kunde göra.

Kan man inte ens byta in skivorna mot en "administrativ avgift?"

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Kan man inte ens byta in skivorna mot en "administrativ avgift?"

Nej inte i mitt fall, det ville de inte göra. Men ring och fråga ändå.

Nu var ju min en retail-skiva som var över ett år gammal. Här gäller det ju en maskinspecifik. Möjligt att det gör en viss skillnad. Framför allt fick jag höra att det ju inte går att bevisa att en retail-skiva fortfarande ligger inom ettårsgarantin.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-17 15:59

Det är sånt här som jag tycker är konstigt. Man betalar inte för varken skivaen eller operativsystemet i sig, utan rätten att få använda det. Så, har man en gång betalt så har man rätt att använda det. Dålig service att inte ens (mot avgift) kunna tillhandahålla det som man faktiskt har betalt för.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-17 16:32
Ursprungligen av Jeppe_E:

Det är sånt här som jag tycker är konstigt. Man betalar inte för varken skivaen eller operativsystemet i sig, utan rätten att få använda det. Så, har man en gång betalt så har man rätt att använda det. Dålig service att inte ens (mot avgift) kunna tillhandahålla det som man faktiskt har betalt för.

Jag håller med dig. Någon lösning borde Apple ta fram för just sånt här. Inte nödvändigtvis helt gratis, men mot som du själv skriver, en administrationsavgift. Vet inte riktigt hur man ska lösa det praktiskt, men smidigast hade ju varit om man kunnat ange sin dators serienummer eller liknande, så kunde de ha skickat en länk där man kunde ladda ner installationsprogrammet och själva bränna ut på DVD. Och denna länk skulle då bara funka typ 1-2 ggr eller nåt. Länken kunde de ha skickat via epost när man betalat in, typ...

1
Bevaka tråden