Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppZapper - Avinstalleraren Apple glömde

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-06-16 09:55

AppZapper - Avinstalleraren Apple glömde!

Alla älskar drag & släpp funktionen i OS X. Dra en applikation in till din program mapp, och det är installerat. Du tycker att det är lika enkelt att avinstallera en applikation — Genom att bara dra det till papperskorgen. Men så är det INTE. Applikationer installerar inställningar, caches, och andra support filer i din dator som tar upp utrymme & gör den slöare. Att radera en applikation på detta vis gör att aplikationen inte alls avinstalleras.

Nu kommer AppZapper. AppZapper är för människor som vill kontrulerligt testa nya aplikationer men vill kunna avinstallera dom enkelt. Dra en eller flera applikationer till AppZapper och se den hitta alla extra filer och låter dig radera dom med ett enda litet klick. Ett säkert system låter dig även välja vilka filer / inställningar du vill spara.

Testa AppZapper nu med 5 gratis avinstalleringar eller köp programmet för endast ca 90SEK

Se video hur AppZapper funkar
http://www.appzapper.com/appzapper_demo.mov

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-16 11:56

Ingen nyhet direkt. Däremot ett fint initiativ att skriva om program på det här sättet!

Bra för nybörjaren men för oss pro-användare känns det skumt att betala för ett snyggt GUI över Spotlight typ.

Ursprungligen av acke:

Bra för nybörjaren men för oss pro-användare känns det skumt att betala för ett snyggt GUI över Spotlight typ.

Vad menar du? Spotlight kan väl inte veta vilka filer ett program installerar?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-16 12:28

Ehh, nyhet?

Nytt är det inte men ändå ett bra program.
Jag använder det när jag avinstallerar program.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-06-16 13:06
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nytt är det inte men ändå ett bra program.
Jag använder det när jag avinstallerar program.

Jag kör också AppZapper går fortfarande är att söka fram i spootlight & radera på det settet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-16 13:25

Alternativet ar val Appdelete, som ar gratis.

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2007-06-16 15:00

Eller uApp, som också är gratis.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-16 15:45

En fråga bara; hur mycket skit installerar ni på era datorer, då ni tycker att det är värt att lägga ut pengar på något som man lika gärna kan göra gratis (inte lika smidigt kanske, det kan diskuteras). Mest nyfiken, då jag nästan aldrig installerar nya program för att sedan kort därefter kasta dem.

Ursprungligen av Adzam 1:

En fråga bara; hur mycket skit installerar ni på era datorer, då ni tycker att det är värt att lägga ut pengar på något som man lika gärna kan göra gratis (inte lika smidigt kanske, det kan diskuteras). Mest nyfiken, då jag nästan aldrig installerar nya program för att sedan kort därefter kasta dem.

Några program i veckan blir det nog, kanske lite mindre, men tycker inte att det är värt att betala för ett program likt AppZapper. Söker inte heller efter filer och raderar de på det viset, drar helt enkelt programmet till papperskorgen.

Ganska ofta man hittar små free- eller shareware som man vill testa, för att sedan se att de inte riktigt håller måttet.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-16 16:00

AppZapper är ett bra program, men jag tror att du i och med initiativet till denna tråd faktiskt mest förvirrade nybörjare. Att bara flytta .app-filen till papperskorgen och därefter tömma den är faktiskt på sätt och vis att avinstallera programmet (dock sparas som ovan nämnt cache-filer osv.)

Gillar Appzapper men skulle hellre se varianten att slippa ett extra program när man tar bort ett program, exempelvis att det kommer upp en fråga när man kastar programmet i papperskorgen om man även vill ta bort pref och cache-filer.

Att ett par .plist-filer ligger kvar någonstans slöar knappast ner datorn. OS X har inget register som pajar titt som tätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-16 20:01

Använder Automator-flödet som installeras automatiskt med AppZapper dagligen. Dock kan man enkelt skapa ett workflow med samma funktion till t ex. AppDelete på en sekund. Men jag föredrar AppZappers vackra GUI framför AppDeletes.

Edit
För er som använder AppDelete och vill kunna använda det med Automator. Skapa ett workflow som det på bilden välj Arkiv -> Spara som insticksprogram -> Insticksfil för: Finder. Sen är det bara att högerklicka på programmet du vill radera och välja Automator -> Vad_du_nu_döpte_workflowet_till så tar AppDelete hand om resten!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-16 21:15

Princip, då alla restfiler i nästan 100% av alla fall innehåller programets namn.

  • Medlem
  • 2007-06-17 00:32

Det finns ett antal tråda rom det här programmet redan, och i nån av dem har jag skrivit att AppZapper inte alls hittar alla filer som hör till ett program.

Det är lika effektivt att göra en Findersökning och kasta allt med programmets namn i. Och då missar man en massa skräp i en del fall.

Man kan alltså inte alls lita på AppZapper och då blir ju själva idén skändad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-17 12:49

Det e ju faktiskt lite sjukt att OS X inte tar bort alla filerna när man raderar ett program...

Ursprungligen av Kajan:

Det e ju faktiskt lite sjukt att OS X inte tar bort alla filerna när man raderar ett program...

Hold your horses there sonny jim.

Det är väl rätt bra att OS X inte plockar bort saker åt dig. Blir du av någon anledning av med ett program är det bara att tanka ner igen med alla inställningar intakta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-18 21:48
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Hold your horses there sonny jim.

Det är väl rätt bra att OS X inte plockar bort saker åt dig. Blir du av någon anledning av med ett program är det bara att tanka ner igen med alla inställningar intakta.

Sure du har en poäng men samtidigt så är det inte OS X som plockar bort saker utan min tillsägelse. Väljer jag att ta bort ett program så tycker jag det ska innebära allt som har med programet o göra. Förutom då t.ex. dokument som är skrivna, ljudfiler och annat som man använder programet för att använda. Men alla "program"-filer tycker jag ska tas bort. Eventuellt att den frågar om man vill ta bort dem.

Ser man rätt upp och ner på det så är nog oftare man vill ta bort hela programet än man tar bort ett program men vill spara inställningarna.

Och en sak till, är man så pass van användare så man vet att inställningarna kan sparas, så vet man kanske också oftast var man kan hitta dem och spara på dem manuellt.

Jag som ovan (nybörjare) användare tänker givetvis att nu e programet borta när jag har dragit det till papperskorgen.

Detta är egentligen en sak som borde funka i windows också då man trycker på Delete knappen, men jag har förståelse för att bara ta bort mappen inte gör att alla filer som ligger på annat håll tas bort, men där finns iallafall funktionen "lägg till/ta bort program"

Sen om det ligger på apple eller det ligger på programtillverkarna kan jag inte svara på så mitt misstag var kanske att beskylla apple för detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-18 22:49
Ursprungligen av Kajan:

Och en sak till, är man så pass van användare så man vet att inställningarna kan sparas, så vet man kanske också oftast var man kan hitta dem och spara på dem manuellt.

Sant men är det inte lite där som Apple är som bäst? Ser till att datanoviser fattar proffsbeslut utan att de ens vet om det?

Ursprungligen av Kajan:

Det e ju faktiskt lite sjukt att OS X inte tar bort alla filerna när man raderar ett program...

Det beror på vad du definierar som ett program. Jag anser att det som räknas som ett program är programbundeln i Applications-mappen. Cache, inställningar och det som sparas i Application Support är bara resurser som programmet eller andra program kan använda. Jag tycker att det är mer logiskt att enbart bundeln tas bort då man flyttar den till papperskorgen, vill jag sedan ta bort även resurser som finns i biblioteken gör jag det. Det som vore sjukt vore om andra filer togs bort då du flyttade en fil till papperskorgen. Naturligtvis inser jag att det är förvirrande för de som inte känner till det och är vana vid hur allt ska gå via installerare och avinstallerare i t ex Windows. Men trots deras avinstallationsprogram finns ofta spår kvar av programmen.

  • Medlem
  • 2007-06-17 13:04

Vad är det som gör det sjukt? Jag tycker att det är upp till programtillverkaren att se till att leverera en avinstallerare som rensar bort allt som hör till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 15:34

Som vi har diskuterat förut.
Jag tycker Apple borde "tvinga" alla utvecklare att installera en receipts-fil. Om du sedan slänger ett program så frågar Papperskorgen/Finder/Mac OS X/whatever om du vill slänga alla filer som tillhör programmet. Självklart ska man kunna ställa in om man ska slänga .plist-filer och om avinstallationen ska gälla alla användare, dvs, /Library eller ~Library.

  • Medlem
  • 2007-06-17 15:52
Ursprungligen av acke:

Jag tycker Apple borde "tvinga" alla utvecklare att installera en receipts-fil.

Or else...

I övrigt tycker jag att det låter som en bra idé.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 20:21
Ursprungligen av Baron:

Or else...

Jo jag vet. När inte ens stora företag som Adobe kan hålla sig från att ha krångliga installationer, egna installationsprogram och drälla filer över hela hårddisken så ska man inte hoppas på för mycket.

Ursprungligen av the örjan:

Jag använde spotlight för att avinstallera Norton.
Det gick ju - så där bra - på en skala.

Betyder det att jag är proanvändare då?

Nä, det var långt ifrån alla filer som innehöll ordet Norton.

Och med anledning av det som skrivits här verkar ju AppZapper vara en ren bluff!
Den skulle ju inte ha klarat Norton den heller.

Jag klarade till slut av det tack vare ett Googletips här på forumet.
Aldrig mera Norton.
Aldrig mera AppZapper

Sedan är iof Norton-programmen speciellt krångliga. Därför skickar de med ett avinstallationsprogram.

Jag använde spotlight för att avinstallera Norton.
Det gick ju - så där bra - på en skala.

Betyder det att jag är proanvändare då?

Nä, det var långt ifrån alla filer som innehöll ordet Norton.

Och med anledning av det som skrivits här verkar ju AppZapper vara en ren bluff!
Den skulle ju inte ha klarat Norton den heller.

Jag klarade till slut av det tack vare ett Googletips här på forumet.
Aldrig mera Norton.
Aldrig mera AppZapper.

Ursprungligen av the örjan:

Jag använde spotlight för att avinstallera Norton.
Det gick ju - så där bra - på en skala.

Betyder det att jag är proanvändare då?

Nä, det var långt ifrån alla filer som innehöll ordet Norton.

Och med anledning av det som skrivits här verkar ju AppZapper vara en ren bluff!
Den skulle ju inte ha klarat Norton den heller.

Jag klarade till slut av det tack vare ett Googletips här på forumet.
Aldrig mera Norton.
Aldrig mera AppZapper.

Du menar att du dömmer ut AppZapper pga vad som skrivs i denna tråd? Norton kan jag förstå att du inte vill ha, det är ett program som borde levereras med en varningsetikett typ Do NOT install unless you seriously want to mess with your Mac.

AppZapper däremot tycker jag är alldeles prima och jag har använt det länge. Jag testar mycket Shareware och speldemos och tycker att det är ett utmärkt program för att ta bort dessa då jag tröttnat på dem, framförallt e-som jag slipper gå in o rota i kataloger där det kan bli dyrbart att ta bort fel filer. Jag har förstås inte testat de andra avinstallerarna, inte vad jag minns iaf.

  • Medlem
  • 2007-06-17 21:31

QuarkXPress dräller allt möjligt efter sig. Det tar ett tag att hitta allt slask. (Men vem är förvånad... :rolleyes: )

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-06-18 20:33

Om jag inte har helt fel för mig, så för CleanApp en logg på det som installeras (och kanske mer) som gör att ALLT raderas när du raderar programmet (med CleanApp då alltså...). Inga missade filer typ AppZapper.

  • Medlem
  • 2007-06-18 23:03

lite .plist-filer skadar ju inte, så man kan nog säga att programmet som regel är avinstallerat när det kastas i papperskorgen.

Bevaka tråden