Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ytterliggare en med hårddiskproblem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-06-15 00:38

ser att det är flera trådar om hårddiskbekymmer.. jag valde ändå att skapa en egen tråd.. har läst dom, o hoppas att jag inte missat nått i de trådarna som jag frågar om här..

min 1 år, o tio dagar gamla macbook (alltså 10 dagar efter supporten gått ut) krashar datorn..
datorn blir seg, och jag blir tvungen att starta om, när den bootar upp sen blir det bara grått och ett frågetecken över en mapp kommer upp.. några klickande ljud hörs!

har inte tillgång till min installationscd för att köra skivverktyg, men känslan är ju att hårddisken har pajjat.. (man skulle vara bättre på säkerhetskopior..)

så mina frågor är fonns det något annat sätt att köra skivverktyg (om det kan hjälpa?), kan man använda någon annans installationsskiva? (även att installera om man blir tvungen att köpa en ny hdd? vad finns det för program att för att försöka rädda hårddisken, om den nu går att rädda...

sen så kommer min sslutliga fråga.. ska inte en hårddisk hålla längre än ett år? kan inte se att jag har hanterat datorn vårdslöst.. visst så har jag ju haft med mig den till skolan, men den borde ju klara det (den är ju trotsallt bärbar...)
kan man reklamera det trots att garantin gått ut? eller hur fungerar det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-15 00:45

min tjejs gick sönder efter 1 år och 3 dagar. Apple vägrade skicka en ny, ok skiter i disken då vi köpte en större.

MEn för alla hennes bilders skull så skickade vi iväg den till universaldatarecovery.se

Den är där nu, de undersöker disken kostnadsfritt och kommer sen med ett kostnadsförslag

det finns ett jättebra program, som heter DataRescue, som du kör i en annan mac än din, samtidigt som du har kopplat ihop de båda macarna och kör "din" i target mode, då kan du rädda datan på den, det tar lång tid men det funkar.
rkomeneras om du glömt att back-upa.

target mode är nog lösningen på dina problem över huvudtaget, då kan du köra skivverktyg, data rescue och disc warrior från en annan dator, och denna behandlar hårddisken på din som vilken enhet som helst.
men det finns det hur mycket som helst här på forumet, tror jag

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-06-15 16:35

tack för tipset! ska iväg o inhandla en firewire-kabel!

men om det är ett mekaniskt fel, på t ex läshuvudet, kommer man kunna se hårddisken i den andra datorn då?
är det någon skillnad på att koppla in den via target mode, eller stoppa in den i en hårddiskkabinett?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-06-16 00:55

åh.. det fungerar inte med "target mode", kopplat ihop min macbook, med en kompis ibook, via firewire.. håller inne 't' när jag startar upp macbooken.. men inget händer, mer än det vanliga alltså, dvs den "plingar" och så är det grå skärm en stund, medans hårdisken klickar.. sedan kommer mappen med frågetecknet framför upp...

blir tokig på detta.. är det nån som vet vad som är fel? har bara min kompis dator tills imorgon bitti, så har du nån aning så skriv!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-06-16 01:10

kan ju tillägga att ibooken är mac osx 10.4 vilket jag har fför mig borde göra att det ska gå...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-16 11:09

Jag har med samma problem. Jag köpte igår en hårddisk kabinett och satte in macbookens hårddisk i den. Testade kabinetten på en annan dator och hittade hårdisken då och kan få tillbaka informationen. Jag hade samma grej att jag försökte köra Target mode men den hittade inte HD:n på den andra tatorn. Nu ska man bara ringa till Apple och försöka klura ut vad det riktiga problemet är.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-06-16 11:19

skönt att någon annan fått samma fel.. känns på nått sätt skönt,

då ska jag försöka få tag på en hårddiskkabinett!

men är det nån som har nån aning vad detta beror på`?

1
Bevaka tråden