Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nollställa Användare

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-06-08 22:43

Hur gör man lättast en nollställning av en användarens hemmamapp?
Hemmamappen är utdelad via OD och det körs mail i samma konto.

Användaren har fått problem med att han inte kan logga in på 10.4.9 klienter, är klienten 10.4.8 eller lägre så funkar det bra ( har funkat tidigare med 10.4.9) . Alla andra användare i samma grupp kan logga in på alla datorer så det är bara hans konto som är skumt. Har kollat igenom inställningar och annat men hittar nada. Så kort och gott jag skulle vilja nollställa kontot utan att mail och annat störs. Hur gör jag?

Kan jag plocka bort allt i hans hemmamapp utan just mailmappen ? Eller finns det nått annat sätt att gå till väga?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-06-08 23:46

Har inte gjort det själv, så med visst förbehåll, men jag skulle gjort som så att jag tog en backupp på hans hemmapp och sedan raderade den helt. Då kommer du antingen att kunna skapa en sprojlans via WGM alternativt så skapas en när han loggar in nästa gång. Kontrollera att allt flyter och sedan flytta tillbaka det som behövs från backuppen.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-06-09 01:01

jag har funderat i de barnorna oxå. Funderar bara på om man kan lyfta ut hans mappar till en annan mapp vidsidan av hans hemma mapp. så att hans mapp blir tom och allt han hade ligger i en mapp som heter backup-användare eller nått.
Bara lite orolig att inte backupmappen stället till det för alla användarna. samt att rättigheterna till hans grejer inte blir helt åt fanders.

Kolla med att slänga hans ~/Library/Preferences/com.apple.loginwindow.plist

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-06-10 01:24

Har testat. testade till och med att slänga ut alla preferences. no luck.. :/
Så det ser ut att nollställning är enda utvägen.
Han vill gärna att mailen som han har ska sparas. har en massa mail som inte ligger på servern sparat i mail.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-06-10 19:42

Har gjort lite praktiska test. Det ser ut som om det ska funka att plocka bort allt ur Library utom mail och mailpref. Det verkar nollställa det mesta.
Samtidigt rörs inte resten i hans hemma mapp.

Har nån något annat tips så säg gärna till.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-06-15 21:12

Då har jag kört fast igen. Har rensat ut det mesta i Library, allt utom mailmappen, keychain mappen och mail downloads. Samt har jag inte slängt mail inställningen i preferences. Lik förbannat gå det inte att logga in. Jag gjorde detta på ett test konto innan och då funkade allt. Vad är fel?!
Need some help over here!! :-/

Kan det va rättighetsfel i hans konto? och i så fall hur rättar jag till det?

Jag har aldrig råkat ut för något liknande och de tips jag har har du redan fått.
Självklart kan det vara rättigheter som spökar - skapa en ny användare och flytta sedan över allt hans till den nya.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-06-15 23:12

Om jag "raderar" hans konto, vad händer med hans mailkonto?
Ligger hans hemmamapp kvar om jag raderar hans konto i workgroup Manager?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-06-15 23:20

funkar det att göra så här:
Jag döper om mans hemmamapp på server till ---"namn" loggar in på hans konto och sen om detta funkar, föröver allt från den gamla mappen?

Ja men var duktigt försiktig med att föra över sakerna från Library-mappen.

Hur har det gått förresten?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-07-03 03:18

har gjort så här:
Skapat nytt konto, fört över alla hans dokument och hans mail mapp.
och nu ser det ut att funka. Dock har killen varit på semester så kontot har inte använts sen jag la över allt.

1
Bevaka tråden