Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup via Internet (remote backup)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill göra backup på en massa grejer på min mac-server i garderoben. Jag har testat programmet Mozy. Det fungerar utmärkt för det det är tänkt för men det når inte riktigt ända fram för mig.

Första begränsningen är att Mozy inte kan backa upp dolda filer som t.ex. /usr/local/apache2/conf/httpd.conf. Jag har provat att med typ Tinkertool välja att visa dolda filer, men det går ändå inte.

Den andra begränsningen är att Mozy körs som den användaren som är inloggad. Jag vill backa upp filer som den inloggade användaren inte har rättigheter att läsa. T.ex. är det IMAP-filer under respektive användares hem-katalog.

Någon med erfarenheter på området?

Jag använder Synk Pro, det tycker jag fungerar rätt bra. Gå att köra synkning och backup mot allting som kan monteras på skrivbordet (och med MacFUSE innebär det även FTP även om jag inte vet hur det blir med rättigheter och macspeficika resurser, kanske bäst att köra backup mot en skivavbild med HFS+ på).

Och det går att köra som root-användaren (eller vilken annan användare som helst på datorn).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-15 23:00

rsync är annars en bra lösning på detta, om det nu skall vara en spegling av maskinen, sen kan man med lite script kunskap skapa andra lösningar men rsync i standardutförande är enkelt och fungerande (inkl. resurs info och annat om det är till annan mac)

Har satt upp Synk Backup så att den kopierar alla filer jag vill göra backup på till en mapp på en annan disk, och sen låter jag Mozy göra backup på den mappen. Verkar funka.

1
Bevaka tråden