Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem: Nordea-inloggning - certifikat

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-06-15 19:52

Jag kör Mac OS 10.4.9 och Safari+Netscape.
Jag använder Nordeas internettjänst för privatpersoner och loggar vanligtvis in med kod.
Nu fungerar det inte som det ska. När jag går in på inloggnings-sidan
kommer ett popup-fönster som talar om att certifikatet är ogiltigt. Längre än så kommer jag inte.

Någon som har stött på detta problem? Det är likadant med båda webläsarna.
Jag har inte installerat något nytt på datorn. Har tömt cache och cookies utan resultat.

Hjäääälp!

Tyvärr bara ett halvt svar. Jag minns att jag hade samma problem och ringde då deras support som lotsade mig igenom inställningar. Minns inte och hittar inte heller vad det är jag kan ha ändrat. Men en signal till deras support kanske kan hjälpa

  • Medlem
  • 2007-06-15 20:37

Har pratat med dem i ca en halvtimme och de kunde inte hjälpa mig.

Om du inte fått något svar innan söndag så kan jag då kolla den dator jag använde på den tiden - det var en hel del år sedan ...

  • Medlem
  • 2007-06-15 20:57

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

När jag öppnar nyckelhanteraren och kollar certifikatet från Nordea står det med röda bokstäver: "Det här certifikatet har signerats av en okänd utfärdare". Någon här som blir klokare av det?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-15 23:24

Radera det från Nyckelhanteraren, ett nytt borde skapas nästa gång du loggar in.

  • Medlem
  • 2007-06-16 07:49

Har gjort det, men resultatet är det samma...tyvärr.
"Certifikatet är ogiltigt (värdnamn stämmer inte överens)"

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-06-17 07:06

Nu får jag upp detta när jag försöker logga in med Safari 3 på Nordea:

FEL

SYSTEMET ÄR TILLFÄLLIGT UR FUNKTION
Var vänlig försök senare.

Ursprungligen av hawa:

Jag kör Mac OS 10.4.9 och Safari+Netscape.
Jag använder Nordeas internettjänst för privatpersoner och loggar vanligtvis in med kod.
Nu fungerar det inte som det ska. När jag går in på inloggnings-sidan
kommer ett popup-fönster som talar om att certifikatet är ogiltigt. Längre än så kommer jag inte.

Någon som har stött på detta problem? Det är likadant med båda webläsarna.
Jag har inte installerat något nytt på datorn. Har tömt cache och cookies utan resultat.

Hjäääälp!

Jag har samma skit med Skandiabanken, exakt samma fel dessutom. Det funkar bara inte. Testat installerat om certifikaten men icke det blir samma fel. Och dessutom har de ingen support på Skandiabanken för oss Mac användare.

  • Medlem
  • 2007-06-18 10:42

Installerat om certifikatet?
På Nordea får man ett automatiskt när man går in på sidan.
Har provat att slänga det, men det nya jag får är också ogiltigt.
Nordeas tekniker ska ringa mig under dagen. Blir intressant att se om man får någon hjälp.

Hur uppkom ditt problem? Hade du gjort några ändringar/uppdateringar?
Jag kan inte komma på att jag har ändrat något på min dator.

Hej igen - gårdagen tog bara slut så först ny sitter jag vid min gamla dator och har inget speciellt bra att komma med. Det var längesedan jag hade probelm - ja, så längesedan att lösningen gjordes i IE. Hittar ínte motsvarande i Safari eller Firefox - men det kanske beror på att jag inte har haft proroblem med dem och därför inte varit inne och kollat så mycket inställningar.

Nåväl det som gjordes var att man i
Inställningar - Säkerhetszoner - Zonen Tillförlitliga Platser
la till en direktadress till Nordea

När sedan Opera, Firefox med flera kom så fungerande de bara och gör det (peppar, peppar ...) fortfarande.

Inte för att jag vet om det hjälper men har du reparerat skivbehörigheterna och kollat pref-filerna (Preferential Treatment är ett litet gratisprogram jag har haft en hel del nytta av under åren)

  • Medlem
  • 2007-06-18 20:06

Nu fungerar det som det ska igen och jag har inte ändrat någon inställning på datorn eller uppdaterat något.
I morse kom jag inte in pga ogiltigt certifikat. Idag på lunchen fick jag meddelande om ogiltigt certifikat MEN kunde logga in i alla fall om jag valde alternativet "fortsätt". Nu ikväll fungerar det helt som vanligt igen.

Hm..börjar misstänka att det är Nordea och inte min dator som var problemet.
Förutom Nordeas sida har datorn fungerat precis som vanligt.

Tack macwitty för ansträngningen i alla fall!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-06-18 22:27

Nu funkar det här hos mig med. Felet låg nog som sagt hos Nordea.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-06-21 12:33

Det som oroar mig med Nordea är att de påstår att de har någon nytt på gång. Frågan är ju hur det kommer funka med mac... Nuvarande "skraplotter" funkar ju väldigt bra med mac och andra system. Att det sen är uselt för säkerheten om man har en pissig PC bryr jag mig ärligen inte om.

  • Medlem
  • Lessebo
  • 2007-09-26 10:23

Enligt information från Nordeas hemsida.
"Ny säkerhetslösning
e-kod ersätter engångskoderna
I november börjar vi att byta ut våra existerande engångskoder. "
Läs mer på följande länk.
Hoppas att de tänker på oss Mac X användare när det gäller e-id också.

Det verkar Nordea faktiskt ha gjort denna gång. Jag mejlade och fick följande svar:

"Kortläsaren med e-kod fungerar helt oberoende av vilken sorts dator eller
operativsystem du använder. Kortläsaren med e-kod behöver du inte ansluta
till din dator."

Ursprungligen av lumipa:

Enligt information från Nordeas hemsida.
"Ny säkerhetslösning
e-kod ersätter engångskoderna
I november börjar vi att byta ut våra existerande engångskoder. "
Läs mer på följande länk.
Hoppas att de tänker på oss Mac X användare när det gäller e-id också.

Har skickat många arga email ända sen 2004, över Nordea's inkompetens att fixa e-leg-lösningar för Mac och Linux. Även med nya kortläsaren funkar e-leg bara med Windows. Helt ofattbart dåligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-26 05:18

Det är inte sant. Jag mailade Todos och fick drivrutiner till den nya dosan. De håller på att fixa drivrutiner till Tiger också, just nu finns bara till Leopard. De ligger inte ute på hemsidan än fick jag veta, men testa att maila dem, jag fick drivrutinerna bifogade

support@todos.se

hoppas det hjälper!

1
Bevaka tråden