Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig PM G5 - panik!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu behöver jag verkligen hjälp!

Jag har köpt en begagnad PM G5 dual 1,8 GHz från jobbet för några veckor sedan. Den har fungerat underbart bra. Jag slängde ut den gamla 80 GB S-ATA disken och stoppade in två st 320 GB-diskar som jag ställde in som raid till ca 600 GB. Sedan fick jag för mig att utöka RAMminnet från 1,25 GB (2 st 512 + 2 st 128 MB). Det var då det förskräckliga hände.

1. Jag plockade ut 128-kretsarna.

2. Jag stoppade i två st nya "Selectra TGM128X400/CLLL/1GB" (DDR PC3200 400MHz). Jag har varit en idiot, jag borde ha kollat kompatibiliteten bättre, men jag har faktiskt aldrig under 20 år haft några egentliga problem med minneskompatibilitet.

Nu startar den inte längre. Den lilla LED-lampan på fronten blinkar i en sekvens med två blinkningar. Naturligvis inget startljud.

3. OK, tänkte jag, fel minnen. Jag stoppar tillbaka 128orna igen. Sammar resultat.

4. Jaha, kan det vara så att minnena inte blev riktigt isatta -- kollar igen. Samma resultat.

5. Bara för att prova något annat tar jag ut 128orna och kör utan dom. Samma resultat.

6. Jag hittar och trycker på PMU-resetknappen (heter det så?) och trycker på den. Samma resultat.

Kan det vara så att minneskretsarna faktiskt förstört moderkortet på något sätt??

Vad betyder blinkandet?

Hör av er snälla duktiga människor! Jag mår inte alls bra just nu...

:">

Sätt i minnena som funkade och resetta SMU och PRAM. SMU nollar du genom att ha strömkabeln urdragen i mer än 2 minuter. Sen håller du in äpple-option-P-R tills uppstartningsljudet hörs en andra gång. Hör av dig om detta inte funkar.

Fungerar inte!

Jag har nu provat med att ha strömkabeln urdragen ca 5 min. Samma resultat. Dessutom är det så att det aldrig kommer något start-bång. Inget ljud alls faktiskt... Jag får ingen kontakt med datorn...

Minneskompatibilitet, G5

Är det ändå inte så att de minnen jag förskte använda var av alldeles rätt typ och borde ha fungerat? Hur tar man reda på detta säkert?

Ursprungligen av Thomas Johnson:

Är det ändå inte så att de minnen jag förskte använda var av alldeles rätt typ och borde ha fungerat? Hur tar man reda på detta säkert?

Det bör stå i manualen vilka minnen du ska ha, tror jag. Om du inte har en manual så kan du ladda hem en här: http://www.apple.com/support/manuals/powermac/

Ett annat sätt att kolla är att titta på diverse webbshoppar, tex Macoteket, inWarehouse och Apple för att se vilka minnen de rekomenderar för just din Mac.

Tack så länge

Tack så mycket för all hjälp och stöd så långt. Jag ska kolla alla råden och testa med lite fler konfigurationer av minnen, men det är fredag e m och jag tänker försöka släppa detta ett tag nu. Det är i alla fall inte så att jag blir direkt hindrad i mitt arbete -- jag har tur och har såväl en bra PowerBook och en inte fullt så rolig PC som jag också kan jobba på. Det är inte synd om mig; inte egentligen... Men inte borde väl ett "ganska rätt minne" kunna skada en Mac! Detta var ju dessutom ett kvalitetsminne som väl inte gärna kan vara trasigt...

Ha en trevlig kväll!!

Fick du med någon manual till Macen? Det finns nämligen en sida i den där det förklaras vad olika lampblinkningar betyder. Ta gärna ett titt här:

Generell felsökning:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300552

Förklaring av lampblinkningar:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302527

Senast redigerat 2007-06-15 16:33
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-15 16:22

Har du satt i minnena rätt .Dom ska sättas i par.
Har du kollat så alla kablar sitter i.

B.D

  • Medlem
  • 2007-06-15 17:47

2 blinkningar betyer att minnet som sitter är inkompatibelt. Dum fråga men säkert på att du satte in minnet rätt? de måste sitta parvis.

Problemet är löst!

Naturligtvis var ingenting trasigt, inte ens minnena var av fel typ. Jag har varit en idiot. Jag satte in minnena fel... Först trodde jag att (i den stunden utan relevant info) de två översta DIMM-slottarna var en bank och de övriga två var bank två. Jag noterade att så inte var fallet p g a att minnena var olika. Då trodde jag förstås att den övre platsen i båda paren var en bank och den nedre i båda paren var den andra. Så var det inte heller... Det var den mest ologiska av alternativen. De innersta platserna är bank 1 och de yttersta är bank 2.

Nu har jag 3GB RAM!!

Tack så hjärtliga för den hjälp jag fick!

Ha en trevlig helg -- nu mår jag bra igen -- man måste förlåta sig själv också!!

1
Bevaka tråden