Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone i Sverige tidigast -08, enligt Telenor

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skickade en fråga ang bla iPhone till Telenor.
Saxat ur svaret:
"Gällande Apples Iphone finns det i dagsläget inget beslut om Telenor kommer sälja den i Sverige. Lanseringen den 29 juni i USA gäller dessvärre inte i Europa. Förhoppningsvis är den väntad här första kvartalet 2008, således kvarstår beslut om vilken operatör som får äran att sälja den. Självklart hoppas vi på Telenor!"

Personligen har jag hela tiden hävdat att vi i Sverige får den tidigaste första kvartalet nästa år.
Jag hatar när jag har rätt i vissa frågor.
Observera dessutom ordet "förhoppningsvis", vilket rys...
Någon som stött på något annat besked de sista dagarna?

Hoppas att den kommer i 3G-variant när den väl kommer.

Oberoende av vilken operatör som får den...

Mvh

ka det inte vara så att den operatör som får äran att sälja den också får följa Apples krav på när den SKALL börja säljas ...

Ärligt talat tror jag inte att Telenor har någon aning om när den dyker upp. Vi får se helt enkelt.

Ursprungligen av capojava:

Ärligt talat tror jag inte att Telenor har någon aning om när den dyker upp. Vi får se helt enkelt.

Jag tror inte ens Apple vet det ännu. De har nog alldeles fullt upp med USA-lanseringen och de kommer inte att kunna möta efterfrågan där på ett bra tag (tror jag), så en anpassning till 3G och avtal med europeiska bolag får nog vänta ett tag.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-07 15:40

Det var tidigast -08. Det kan alltså bli 2009 eller senare...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-07 22:07
Ursprungligen av Ola:

Det var tidigast -08. Det kan alltså bli 2009 eller senare...

Titta igen?

Fall 2007 Europe, 2008 Asia.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror inte ens Apple vet det ännu. De har nog alldeles fullt upp med USA-lanseringen och de kommer inte att kunna möta efterfrågan där på ett bra tag (tror jag), så en anpassning till 3G och avtal med europeiska bolag får nog vänta ett tag.

Kanske de inte vet det exakt men självklart har de en plan för detta och folk som jobbar på både Europa som Japan lanseringen, att de väntar beror nog helt på andra saker.

Ursprungligen av draags:

Kanske de inte vet det exakt men självklart har de en plan för detta och folk som jobbar på både Europa som Japan lanseringen, att de väntar beror nog helt på andra saker.

Jag tror ändå det är lågprioriterat än så länge. Kanske vill de först se hur den mottas i USA och det finns något att lära av detta osv.

Ursprungligen av draags:

Kanske de inte vet det exakt men självklart har de en plan för detta och folk som jobbar på både Europa som Japan lanseringen, att de väntar beror nog helt på andra saker.

Självklart väntar alla på att se hur USA lanseringen går. Säljer den som attan så går det mycket lättare att förhandla och få ett bra deal med en Europeisk operatör... Men de har säkert börjat prata med dem.

Ursprungligen av bjelkeman:

Men de har säkert börjat prata med dem.

Det verkar inte gå så bra: Apple Unable to Find iPhone Partner in Europe?

A Vnunet.com article claims that European mobile operators are unwilling to concede to Apple's iPhone partnership demands.

"Operators consistently told us, not for attribution, of course, that they had spoken to Apple and found the company 'unbelievably arrogant', making demands that 'simply cannot be justified no matter how hot the product is'," Avi Greengart, a principal analyst at Current Analysis, wrote in an advisory on Monday.

Several operators went as far as to say they "will never offer the iPhone." It's been widely publicized that Apple has made several unconventional demands of their cell phone carriers.

Ursprungligen av Adrian B:

Det verkar inte gå så bra: Apple Unable to Find iPhone Partner in Europe?

A Vnunet.com article claims that European mobile operators are unwilling to concede to Apple's iPhone partnership demands.

"Operators consistently told us, not for attribution, of course, that they had spoken to Apple and found the company 'unbelievably arrogant', making demands that 'simply cannot be justified no matter how hot the product is'," Avi Greengart, a principal analyst at Current Analysis, wrote in an advisory on Monday.

Several operators went as far as to say they "will never offer the iPhone." It's been widely publicized that Apple has made several unconventional demands of their cell phone carriers.

dessa jv*a analyster .. skulle vi lyssna på dom skulle världen vara ett helv*e att leva på .... jag tveckar inte på att jävulen själv jobbar som en analyst ..

Ursprungligen av Adrian B:

"Operators consistently told us, not for attribution, of course, that they had spoken to Apple and found the company 'unbelievably arrogant', making demands that 'simply cannot be justified no matter how hot the product is'," Avi Greengart, a principal analyst at Current Analysis, wrote in an advisory on Monday.

Several operators went as far as to say they "will never offer the iPhone." It's been widely publicized that Apple has made several unconventional demands of their cell phone carriers.

Operatörerna har alldeles för mycket makt i dagsläget och ställer för höga krav. Det är därför det knappt finns VoIP-lösningar eller andra mobila tjänster än operatörernas usla "portaler".

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-15 12:55

telenor/vodafone gränssnitt

om telenor/vodafone får dealen - tror ni att de kommer att förstöra gränssnittet med sina egna röda ikoner som de gör med alla andra telefoner? Deras fula vodafone-gränssnitt är det enda som göra att jag konsekvent väljer andra operatörer..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-23 17:04
Ursprungligen av bj8:

om telenor/vodafone får dealen - tror ni att de kommer att förstöra gränssnittet med sina egna röda ikoner som de gör med alla andra telefoner? Deras fula vodafone-gränssnitt är det enda som göra att jag konsekvent väljer andra operatörer..

Svårt att se att Apple kommer tillåta något annat än deras logga uppe i vänstra hörnet. Precis som de gjort med AT&T.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-23 18:06
Ursprungligen av acke:

Svårt att se att Apple kommer tillåta något annat än deras logga uppe i vänstra hörnet. Precis som de gjort med AT&T.

Föreslår du att Apple ska bli egen en teleoperatör? Jag ser det i framtiden..

Köp Apple WiMax, ett Apple iPhone Family abonnemang och AppleTV så bjuder vi på det billigaste!*

*Specialerbjudande bara för 99.eu-medlemmer under hela året 2079. Trevlig sommar!

Ursprungligen av boris91:

*Specialerbjudande bara för 99.eu-medlemmer under hela året 2079. Trevlig sommar!

Tror du Apple TV finns kvar om 72 år? Undrar hur vi använder TVn om 72 år... Tja, en annan lär ju vara död då. Undrar om Apple överhuvudtaget finns kvar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-24 16:36
Ursprungligen av boris91:

Föreslår du att Apple ska bli egen en teleoperatör? Jag ser det i framtiden..]

Nej, jag tror att europeiska teleoperatörer kommer bli erbjudna samma deal som amerikanska.

Ursprungligen av Ciryon:

Operatörerna har alldeles för mycket makt i dagsläget och ställer för höga krav. Det är därför det knappt finns VoIP-lösningar eller andra mobila tjänster än operatörernas usla "portaler".

Jo, det skulle vara kul om Apple kunde få nån av dem att böja sig, inte just för iPhones skull utan bara rent allmänt rucka lite på maktförhållanden.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-07 20:21
Ursprungligen av capojava:

Ärligt talat tror jag inte att Telenor har någon aning om när den dyker upp. Vi får se helt enkelt.

Sant, dom vet inte mer än någon annan..

Det gick ju inte helt smärtfritt för SE att ta 3G till P990 så Apple sliter nog sitt hår nu för at få en fungerande 3G version av iPhone till Europa.

Att få ut den till julhandeln vore nog bra.
Och andra sidan så prioriteras USA så om den säljer över förväntan där så får kanske Europa vänta tills de kan leverera igen.

Haha, 2009, då lär man ju kunna köpa sig en bättre lur om man väntar så länge

Ursprungligen av Johan S:

Haha, 2009, då lär man ju kunna köpa sig en bättre lur om man väntar så länge

Hmm, är det inte så att den bättre luren kommer tidigast 2010?

  • Medlem
  • 2007-06-07 17:35

Skulle inte den som släpps i USA snart kunna fungera här i Sverige? Tyckte Björnström nämnde att de kanske åker över och tar hem ett gäng...

Ursprungligen av Korsriddaren:

Skulle inte den som släpps i USA snart kunna fungera här i Sverige? Tyckte Björnström nämnde att de kanske åker över och tar hem ett gäng...

och hur fungerar det ? . iPhone är väll operatör bunden till AT&T ... ? så den lär väll knappast fungera med något SIM kort i sverige ? ..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-07 17:48

Och jag tror inte att någon här i Sverige skulle kunna låsa upp den heller. Om det nu lyckades, måste du som köper den i USA ändå betala av på kontraktet som är på 2 år. Bra affär? Knappast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-15 16:12
Ursprungligen av Korsriddaren:

Skulle inte den som släpps i USA snart kunna fungera här i Sverige? Tyckte Björnström nämnde att de kanske åker över och tar hem ett gäng...

Ta skärmtangentbordet t.ex. Jag vill gärna ha åäö på det. Dessutom är tangentbordet "smart" och fattar vad du försöker skriva om du missar tangenter. Rättstavningskontroll lixom. Detta funkar nog inte med svenska utan vidare.

Jag tror att det är en del arbete för att ta fram en bra telefon som fungerar bra på Svenska.

Sen har vi ju "visual voice mail" som kräver support från operatören. Detta har väl inte alla svenska operatörer utan vidare...

Ursprungligen av pesc:

Sen har vi ju "visual voice mail" som kräver support från operatören. Detta har väl inte alla svenska operatörer utan vidare...

Det är något som jag verkligen ser fram emot.
Hoppas det kommer till Svea.EU snart också.

Ursprungligen av pesc:

Ta skärmtangentbordet t.ex. Jag vill gärna ha åäö på det. Dessutom är tangentbordet "smart" och fattar vad du försöker skriva om du missar tangenter. Rättstavningskontroll lixom. Detta funkar nog inte med svenska utan vidare.

Jag tror att det är en del arbete för att ta fram en bra telefon som fungerar bra på Svenska.

Sen har vi ju "visual voice mail" som kräver support från operatören. Detta har väl inte alla svenska operatörer utan vidare...

iPhone kör ju OSX och där är ju Svenska redan ett av många standardspråk. Om det är en bantade version som körs på iPhone så det är väl bara för Apple att se till att de telefoner som säljs i Sverige åtminstone är laddade med svenska .Iproj-filer.

När det gäller operatörens stöd så kan du nog vara säker på att Apple dokumenterat alla ändringar som gjorts i Cingulars, numera AT&T, nät och kan skicka ut en manual och en drös med tekniker som vet precis vad som behövs. Med tanke på att det inte finns så många leverantörer av utrustning, och att denna måste leva upp till vissa standarder för att garantera funktion med alla GSM-/3G-telefoner på marknaden så lär det inte vara så vansinnigt krångligt att implementera heller (vansinnigt är relativt, förstås).

Ursprungligen av ohennig:

iPhone kör ju OSX och där är ju Svenska redan ett av många standardspråk. Om det är en bantade version som körs på iPhone så det är väl bara för Apple att se till att de telefoner som säljs i Sverige åtminstone är laddade med svenska .Iproj-filer.

När det gäller operatörens stöd så kan du nog vara säker på att Apple dokumenterat alla ändringar som gjorts i Cingulars, numera AT&T, nät och kan skicka ut en manual och en drös med tekniker som vet precis vad som behövs. Med tanke på att det inte finns så många leverantörer av utrustning, och att denna måste leva upp till vissa standarder för att garantera funktion med alla GSM-/3G-telefoner på marknaden så lär det inte vara så vansinnigt krångligt att implementera heller (vansinnigt är relativt, förstås).

Med tanke på hur långsamt allt går i sverige med nya tekniker (mms, 3g osv.) så gissar jag på att EU iphone inte kommer att ha visual voicemail, det är nog inte "bara" att installera det. Men 3 har en sorts visual voicemail, man kan få alla sina röstmeddelanden skickat till sin 3-mail och läsa dom när man vill, så tekniken finns, men då ska ju varenda land ha visual voicemail också.

Bevaka tråden