Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Leopard universal?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi är några polare som tänkte vara lite sparsamma och gå ihop och köpa en familjelicens av leopard. men det slog oss att vissa har intel o andra har ppc. Kommer detta vara ett problem eller är versionen liksom universal?

Jag tror inte de kommer göra olika kartonger för PPC eller Intel. Max OS X Server finns ju i Universal-skiva.

Den kommer vara UB

Saxat från Apple Store:

"*Familjepaketets licensavtal ger dig rätt att installera och använda ett exemplar av Apple-programvaran på högst fem (5) Apple-datorer så länge som dessa datorer befinner sig inom samma hushåll och används av personer som bor i detta hushåll. Med "hushåll" avser vi en eller flera personer som delar bostad, t.ex. en villa, en hyres- eller bostadsrättslägenhet eller ett mobilt hem, men även studerande som har bostaden som sin fasta adress men tillfälligt bor i en separat studentlägenhet. Licensavtalet gäller inte för företag eller annan kommersiell användning."

Verkar, med andra ord, inte som någon bra idé.

så fint av dig att visa mig detta. jag anser att mina vänner är som min familj. du har nog aldrig gått mot rött mina kära vän.

men om ni ändå tänker bryta mot licensavtalet kan ni väl lika gärna dela på en 'vanlig' licens eller tom ladda hem klabbet?

edit: vilket inte är att rekommendera, naturligtvis.

Senast redigerat 2007-06-15 11:41

Håller med föregående talare...
Antingen bryr man sig om licensavtalet eller ej.
Och vad har att gå mot rött med saken att göra?

Leopard är UB, men det kommer inte funka på äldre maskiner:

Citat:

You must have a Macintosh computer with:
an Intel processor or a PowerPC G4 or G5 processor
a DVD drive
built-in FireWire
at least 256 MB of RAM for a Power-PC based Mac and 512 MB for an Intel-based Mac (additional RAM is recommended for development purposes)
a built-in display or a display connected to an Apple-supplied video card supported by your computer
at least 6 GB of disk space available, or 8 GB if you install the developer tools

Ursprungligen av gabriela:

men om ni ändå tänker bryta mot licensavtalet kan ni väl lika gärna dela på en 'vanlig' licens eller tom ladda hem klabbet?

edit: vilket inte är att rekommendera, naturligtvis.

Instämmer med det mesta i detta inlägg.

jag får ursäkta min tidigare lagöverträdelse där jag tydligen bröt mot sidans policy vilket ledde till en varning. men jag förstår ärligt inte skillnaden mellan att vara 5 personer som delar en licens och att vara 5 i en familj som gör det. det innebär ju att det bara gynnar en som har en familj att skaffa det. men jag hade tänkt att låta min tjej som jag bor ihop med att ta del av det med. i faktum kvarstår att apple bara tjänade 199$ istället för 129$ per person. jag såg det som en sorts mängdrabat,

  • Medlem
  • 2007-06-15 16:56
Ursprungligen av Patric08:

jag får ursäkta min tidigare lagöverträdelse där jag tydligen bröt mot sidans policy vilket ledde till en varning. men jag förstår ärligt inte skillnaden mellan att vara 5 personer som delar en licens och att vara 5 i en familj som gör det. det innebär ju att det bara gynnar en som har en familj att skaffa det. men jag hade tänkt att låta min tjej som jag bor ihop med att ta del av det med. i faktum kvarstår att apple bara tjänade 199$ istället för 129$ per person. jag såg det som en sorts mängdrabat,

Det kan tyckas löjligt om man vill, men precis som andra har varit inne på går det ju inte att köra en fri-efter-eget-tycke-tolkning på licensavtalen. Du & din flickvän kan givetvis dela på en familjelicens, då ni bor i samma hushåll. Du & din kompis kan (nåväl, inte enligt avtalet), det inte.

End of story.

Ursprungligen av Patric08:

jag får ursäkta min tidigare lagöverträdelse där jag tydligen bröt mot sidans policy vilket ledde till en varning. men jag förstår ärligt inte skillnaden mellan att vara 5 personer som delar en licens och att vara 5 i en familj som gör det. det innebär ju att det bara gynnar en som har en familj att skaffa det. men jag hade tänkt att låta min tjej som jag bor ihop med att ta del av det med. i faktum kvarstår att apple bara tjänade 199$ istället för 129$ per person. jag såg det som en sorts mängdrabat,

Du skriver min tjej, men familjelicensen kan väl bara gälla om ni är gifta:p

  • Medlem
  • 2007-06-15 17:07
Ursprungligen av Olav Rust:

Du skriver min tjej, men familjelicensen kan väl bara gälla om ni är gifta:p

Jag ser då inte att "marriage" är ett efterfrågat krav för familjelicensen, så - nej.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-06-16 01:35

Familjelicenserna är till för att om t.ex. ni är 2-3 barn i familjen med varsin mac och de vuxna har en egen Mac.

Eller att du har t.ex. en Mac mini och du och din sambo har en varsin Macbook, då spar du lite pengar.

Den är INTE till för att man ska kunna göra gruppköp och köpa, då kan man lika gärna Wärscha skiten till att börja med.

"men även studerande som har bostaden som sin fasta adress men tillfälligt bor i en separat studentlägenhet."

Det verkar vara rätt självklara gränser för ett hushåll. Exempelvis ingår man inte i ett hushåll om man vill dela licens med kompisar, som bor på annan adress. "Hushåll" är väl inte en så himla svår term att förstå i de flesta fall.

Undrar hur det är om man bor i ett kollektiv? Då borde väl en dator som alla "delar på" ingå i samma hushåll, medan den dator som en medlem i kollektivet äger och sköter för sig själv inte ingår i hushållet.

Om man vill bryta mot dessa regler är väl en samvetsfråga.

  • Medlem
  • 2007-06-16 12:41
Ursprungligen av Nicklas Högås:

"men även studerande som har bostaden som sin fasta adress men tillfälligt bor i en separat studentlägenhet."

Det verkar vara rätt självklara gränser för ett hushåll. Exempelvis ingår man inte i ett hushåll om man vill dela licens med kompisar, som bor på annan adress. "Hushåll" är väl inte en så himla svår term att förstå i de flesta fall.

Undrar hur det är om man bor i ett kollektiv? Då borde väl en dator som alla "delar på" ingå i samma hushåll, medan den dator som en medlem i kollektivet äger och sköter för sig själv inte ingår i hushållet.

Om man vill bryta mot dessa regler är väl en samvetsfråga.

Jag tycker folk verkar göra det svårare än vad det redan är.

Ex.

Om du har fyra appledatorer kan du gott köpa en familjelicens & installera på samtliga. Om du & din sambo & era barn har ett gäng datorer går det alldeles utmärkt att köpa en familjelicens & installera på samtliga - oavsett om själva ägandeförhållandet är så satt barnen äger sin egen, sambon sin egen & du din egen - då hushållet är minsta gemensamma nämnare. Är du student & bor i korridor i bland & äter nudlar hos päronen ibland är det självklart att du kan köpa dig en familjelicens (då DITT hushåll kan vara flera till antalet). Osv.

Däremot är det inte till för att för att få grupprabatt med kompisarna. De flesta regler är rätt självklara om man bara använder sig av lite sunt förnuft - ska man trivialisera dessa eller rättshaverera kan man - likt många redan varit inne på - strunta i licensalternativet helt & skaffa en singlelicens för samtliga burkar eller "ladad ned" på "annat håll".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-16 17:58

Så som jag ser det är frågan besvarad. Leopard är en Universal Binary punkt slut. Byt namn på tråden eller stäng den för det här verkar glida ifrån ämnet.

1
Bevaka tråden