Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

su lösenord

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag blir ombedd att skriva i lösenord för su så funkar inte det. Är inte så haj på det här men har förstår att su står för superuser, är de detsamma som root? Kan inte komma ihåg att jag har satt ett sådant lösen ord någon gång och har jag gjort det så borde det vara det jag försöker med men det vill inte alls funka. Finns det på något sätt man kan återställa det utan att installera om hela systemet?

I så fall måste du börja med att aktivera root. Öppna verktygsprogrammet NetInfo Manager och aktivera root från en av menyerna. Du får även ge root ett lösenord. Sedan ska det fungera. Men avaktivera gärna root när du inte längre behöver använda det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-15 00:29

su brukar be om ditt egna lösenord, inte root-lösenordet. Prova att ange ditt egna lösenord och se om det fungerar då.

EDIT: Glöm det jag svamlar om. Jag tänker ju på sudo. Sorry!

Skriver du bara su i en terminal är det root som efterfrågas. Men du kan ju ange ett användarnamn efter su om du vill och köra på det istället.

Nu har jag varit inne i NetInfo Manager och lagt till ett lösen på root.
Skriver su; patric-carlssons-powerbook-g4-15:~ patriccarlsson$ su
Får upp
Password:
Skriver i det lösen jag nyss satt, men får
su: sorry

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-15 11:48

Jag trodde i min enfald att su frågar efter ett adminkonto-lösenord. t.ex. lösenordet för första kontot som skapades på maskinen. Åtminstone funkar det för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-15 12:17

använd sudo

iris:hicke 23% sudo su
password:
iris:root 1#

Ursprungligen av hicke:

använd sudo

iris:hicke 23% sudo su
password:
iris:root 1#

patric-carlssons-powerbook-g4-15:~ patriccarlsson$ sudo su
Password:
patric-carlssons-powerbook-g4-15:/Users/patriccarlsson root#

Det funkade! Kanon, tackar. Men varför funkar det inte när man kör "su", vad är skillnaden?

Edit: Nu när jag skriver sudo su så behöver jag inte längre ange något lösenord utan blir "patric-carlssons-powerbook-g4-15:/Users/patriccarlsson root#" direkt, känns det rätt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-15 16:56
Ursprungligen av patriccarlsson:

Men varför funkar det inte när man kör "su", vad är skillnaden?

Ah, nu gick det upp en talgdank.

su aktiverar superuserkontot (root?) permanent. "A bad ting" skulle nog många tycka.

sudo kör enstaka kommandon med superuserbehörighet och frågar efter lösenord varje gång.

Den "spar" lösenordet ett tag efter att man skrivit in det en gång, minns inte hur länge men väntar man ett tag får man skriva in det igen nästa gång..

Ursprungligen av Johan S:

Den "spar" lösenordet ett tag efter att man skrivit in det en gång, minns inte hur länge men väntar man ett tag får man skriva in det igen nästa gång..

Jag la märke till det själv, men tack! O:-)

Jag tror det är på följande vis:

För att använda "su" måste man ha aktiverat superuser (root). Annars fungerar det inte.
Med "sudo" tillfälligt köra program som superuser utan att aktivera root-kontot.

fotnot: su kan även användas till att bli andra användare, tex "su sven" så blir du användaren sven, men skriver du "su" utan något mera så är det root som efterfrågas.

1
Bevaka tråden