Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskar tips på litteratur inom XHTML, CSS och PHP

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-06-14 14:45

Jag använder RapidWeaver för att göra mindre webbplatser och är mycket nöjd med enkelheten i programmet. Nu förstår jag dock att man kan göra mycket mer med det om man kan skriva lite kod själv och jag tänkte jag skulle lära mig lite. Tänkte börja med att läsa en bok om XHTML och sedan kanske även titta lite på CSS och PHP. Nu är det ju så att marknaden fullständigt svämmar över av böcker inom dessa ämnen så det skulle vara trevligt om ni ville hjälpa mig välja litteratur. Har ni några bra tips att komma med? Gärna på svenska.

Tack på förhand,

Leif

Oj jag hade en rad böcker jag tänkte tipsa om men ingen är på svenska.
Visserligen är de böcker jag tänkte tipsa inte direkta nybörjar böcker men bra är dom.
HTML Mastery
CSS Mastery
Dessa förutsätter att du har en del förkunskaper de kan du rätt lätt hitta på nätet.
Du ska kunna grunderna i båda scriptspråken för att ha någon nytta av dem.

php kan jag men jag har aldrig läst någon bok om det. har lärt mig allt via nätet och en jäkla massa phpkodsskrivande.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-06-14 15:37

Tack för ditt svar Mattias,

Jag får nog vänta med Mastery-böckerna tills jag har lärt mig lite, jag är dessvärre helt "grön" inom kodskrivande. Behöver nog snarare typ "Dummies"-böcker som kan få igång mig på ett lärorikt och underhållande sätt.

Leif

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-06-14 18:45

www.w3schools.com har en del schyssta tutorials som får igång dig. (Sen kan man ha synpunkter på dess råd och användning av olika element, men det är på högre nivå.)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-06-14 23:00

Tack för det tipset memark! Den sidan kände jag inte till och den verkar ju göra alla funderingar på bokinköp överflödiga. Fantastisk sida.

Det är nästan så jag önskar att jag bryter benet eller något så jag blir sjukskriven i 6-8 veckor eller så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 23:22

Beginning Web Programming With Html, Xhtml And Css är en rekommendation. Tyvärr på engelska, men en mycket bra introduktion till modern webbutveckling.

  • Medlem
  • 2007-06-14 23:26

www.webdesignskolan.se

www.webdesignskolan.se är en bra start om man vill läsa gratis och på svenska. Dessutom ett ganska pedagogiskt upplägg. Kan rekommendera CSS-delen varmt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-06-15 23:37

Tack för alla tips. Webbdesignskolan verkar som en bra startpunkt. Inte för att jag har några problem med engelskan men det blir lite enklare att läsa på svenska.

Då är det bara att sätta igång då...

1
Bevaka tråden