Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av 160 GB 7200 rpm vs. 5400 rpm i MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bare Feats har postat lite info om prestandan på de olika 160 GB-hårddiskarna man kan välja i sin MacBook Pro:

June 13th, 2007 --- Which 160GB drive should you buy for your new MacBook Pro?

We tested both the 5400rpm and 7200rpm versions in two different MacBook Pro "Santa Rosa" models. Here's the summary of our findings using QuickBench 4.0:
For sustained large block reads, the 7200rpm drive is 27% faster.
For sustained large block writes, the 7200rpm drive is 30% faster.

For small random reads, the 7200rpm drive is 24% faster.
For small random writes, the 7200rpm drive is 21% faster.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-14 15:48

Hade själv tänkt att beställa en 7600rpm till min MBP tills jag såg väntetiden: 4-6 veckor!! Inte en chans att jag kan hålla mig så länge! Det fick bli en 160GB 5400rpm istället. Kanske blir att man själv uppgraderar till någon snabbare (och större) hårddisk lite senare.

Ursprungligen av Jfm010:

Hade själv tänkt att beställa en 7600rpm till min MBP tills jag såg väntetiden: 4-6 veckor!!

Jag läste nånstans att det var stor brist på dom diskarna, men jag vet inte om det är sant, för hos Komplett finns det då minst 50 i lager. Jag kanske ska tipsa Apple?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-14 15:59

7600rpm? Då får du nog vänta lite längre än 4-6 veckor!

Personligen skulle jag hellre ha 250 GB på 5400 rpm än 160 GB på 7200 rpm.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-14 16:14

OT... Grattis Adrian till 11111 inlägg!

Jag installerade en 160GB 7200 (Seagate) nu på eftermiddagen och MBP:n känns betydligt rappare. Har inga jämförande siffror än, men helt klart är att datorn känns kvick.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-06-14 19:15

Nyss installerat en 5400rpm 250GBi min MBP c2d 2,33 (och 3GB ram på samma gång, hehe), riktigt mysigt att kunna ha en rejäl boot camp-partition för spelande utan att konkurrera för mycket med MacOS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 20:32
Ursprungligen av bollman:

Nyss installerat en 5400rpm 250GBi min MBP c2d 2,33 (och 3GB ram på samma gång, hehe), riktigt mysigt att kunna ha en rejäl boot camp-partition för spelande utan att konkurrera för mycket med MacOS

Vilket märke?

Ursprungligen av mirydh:

Vilket märke?

En Samsung.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-14 21:07

Är det inte bökigt att byta HD i en MB Pro? Hade för mig att det i MB det är en baggis och i MB Pro en smärre mardröm då hela chassit skall skruvas bort?

Ursprungligen av Ferengi:

Är det inte bökigt att byta HD i en MB Pro? Hade för mig att det i MB det är en baggis och i MB Pro en smärre mardröm då hela chassit skall skruvas bort?

Det kan väl inte vara värre än en iBook, den måste man ta isär till beståndsdelar. Men med tålamod, försiktighet, gott om tid, bra verktyg och framförallt bra instruktioner (som dom från iFixit) så går det ändå, jag har bytt i ett antal iBook-modeller. Enda kruxet är att garantin ryker.

Alla ni som installerat hårddiskar i era MBP: gjorde ni det själva så att garantin rök, eller anlitade ni något Apple-servicecenter? Finns det något servicecenter som gör installationen till ett hyfsat (för en student) pris? Det billigaste jag hittat hittills är typ 795:- hos Macoteket, är inte säker på om det verkligen är inkl. moms trots att jag bad om att få priset på det sättet.

När jag lät en firma byta hårddisk i min iBook 2002 (innan jag började göra det själv) så kostade det 1125 kr exklusive moms. Men iBook ska väl vara det krångligaste av allt, enligt vad jag läst (har inte testat en MBP eller PB själv).

Jag har läst folk som påstår att Apple inte är så kinkiga på att kolla om man bytt hårddisk ifall man lämnar in på garantiärende. Bara det är bra gjort utan spår och man inte säger att man gjort det så ska det kunna gå igenom ändå. Men det är förstås bara nåt folk sagt och inget man kan lita på att det alltid sker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-14 23:34
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har läst folk som påstår att Apple inte är så kinkiga på att kolla om man bytt hårddisk ifall man lämnar in på garantiärende. Bara det är bra gjort utan spår och man inte säger att man gjort det så ska det kunna gå igenom ändå. Men det är förstås bara nåt folk sagt och inget man kan lita på att det alltid sker.

Men om de inte har någon garanti-seal inuti datorn (såg ingen när jag kikade ifixit guiden) och man som du sa, byter utan att lämna något märkbart spår... Hur ska de kunna se att man bytt? Förstår inte riktigt den biten... Förvisso kan de ju se att det är en disk som inte apple levererar, men man kan ju ändå fått den bytt hos en auktoriserad service leverantör typ... eller nåt?

Ursprungligen av Abbath:

Men om de inte har någon garanti-seal inuti datorn (såg ingen när jag kikade ifixit guiden) och man som du sa, byter utan att lämna något märkbart spår... Hur ska de kunna se att man bytt? Förstår inte riktigt den biten... Förvisso kan de ju se att det är en disk som inte apple levererar, men man kan ju ändå fått den bytt hos en auktoriserad service leverantör typ... eller nåt?

Jag tror det handlar mer om att om du får problem pga av något du gjort medan du var inne och mekade i datorn, då är du rökt på garantin. Men om ärendet är något helt annat och du gjort ett snyggt byte kanske det kan gå omärkt förbi.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-14 23:56
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror det handlar mer om att om du får problem pga av något du gjort medan du var inne och mekade i datorn, då är du rökt på garantin. Men om ärendet är något helt annat och du gjort ett snyggt byte kanske det kan gå omärkt förbi.

Ah precis det låter rimligt, var ungefär så jag resonerade också... Hoppas dock jag slipper byta hårddisk i min MBP som är på ingång. Känner mig mer sugen på en extern när mina 160Gbyte börjar tryta så jag hoppas det håller i sig...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-06-15 08:07

Det är inte _så_ svårt i en MBP. PowerBook G4 alu var lite svårare. Allt handlar om clipsen ovanför slot-in-platsen som kan vara nog så svåra att få loss, det känns som man har sönder datorn totalt.
På iBook gen 2 och nyare är det rätt jobbigt men man kan ta "genvägar" om garantin ändå är borta (bända i några skyddsplåtar som gör att det inte ser så snyggt ut sen).
iBook G4 blev lite ändrade så man lättare får bort skyddsplåten och kommer åt disken.
Första generationens iBook är de värsta "bitcharna". Där sitter disken i ramen, som måste bort och det innebär att ALLT måste plockas ner, det enda som sitter kvar i bottenplattan när man fått loss disken är moderkortet! Till och med skärmen måste bort! Idiotiskt!
TiBook, PowerBook G3 (alla modeller) och MacBook är det ju ett 5-minuters-jobb att byta disk på

Ursprungligen av bollman:

Första generationens iBook är de värsta "bitcharna". Där sitter disken i ramen, som måste bort och det innebär att ALLT måste plockas ner, det enda som sitter kvar i bottenplattan när man fått loss disken är moderkortet! Till och med skärmen måste bort! Idiotiskt!

Jag har gjort precis ett sådant byte. Det var lite svettigt men det funkade. Det var även mitt absolut första byte av hårddisk i en laptop. Men, vad nöjd man var med sig själv när det var klart! Ett riktigt mandomsprov med skruvmejseln (eller skruvmejslarna, man behövde flera olika sorter).

Ser fram emot att få en MB och få byta disk i den också.

Hehe.. mandomsprov it is! Jag köpte ett 40326 på Kjell&Co. för 149:- De mejslarna är rätt OK men tycker ändå att den minsta (PH000) är för stor för de stackars skruvarna - trots att det står att det räcker med PH00 på iFixit.com. Var har ni köpt era mejslar och verktyg? Finns det något universalt mejselkit ni tycker är exemplariskt bra?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-15 10:20

Tänkte sätta in en 200GB 7200rpm i min nya MBP.
Både Samsung & Hitatchi har sådana.

Ursprungligen av Creops:

Tänkte sätta in en 200GB 7200rpm i min nya MBP.
Både Samsung & Hitatchi har sådana.

Antar att du syftar på Hitachis nya 7K200, va? Den verkar lovande, har inte sett några tester ännu och det verkar inte finnas i lager heller (hos Dustin är det preliminär leverans 25 juni).

Och det är Hitachi, inte Hitatchi, jag vet för jag skriver ofta fel själv

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-15 10:51

Skulle vara väldigt bra med feedback angående 7200RPM diskar i MBP.

Ursprungligen av bossep:

Skulle vara väldigt bra med feedback angående 7200RPM diskar i MBP.

Min maskin känns betydligt rappare, och det går allmänt lite fortare med stora kompileringar. Jag märker inte av nån ökad strömförbrukning, men däremot vibrerar nya disken litegrann, fast det är bara nån gång då och då man märker av det.

Min disk: Seagate Momentus 160GB 2.5" SATA 7200rpm med G-Force

Jag har samma dilemma, 5400 eller 7200. Hade det enbart varit en fråga om prestanda hade jag givetvis valt den snabbare, men det är en avvägning mot värmeutvecklingen också. Någon som sitter på info om hur mycket temperaturskillnad det är mellan en MBP med den långsammare jämfört med den snabbare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-26 03:18

Försöker byta ut min 120giggare mot Samsungs 250G/5400rpm.

Bytt två st nu.
Båda varit defekta.
Macoteket med datorn under armen på måndag kl 10.00

Hatar sånt krångel.

Hur ofta händer det att Apple byter ut sina BTO-diskar? Skulle de t.ex. kunna göra det möjligt at få en MBP med 250 / 5400 eller 200/ 7200 inom typ en månad eller så?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-15 11:04

Om jag får den snart så ska jag köra några test och posta här om ingen annan hinner före.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-27 08:12

Det slutade med att jag tog Apples standard 160GB 7200rpm.
Den fungerar mycket bra och prestandan är fin. Varmt blir det visserligen, men inte mycket värre än med en 5400rpm.

Bevaka tråden