Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Safari 3 beta eller inte?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag gick till sidan "Safari 3 Public Beta Download" på apple.com och laddade ner nya Safari (Mac). Tänkte att det självklart skulle vara så att en betaversion installeras vid sidan om den "vanliga" Safari som redan fanns där. Jag blev därför lite förvånad (och eventuellt oroad) över att den nya versionen istället ersatte den gamla.

När jag tittar i infon om programmet (både från finder och inifrån programmet) så står det ingenting om att det skulle vara en betaversion. Alternativen är då dessa:
1. Mac-versionen är ingen betaversion utan den färdiga produkten
2. Det är en betaversion, men Apple har glömt att visa det i versionssiffrorna
2b. Det är en betaversion, och Apple har medvetet valt att inte visa det i versionssiffrorna

Någon som vet?
Jag har inget emot att sitta med en beta, men i så fall vill jag förstås ha möjligheten att använda en "riktig" version parallellt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-12 08:14

Det är en alphaversion men Apple behövde något att flasha med på WWDC..

Ingen som har ett riktigt svar?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-06-12 10:54

Uppför den sig som en beta?
Jag har ännu inte sett något negativt iaf.

Ursprungligen av Le:

Uppför den sig som en beta?
Jag har ännu inte sett något negativt iaf.

Inte jag heller. Det är mer en principfråga. Än så länge.

Safari 3 är en publik betaversion. Inget annat står på webbplatsen eller sas av Steve Jobs hans anförande.

Däremot är Safari 3 stabil på Mac OS X 10.4 Tiger, medan den fungerar riktigt dåligt under Windows enligt de kommentarer jag läst.

Safari 3 lanseras antagligen i och med Mac OS X 10.5. Hurvida den blir skarp även för 10.4 återstår attt se, men det är väl troligt då den finns som publik beta.

/c

Men borde den ersätta den installerade Safari 2 om den är en beta? Känns inte helt tryggt att ersätta en stabil "riktig" version med en betaversion. Om den har buggar (som ju betor ska kunna ha) vill man ju ha möjligheten att använda den tidigare versionen parallellt.
Och är det inte kotym att ha ett b i versionsnumret om det är en beta?

  • Medlem
  • 2007-06-12 11:01

Otyg att ersätta skarp version med en betaversion, oavsett om det är Apple eller någon annan som avsändare.

Jag har precis installerat och sett att det bara finns en Safari på plats. Enligt File Info och About Safari är det version 3. Fast brushed metal verkar man få leva vidare med.

Ursprungligen av Syrsa:

Otyg att ersätta skarp version med en betaversion, oavsett om det är Apple eller någon annan som avsändare.

Ja, jag håller med. Tur att det verkar gå att avinstallera och återställa Safari 2 i alla fall. (Men helst skulle man ju vilja kunna köra båda parallellt.)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 11:08

Jag kan inte ens se någon skillnad. När jag öppnar Safari får jag inte något besked om att den blivit uppdaterad som fallet är med iTunes efter uppdatering. Med betan följer ett avinstalleringsprogram så jag antar att det kan få mig tillbaka till Safari 2.0? Eller har Apple missat något? Jag kör nästan alltid en beta av Skype och har aldrig upplevt några problem.

Testade att logga in med mitt bank ID med nya 3an.
Min bank brukar vara långsam med att uppdatera sin java så det gick ju inte än.

Därför skulle jag vilja kunna ha kvar 2an för bankärenden, finns det ngt sätt att undvika att Safari uppdateras och istället blir installerat som ett separat program?

Eftersom safari använder WebKit som är en underliggande del av OS X så tror jag det blir svårt..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-12 13:44

Safari 3 fungerar otroligt dåligt på XP. Så fort man försöker göra någonting annat än att gå till en webbadress kraschar browsern på momangen. På väldigt många sidor försvinner runt hälften av ´texten, och i regel även alla "läs mer" -länkar vilket i princip gör det mesta oanvändbart. Safari vägrar att logga in mig på 99.se också!

Det låg med en avinstallerare på dmg-filen. Den kanske lagt tidigare Safari undangömt någonstans så det går att hoppa tillbaka? Jag ska nog testa ikväll för jag fick strul att logga in på vissa sajter. Den var sjukt snabb dock...

Hur kan Apple vara så klantiga att släppa en så dålig version? Det spelar ju ingen roll att det är officiellt en beta-version, så fort PC-folk som tänker "jaja, kanske värt att testa.." och upplever första kraschen så åker det ut ur datorn och kommer aldrig tillbaka igen, även om den är skarp och helt plötsligt superstabil. Fattar inte...

Märkte precis att min Wikipedia-widget blivit något fucked-up, antar att det beror på nya Safari?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-06-12 15:20

Jag trodde också att den skulle installeras separat från safari 2 så jag installerade utan att tänka mig för.

Det skulle jag inte gjort, för Safari 3 vägrar nämligen att starta överhuvudtaget. Det krashar innan programfönstret kommer upp.

Är det nån som kan komma på nån sorts lösning? Är det nån som vet om avinstalleraren återställer till safari 2 eller om den tar bort safari helt?

Skulle väldigt gärna vilja ha tillbaka mina bokmärken nämligen...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-13 13:03
Ursprungligen av Anders Båth:

Märkte precis att min Wikipedia-widget blivit något fucked-up, antar att det beror på nya Safari?

Finns att ladda ner en ny som ska fungerar med safari 3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 13:50

Jag tycker att 3:an är märkbart rappare i siduppritningen.

Gillar skarpt nya sökfunktionen som är mycket tydlig.

Kan inte tänka mig att avinstalleraren går in o rotar i dina bokmärken, de ligger ju lagrade på annat ställe.. Vågar inte garantera dock! Men gå o plocka ut bokmärkena o spara den filen, ligger i... hm ja, nåån annan får nog fylla i här.

Testade just att starta avinstalleraren, och den börjar med meddelandet "This will uninstall the Safari 3 Beta and restore your previous copy of Safari 2." Har dock inte testa att gå vidare, men det är lugnt att avinstallera. Inte en chans att den skulle röra bokmärkena.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-06-12 15:59

Jag kan bekräfta att avinstalleraren återställer till safari 2.

Anledning till att safari 3 krashade berodde på ett plugin som heter SafariPlus. När jag slängde ut det funkade det.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-06-12 16:03

Avinstalleraren funkar klockrent. Jag kunde inte ens starta 3:an (kan bero på att jag har antiflashreklam till Safari installerad) så jag avinstallerade den illa kvickt.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-13 10:45

Safari 3 crashar som en tok på min Mac Mini med senaste Tiger, och på MBP har den crashat en gång. Helt klart instabilt. Hoppas på en uppdatering snart.

Alla som kör nån typ av hack på Safari bör förstås ta bort dom innan de testar den nya betan.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-14 09:59

Jag kan inte öppna/ladda ner nån Pdf fil genon safari 3, då fryser den direkt, nån annan som upptäckt samma sak?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-06-14 10:46

Några av mina Widgets har också börjat bugga sedan jag installerade Safari 3. Det är Lexikon-widgeten och Fedex/UPS/DHL-trackern som inte fungerar bra.

Kommer köra avinstalleraren asap.

Safari 3 funkar helt underbart här, och som nämnts innan så gillar jag sökfunktionen riktigt mycket!

Safari 3 fungerar perfekt för mig på min Mac Mini.

Glädjande nog så kommer man även åt att spela påATG med den, vilket tidigare inte gått utan man varit hänvisad till Firefox eller nyaste Navigator.

Var finns avinstalleraren. Mail krachar på en PB G4 och en MBP efter installation av Safari 3.
På PB:n lugnade den ner sig efter att Onyx fått kört lite underhållsmanus. Men i MBP krachar den så fort man öppnar ett nytt mail.

Bevaka tråden