Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig hitta förstärkare!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har inte på många år haft koll på hifi-marknaden men nu börjar jag längta efter att ha lite anständigt ljud här hemma.

Jag bor så att jag aldrig kommer kunna bre på något större ljudtryck (tvårummare i ett lugnt område) så därför tänkte jag att man kanske ska undersöka marknaden för klass-a förstärkare.

Så om någon har några tankar om vad jag ska titta på så är ni mer än välkomna att dela med er.

När det gäller vad som ska spelas i förstärkaren så kan jag meddela att jag är en P2-junkie. Nästan allt SR's P2 hittar på är kul (är man på riktigt musikaliskt humör kan man till och med njuta av en del utrikiska pratsändningar ). Alltså akustisk musik, körer, klassiskt etc är smaskens.

Tipsa gärna om en riktigt juste tuner också när ni ändå håller på!

(...och i den här tråden efterlyser jag ett vettigt Hifi-forum att ställa såna här frågor i)

/mvh David

minhembio.com/prisjakt.nu är bra just eftersom du kan välja att visa alla stereoförstärkare och sedan sortera dem efter betyg. Sedan kan du läsa trådarna som är kopplade till produkterna med bäst betyg.

Men vilken prisklass pratar vi om? XTZ Class A 100 är något sorts budgetmärke/kina import som verkar vara rätt populär på minhembio. Den kostar bara 5000kr vilket är billigt för klass A.

Vilken prisklass pratar du om? 5000 eller 50000?

Jag tror att hifi-nörderi kan vara allvarligare än mac-nörderi, iaf när det kommer till vad ganska många privatpersoner omsätter i prylar... per år.

TIPS: Surfa in till hifimagasinet.com och läs radannonserna. Det finns massor av annonser med fin hifi-utrustning som slumpas bort för halva priset, av de som uppgraderar.
Alla prisklasser... även "högtalarkablar för 50 tkr, kostat 125 tkr" usw.

hm... alltså jag är hyfsat okunnig om både marknaden och tekniken. Jag kanske ska börja hos en kunnig återförsäljare. Men sådana brukar ju vara så svårt bundna till de märken de säljer (av någon outgrundlig anledning )

Jag har fått för mig att en förstärkare som jobbar i ren klass A låter väldigt mycket bättre än de som kör i AB. Men det fick jag för mig för typ 15 år sedan och utvecklingen har väl knallat vidare. Det kanske finns AB-förstärkare som låter väl så bra.

Prisklass, ja hittar man något vettigt för 5000 så är det ju intressant och då kanske det är XTZ eller Advance som gäller utan konkurens. Tillsvidare vill jag jallafall hoppas att jag kan klara mig under 10000.

Så dels kan jag ju fråga om det finns fler klass-a-förstärkare i häradet 5000-10000 som jag borde låna ett öra.

Och dels får ni gärna rekommendera någon synnerligen kunnig återförsäljare där jag både kan lära mig och jämföra.

Reference audio på Götgatan. Kring Odenplan finns flera bra ställen Best Sound t ex. Hifi-klubben på Sveavägen, bra ställe för högtalare (BW har ny serie på G tror jag)

Och... gå till närmaste bibliotek och läs tester i Hifi & Musik (tidning som är hifi-folkets Playboy men med andra sorters rattar...)

1
Bevaka tråden