Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs förlorade 30 miljarder på optionsaffär

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I början av 2003 hade Steve Jobs jobbat snart sex år med att rädda Apple och hans "enda" ersättning var ett Gulfstream flygplan och ett gäng optioner i bolaget. Hans 55 miljoner optioner var inte värda ett öre eftersom aktiepriset var så lågt - $7,50 per aktie. Kom ihåg att detta var innan iPod, iTunes och framförallt iPhone börjat påverka aktiekursen på allvar.

Jobs gjorde en deal med styrelsen - han bytte 55 miljoner optioner mot 10 miljoner aktier. På den tiden var affären "rätt". Idag känns det nog inte lika kul eftersom aktiekursen har gått upp med 1600% sedan dess. Hade Jobs haft kvar optionerna hade dom varit värda 30 miljarder mer idag...

Kommentera: Vad hade du gjort med 30 miljarder om du tvingades använda upp alltihopa innan årets slut?

http://www.thestreet.com/_digg/smallbusinesstech/smallbusinesstech/10362142.html

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-14 09:40

Köpt en MacBook Pro.

Donerat 1/3 till välgörenhet och sedan satsat 1/3 i Apple- och Google-aktier samt till sist satt in resterande 1/3 i mitt holdingbolag och blivit business angel.

...men det är ju bara vad jag skulle göra det...

Gett dem till Steve Jobs. Stackars honom

Snabba bilar, knark och vapen, det är det enda som gäller

Ontopic: att säga att han "förlorat" pengarna är ändå lite fel tycker jag, han har ju aldrig haft dom. Det är ju lätt att vara efterklok, som man säger

Jag hade köpt alla annonsplatser i hela landet så länge pengarna räcker med en bild på mig och texten "När endast det bästa duger." Sedan när pengarna var slut skulle jag söka höga chefsjobb som jag är helt oduglig till för att se vad lite reklam duger till.

Vänta.. jag skulle nog betala av alla CSN-skulder först. Jag vill ha en Alfa Romeo Bertone Coupé men det skulle inte vara lika roligt.

slutat jobba och lägga all min tid på att delta i 911 truth movement. det hade inneburit mycket donerande och resor och utforskande. i dollar räknat är 30 miljarder sek inte så mycket

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-14 14:33

Skulle nog investera i ett eget, nystartat bolag. Köpa på sig otroligt fin utrustning. Anställa ett hel tomtearme med människor och be nån höjdare att hoppa in på VD posten.
Självklart skulle varje medarbetare ha en egen espresso maskin på sitt jättestora skrivbord. Gillar man inte espresso så får man väl välja bort det mot en vattenkokare Deluxe.

Ursprungligen av Kenneth M:

Skulle nog investera i ett eget, nystartat bolag. Köpa på sig otroligt fin utrustning. Anställa ett hel tomtearme med människor och be nån höjdare att hoppa in på VD posten.
Självklart skulle varje medarbetare ha en egen espresso maskin på sitt jättestora skrivbord. Gillar man inte espresso så får man väl välja bort det mot en vattenkokare Deluxe.

Du kanske skulle köpt ännu lite fler Xserve RAID?

Jag skulle köpt mount everest o bosatt mig för att atdrig komma ner igen.

Ursprungligen av Code Red:

Jag skulle köpt mount everest o bosatt mig för att atdrig komma ner igen.

Finns det trådlöst nätverk där då?

  • Medlem
  • 2007-06-14 23:37
Ursprungligen av Agazzie:

Finns det trådlöst nätverk där då?

Det kanske blir pengar över till det.

"Nu: surfa trådlöst på Mount Everest!"

Den investeringen kanske till och med betalar sig...

Jag skulle lagt pengarna på brudar, sprit och snabba bilar.

Resten skulle jag slösa bort.

Ursprungligen av Baron:

Det kanske blir pengar över till det.

"Nu: surfa trådlöst på Mount Everest!"

Den investeringen kanske till och med betalar sig...

Man kan nog inte sluta avtal med Glocalnet eftersom de är låga, så man kan ju starta Localnet istället och satsa på de högre delarna i vår lilla värld.

bossep: Schweiz säger du? hm.... OST SOM OST! Lika bra att dra till Netto här uppe på Sjöbotrakten i Borås med en lunta 1000-lappar.

Netto, FÄRDIGSNACKAT!

Ursprungligen av Agazzie:

Finns det trådlöst nätverk där då?

Med de pengarna behöver jag aldrig röra en dator igen. Skicka mail till bekanta? Nej, hämtar dem med helikoptern om jag vill säga nåt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-14 19:35

Som sagt så har han aldrig haft dom och kan således inte sägas ha förlorat dom. 30 miljarder SEK. Anlitat någon riktigt skicklig investerare och investerat i det bästa. Skulle köpt ett antal riktigt unika veteranbilar, de ökar i värde och är samtidigt underbara att äga.

Jag hade köpt en sjö och dränkt mig i, man ska väl dö rik?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-14 20:02
Ursprungligen av RockyMontana:

Jag hade köpt en sjö och dränkt mig i, man ska väl dö rik?

Det var det mest korkade jag läst! Möjligen har G.W.Bush kläckt ur sig något mer korkat. Förtjänar egentligen ingen kommentar.

Ursprungligen av bossep:

Det var det mest korkade jag läst! Möjligen har G.W.Bush kläckt ur sig något mer korkat. Förtjänar egentligen ingen kommentar.

Frågan är om det inte är mer korkat att sakna humor?

Ursprungligen av Rickard A:

Frågan är om det inte är mer korkat att sakna humor?

Haha, eller hur!

Jag hade nog spenderat en hel del av de pengarna på exklusiva saker, så som t.ex. en 26" LCD-TV från NetOnNet, en halvkass DVD-inspelare, en soffa, möjligen eventuellt en skrotfärdig bil m. dålig tomgång... aah... man kan ju alltid drömma!

30 miljarder, räcker det för att starta ett eget ostbolag?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-14 20:58
Ursprungligen av apple4ever:

Jag hade nog spenderat en hel del av de pengarna på exklusiva saker, så som t.ex. en 26" LCD-TV från NetOnNet, en halvkass DVD-inspelare, en soffa, möjligen eventuellt en skrotfärdig bil m. dålig tomgång... aah... man kan ju alltid drömma!

30 miljarder, räcker det för att starta ett eget ostbolag?

Du kan ju alltid köpa något i Schweiz med massor av hål i?

Jag hade köpt aktier i Microsoft och skrotat bolaget och sedan köpt aktier i Apple och tagit en stol i styrelsen och suttit där tills man dör.
Jag hade också köp ett fint hus m.m. och lagt upp pengarna så att man kan leva loppan resterande av en liv.

Startat en byggkonsultfirma som kör mac... Skulle nog krävas 30 miljarder bara att få alla beräkningsprogram portade till mac, men det skulle det vara värt. Är med ångest jag går till jobbet varje dag och den där jävla windowsburken med de värdelösa beräkningsprogrammen. Att vara välutbildad konstruktör med lång erfarenhet, duktig programmerare och kunna något om gränsnitt verkar vara en totalt omöjligt kombination, men med mycket pengar så?

1
Bevaka tråden