Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går inte föra över till extern HD

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har en ny western mybook 250gb usb2.

Nu när jag ska lägga in nåt från powerbooken till den externa hårddisken så går inte det. "Objektet "film" kunde inte flyttas eftersom "My Book" inte kan ändras" står det.

kan det ha nåt att göra med att jag gjorde om den från fat32 till ntfs igår? måste jag göra omd en isåfall igen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-04 17:37

jag, det är därför. formatera om den, t.ex. med skivverktyg i mac os.

FAT32 alla kan läsa men filerna får inte vara större än 4 GB
NTFS Mac kan läsa men inte skriva
HFS olika varianter kan bara läsas av mac

HFS+ kan även läsas på en pc med hjälp av MacDrive. Sök lite på forumet så får du svar på alla frågor du har i ämnet.

finns det inget sätt så man kan lägga in och ut på både pc och mac och hur stora filer som helst utan att hålla på att ändra hårddisken och formatera?

Funderar på om man kan göra 2 partitioner? men vilken ska man ha, finns ju massa att välja på:

Mac OS extended (journalförd)
Mac OS extended
Mac OS extended (skiftlägeskänslig, journalförd)
Mac OS extended (skiftlägeskänslig)
MS-DOS-Filsystem
Unix-Filsystem
Ledigt utrymme

Vilken är för mac och vilken för pc? Erfarenheter kring detta?

Senast redigerat 2007-05-08 17:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 07:47
Ursprungligen av robilibob:

finns det inget sätt så man kan lägga in och ut på både pc och mac och hur stora filer som helst utan att hålla på att ändra hårddisken och formatera?

HFS+ (Mac OS extended (journalförd)). MacDrive på PCn.

Ursprungligen av pesc:

HFS+ (Mac OS extended (journalförd)). MacDrive på PCn.

Och en smart grej är ju att göra en liten fat32 partition där du lägger MacDrive så du kommer åt filerna om du är hos en polare (som måste vara den sista i världen utan internet...) Nä men det är ju praktiskt att ha med det så man slipper ladda hem det det första man gör när man tar med hårddisken någonstans.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-06-14 01:35

Använder min MyBook 400 med fyra partitioner, tre Mac OS extended (journalförd) och en NTFS. Den senare använder jag endast som backup av Boot camp (Windows Ultimate), som jag har installerat på min MacBook Pro.

1
Bevaka tråden