Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen iPhone utan iTunes Store-konto

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

News.com skriver man måste ha ett iTunes Store konto för att kunna köpa en iPhone från AT&T i USA. Apple avslöjade det tidigare idag i ett officiellt email.

Kommentarer?

http://news.com.com/8301-10784_3-9729116-7.html

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

Kommer säkert få en del potentiella kunder att dra öronen åt sig. Vore nog bättre om folk själva fick välja, men jag förstår att Apple gärna vill knyta till sig så många iPhones kunder som möjligt till iTunes redan från början.

Hrmm, låter onekligen lite skumt.
Apple kommer sälja ringtones via iTunes, kanske sitter någon ministore i iPhonen som kräver ett Apple-ID?
Eller varför inte andra special-tjänster? Borde det inte ligga i Apple's intresse att få en fullt funktionell iTunes-Store i iPhonen?

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Hrmm, låter onekligen lite skumt.
Apple kommer sälja ringtones via iTunes, kanske sitter någon ministore i iPhonen som kräver ett Apple-ID?
Eller varför inte andra special-tjänster? Borde det inte ligga i Apple's intresse att få en fullt funktionell iTunes-Store i iPhonen?

Jag tror inte på iTMS-funktionalitet i iPhone. DRM och allt annat hanteras på din dator i iTunes av mycket goda anledningar. Det skulle göra både iPod och iPhone onödigt komplicerade på samma sätt som Zune.

Önsketänkandemyt.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-06-13 22:33

Spelar det någon roll egentligen? Är det inte ganska typiskt för apple att binda upp kunderna och ha kontroll över dem? (Det bästa exemplet är ju att man inte kan köra OS X på vilken dator som helst utan bara kontrollerad hårdvara från Apple.)

Det behöver ju inte vara dåligt utan i OS X:s fall så har det betytt och betyder enorm stabilitet och pålitlighet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-06-13 23:15

Av vilken anledning skulle Apple utveckla ett operativsystem åt andra datortillverkare?

  • Medlem
  • 2007-06-13 23:09

Men, försvara ett företag som bara vill göra pengar??? Det suger såklart!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-06-13 23:27
Ursprungligen av celle:

Men, försvara ett företag som bara vill göra pengar??? Det suger såklart!

Kanske är dumt men resulterar inte Apples girighet i ett väldigt stabilt Operativsystem? Mac OS X skulle bli lika instabilt som Windows i samma stund som det släpps på PC, när folk börjar använda vilken hårdvara som helst och när massa andra företag börjar utveckla drivrutiner som inte är helt kompatibla osv.

Att systemet som du förmodligen använder är så stabilt och snyggt beror på apples girighet helt enkelt. Visst är macar dyra men får du OS X på en billigare PC?

Fattar fortfarande inte hur det kan komma sig att SKILLNADEN mellan Apple och MS inte uppskattas. Apple säljer (helst) helhetslösningar och så få alternativ "som möjligt" (Jobs fyra rutor, någon därute?). MS säljer mjukvara till riskvilliga.

Om Apple bara ville göra pengar köpte de Myntverket.

Kan ni inte hålla er till diskussionen istället?

Det suger helt klart att man ska vara bunden till ITMS, oberoende vad de tänker om det.
ITMS är ju för att de ska kunna sälja saker via telefonen och tvinga kundkretsen dit.

Jag vill bara ha en telefon som är jävligt snygg och bra och häftig och är en iPod också...
Jag vill inte bli tvungen att använda mitt ITMS-medlemskap till det.

Förresten...
fan, kan det inte vara så att man ska vara reggad där för Cover Flow-mojen?
Är inte Cover Flow en ganska väsentlig del av musikdelen av iPhonen?
De skulle snarare avtvinga reggandet för Cover Flow isåfall tycker jag (vilket jag iofs tycker iallafall).

Men jösses då, spelar det någon roll, bara att logga in och köpa låtar lagligt och bra?

Ja, det spelar roll.
Folk kanske inte vill bli påtvingade saker?
Sen vad man kan göra med saken ifråga är helt och hållet ointressant.
Det är ju subjektivt.

Och "bara att logga in och köpa låtar lagligt och bra" är kanske just det som är problemet?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-06-14 00:47

Men det enda du blir påtvingad är ju ett medlemskap. Du måste ju inte köpa all musik bara för att lyssna på den i iPhonen. Jag har ett iTms medlemskap men har aldrig köpt musik därifrån och ingen av musiken i vare sig min iPod eller iTunes bibliotek är köpt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 01:16

Man kan väl ha ett ITMS-konto utan att köpa något? Eller utan att ens uppge sitt kreditkortsnummer.

Förutom att Apple kan tänkas vilja ha en enkelt försäljningskanal för ringtones och apps, så kanske ITMS erbjuder en bra och enkel hantering för uppgradering av programvaran i iPhone?

Hur är det, uppgraderar man sin iPod via ITMS, eller räcker det med iTunes?

Ursprungligen av pesc:

Hur är det, uppgraderar man sin iPod via ITMS, eller räcker det med iTunes?

Det räcker med iTunes.

--------------------

Förstår inte varför alla är så negativa till det här. Visst, det hade onekligen varit smidigare att inte behöva ha ett iTMS-konto för att få köpa en iPhone, men bara för att man har ett konto så är det ju inte, som andra redan påpekat, något som helst krav på att man köper något. Finns säkert en anledning som vi inte vet om.

Ursprungligen av ztaafen:

Det räcker med iTunes.

--------------------

Förstår inte varför alla är så negativa till det här. Visst, det hade onekligen varit smidigare att inte behöva ha ett iTMS-konto för att få köpa en iPhone, men bara för att man har ett konto så är det ju inte, som andra redan påpekat, något som helst krav på att man köper något. Finns säkert en anledning som vi inte vet om.

Du är ju själv negativ. Det finns ju inget positivt med tvång även om tvånget inte har så negativa konsekvenser.

exakt.
Och för många så kan det t om vara ett problem med att det är så lätt att köpa musik så enkelt. Det är ju lättare om man inte har något konto.
Och bara det att man MÅSTE ha ett ITMS-konto verkar helt skadat, av vilken anledning är det bättre att tvingas ha det? Man uppgraderar telefonen via iTunes ändå, eller hur (som med iPod? misstänker jag iallafall).
Ge mig en bra anledning till varför det är bättre.
Det räcker att stödja Apple på så vis att man faktiskt handlar deras produkter, att tvingas vara en del i deras statistik (personlig del via E-postadresser vill säga) går helt emot rim och reson.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-15 14:32

Herregud, moralpanik någon?

Jag har ett konto på iTunes men absolut INGA betalningsfunktioner kopplade med det. Gör samma sak i detta fall eller skit i att köpa produkten om ni känner er kränkta psykiskt. :|

Jag känner mig inte det minsta kränkt.
Dock kan jag kritisera Apple när jag tycker att de gör idiotiska beslut som de här.

Och om du ska diskutera så kan du ju argumentera och inte komma med helt meningslösa inlägg.
Och moral? Nä, det är det knappast, jag säger att jag inte vill vara tvungen att ha ett ITMS-konto bara för att jag har en iPhone, hur i hela friden får du det till moral?
Att folk har shoppingproblem är väl knappast någon nyhet heller för den delen, men det är heller knappast moraliserat, det är snarare en omtanke till de som faktiskt har problem.

Känner du dig trampad på tårna för att jag säger negativa saker om din pojkrumsväggsidol eller vad är det frågan om?

  • Medlem
  • 2007-06-18 23:12

Det finns inget tvång här. Låt bli att köpa telefonen om du inte vill ha paketet - som även inkluderar ett abonemang. Det är helt helt frivilligt att köpa den.

Ursprungligen av Baron:

Det finns inget tvång här. Låt bli att köpa telefonen om du inte vill ha paketet - som även inkluderar ett abonemang. Det är helt helt frivilligt att köpa den.

Det ena måste inte utesluta det andra, det är ju det jag säger.
Kom med ett vettigt argument (återigen).

Ursprungligen av RockyMontana:

Det ena måste inte utesluta det andra, det är ju det jag säger.

Däri har du rätt, men när allt kommer omkring så är det Apple som bestämmer hur de vill sälja sin produkt och då får man antingen gilla läget eller låta bli (eller försöka övertyga dem om att de gör något dumt så att de ändrar sig).

Nu tror jag ju inte att iPhone kommer att kräva ett iTunes-konto. Det låter mer rimligt att det behövs för full funktionalitet, men att telefonen ändå kommer att fungera utan. Precis som att iLife funkar utan .mac, fast man då kommer att sakna vissa finesser.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-18 23:32

Största problemet jag kan se att alla kanske inte vill lägga ut sin kontonr. på iTune Store.
Antar att det inte går att regga konto utan sitt VISA kortnr. tex?
finns många som är paranoida i helt sin rätt när det gäller sånt idag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-19 02:20

Detta innebär alltså att jag som minderårig inte kommer kunna köpa en iPhone, då jag inte får ha VISA-kort?

Snyggt jobbat!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-19 04:52
Ursprungligen av Kanin:

Detta innebär alltså att jag som minderårig inte kommer kunna köpa en iPhone, då jag inte får ha VISA-kort?

Snyggt jobbat!

Nu vet jag självklart absolut ingenting om hur man som privatperson sköter sin egen ekonomi, eftersom utbildningen i samhällskunskap är ett skämt ... Men visst måste man vara myndig för att kunna ha ett abonnemang?
Eftersom alla iPhone levereras med abonnemang från AT&T (Vodafone i Sverige?) kan man väl ändå inte köpa den som minderårig, om inte allt skrivs på föräldrarna och man betalar dem sedan i andra hand.

Men iofs kan kreditkortsgrejen bli ett problem just här. För vem har inte föräldrar som är extremt oroliga för att lämna ut sitt kreditkortsnummer på det där internet?

Ursprungligen av Kanin:

Detta innebär alltså att jag som minderårig inte kommer kunna köpa en iPhone, då jag inte får ha VISA-kort?

Snyggt jobbat!

Jag hade VISA-kort från Handelsbanken flera år innan jag blev myndig. Om din bank är gnällig är tipset att byta till en bättre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-19 10:53
Ursprungligen av Kristofer:

Jag hade VISA-kort från Handelsbanken flera år innan jag blev myndig. Om din bank är gnällig är tipset att byta till en bättre.

OT: Samma här... för min del krävdes det helt enkelt att jag bara hade hyfsad kontoaktivitet, eftersom det låg en kvartalsavgift på att ha kortet.

Och som det tidigare har sagts i tråden: Man behöver inte ange kontonummer för att ha ett iTS-konto...

1. Alla blir ju påtvingade något sorts mobilabb. så vad spelar ett konto på ITMS för roll?
2. Man kan vara reggad på ITMS utan att behöva fylla i kontokortsuppgifter

Enda problemet för minderåriga är att de måste köpa telefonen med abb. och måste därför ha med målsman. Telefonen bör ju gå att köpa med kontanter i butik så något eg kreditkortskrav finns ju inte nånstans...

Ursprungligen av mrnoname:

1. Alla blir ju påtvingade något sorts mobilabb. så vad spelar ett konto på ITMS för roll?
2. Man kan vara reggad på ITMS utan att behöva fylla i kontokortsuppgifter

läs mina argument ovan.
Och man kan väl ha tusen anledningar till varför man INTE vill ha ett ITMS-konto.
Det innebär inte att man inte vill ha telefonen, och att säga att man inte behöver köpa telefonen om man inte vill regga ett ITMS-konto är helt urbotat korkat (detta var dock inte tillägnat dig utan till alla andra som säger att det kvittar.

Ni vet inte om det kvittar eller inte, och det att man ska bli påtvingad deras ITMS-konto är vridet. Jag vill köpa telefonen och inte ha med deras ITMS att göra what so ever, iaf ha MÖJLIGHETEN att välja att säga nej.

Ursprungligen av RockyMontana:

läs mina argument ovan.
Och man kan väl ha tusen anledningar till varför man INTE vill ha ett ITMS-konto.
Det innebär inte att man inte vill ha telefonen, och att säga att man inte behöver köpa telefonen om man inte vill regga ett ITMS-konto är helt urbotat korkat (detta var dock inte tillägnat dig utan till alla andra som säger att det kvittar.

Ni vet inte om det kvittar eller inte, och det att man ska bli påtvingad deras ITMS-konto är vridet. Jag vill köpa telefonen och inte ha med deras ITMS att göra what so ever, iaf ha MÖJLIGHETEN att välja att säga nej.

Av samma tusen anledningar finns ju till att man heller inte vill ha ett abb med telefonen utan vill köpa den med kontantkort. Så ska man gå i taket över kravet att behöva ett ITMS-konto så bör man gå i taket över att krävas skaffa ett abonemang oxå!

Bevaka tråden