Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adium - offline messages

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man få igång den?
När jag är offline o folk skickar meddelanden så ska ju dom poppa upp när jag är online igen, men det gör dom inte. Dom poppar upp när jag kommer till jobbet o startar messengern på min pc-burk.

Någon som har en lösning?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-13 21:37

Det kräver MSNP14, nästa version av msn-protokollet. Pidginfolket jobbar på det, men den kommer tidigast i höst. Man kan göra en egen build om man krånglar en del, men det är rätt buggigt. Då kommen en massa saker, som personliga meddelanden och yahoo-integration.

suck, då får man vänta ett tag då!
men tack för info!

/manne

Jag vet att det suger att vänta, men man ska vara tacksam över arbetet utvecklarna av Pidgin (det bibliotek som Adium använder för IM-kommunikation över olika protokoll) gör, för de gör det i motvind. Microsoft vill inte ha andra klienter så protokollet är inte öppet och därmed måste de lista ut hur det fungerar (genom "reverse engineering") och det kan inte alltid vara det lättaste (plus att du gör det utan att få något för det).

Det är också skälet varför vi har video och ljud i Adium, helt enkelt för att det är ett gigantiskt arbete att lösa det och ingen av utvecklarna som jobbar med programmet idag har varken tid eller rätt kunskap för det.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag vet att det suger att vänta, men man ska vara tacksam över arbetet utvecklarna av Pidgin (det bibliotek som Adium använder för IM-kommunikation över olika protokoll) gör, för de gör det i motvind. Microsoft vill inte ha andra klienter så protokollet är inte öppet och därmed måste de lista ut hur det fungerar (genom "reverse engineering") och det kan inte alltid vara det lättaste (plus att du gör det utan att få något för det).

Det är också skälet varför vi har video och ljud i Adium, helt enkelt för att det är ett gigantiskt arbete att lösa det och ingen av utvecklarna som jobbar med programmet idag har varken tid eller rätt kunskap för det.

Är du med o utvecklar adium eller?

Ursprungligen av Emanuel L:

Är du med o utvecklar adium eller?

Det tror jag inte - däremot har Adrian koll på många konstiga grejer här och där. Det har han bevisat under sex år här på sajten

Ursprungligen av Emanuel L:

Är du med o utvecklar adium eller?

Ha ha, näe då, jag är ingen programmerare ens. Men jag har följt med i utveckling av det eftersom jag tycker om programmet. Som att ibland läsa utvecklarbloggen och diskussioner i forumet, hålla koll på utvecklingsplanerna och rent av kolla in de allra senaste ändringarna i koden.

Det är tjusningen med den öppna utvecklingen inom open source-projekt, att man själv kan kolla in det.

Ursprungligen av Adrian B:

Ha ha, näe då, jag är ingen programmerare ens. Men jag har följt med i utveckling av det eftersom jag tycker om programmet. Som att ibland läsa utvecklarbloggen och diskussioner i forumet, hålla koll på utvecklingsplanerna och rent av kolla in de allra senaste ändringarna i koden.

Det är tjusningen med den öppna utvecklingen inom open source-projekt, att man själv kan kolla in det.

Haha. jag hoppas du verkligen har ett liv utanför detta oxå
Sitta o läsa utvecklingen i ett open source-projekt varje dag verkar inte så kul.
Men du kanske läser det innan du lägger dig så du kan somna

I Trillian till Windows, som man lite långsökt kan jämföra med Adium, så finns stöd för video chat med en rad olika protokoll och bland annat MSN, men bara upp till 6.2. Det är lite olyckligt att det inte pågår mer samarbete kan man tycka. Men Trillian är shareware har jag för mig, och jag har aldrig använt det själv så jag vet inte alls hur tillfredställande det fungerar.

Men, det är ju ett bevis på att det är möjligt, och jag hoppas att de lyckas. Personligen så tycker jag att det är tråkigt att alla verkar byta till MSN, det är ett hemskt protokoll som man trots allt blir tvingad att använda om man inte vill sitta och prata med sig själv

1
Bevaka tråden