Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportfel: 16:9 blir till 4:3

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!

Jag har gjort en film i iMovie som är i 16:9. Men när jag exporterar den med inställningen "Högsta Kvalitet" så blir den "ihoptryckt" till 4:3.

Vad kan jag göra för att få filmen i 16:9?

Ingen som vet?

Jag skulle nyligen exportera från iMovie till MPEG4, men jag fick aldrig till det. Fick precis som du fel format men också väldigt dålig kvalitet. Exporterade istället till en DV-stream och gjorde sen en .MP4 med ffmpeg istället. Blev kanon. Fick ner det till ca 10 MB per minut video i 640x352.

  • Medlem
  • 2007-07-31 17:18

Det verkar ju tyvärr som iMovie suger på det här...

Jag har filmat 16:9 (DV), lagt över i iMovie och redigerat. Jag kan sedan exportera och få 16:9 om jag skapar en egen Quicktime och väljer att själv skriva in proportioner under expertinställningar.

Men när jag exporterar tillbaka till ett DV-band i kameran blir dt ju förstås 4:3 i alla fall, vilket ju gör att allt ser ihoptryckt ut (man får "dra ut" det igen i TV:n och tvångsinställa 16:9).

Dessutom verkar ljudet inte synkat längre, det ligger nån halvsekund före bilden - SUCK! Jag som trodde att det skulle gå att använda det där programmet...

1
Bevaka tråden