Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Apple Remote Desktop!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett problem!

Försöker koppla upp mig med Apple Remote Desktop 3 mot en annan användare som jag vill styra.

Han har slagit igång Remote controll servicen i systemet, startat ARD och till o med gett mig hans admin lösen samt användarnamn samt tagit bort en router som fanns mellan hans dator och kabelmodem(!). Trots detta så lyckas vi inte koppla ihop oss med varandra.

Det som händer är att jag väljer "add by adress", skriver in hans IP samt användarnamn + lösen i ARD, den tuggar ett tag och sedan står det "offline" på hans användare.

Kan det vara så att hans leverantör slagit av port 5900 vilket ARD använder? Låter väl långsökt? Går det i så fall att byta port i ARD på något sätt?

Någon som kanske vet vad problemet kan vara?

För att få igång alla funktionerna skall du ha öppna dessa portar: 3283, 5900 och 5988.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-07-16 02:14

Port 5988 ?

Ursprungligen av Johan S:

För att få igång alla funktionerna skall du ha öppna dessa portar: 3283, 5900 och 5988.

Jag hjälper en kompis då och då via ARD, och vi kör en forward på de två första portarna på hans router men inte 5988.
Vad är det för en port och vilken funktion har den? För vi verkar kunna använda alla möjliga funktioner...
Inte för att jag har testat ALLT, det lär nog dröja men jag är nog lite nyfiken på vad port 5988 har för funktion?

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-08-03 01:04
Ursprungligen av iMoz:

Jag hjälper en kompis då och då via ARD, och vi kör en forward på de två första portarna på hans router men inte 5988.
Vad är det för en port och vilken funktion har den? För vi verkar kunna använda alla möjliga funktioner...
Inte för att jag har testat ALLT, det lär nog dröja men jag är nog lite nyfiken på vad port 5988 har för funktion?

Ingen som har någon aning om vad port 5988 är till för?

Ok, ska testa. Konstigt nog tycker man att dessa borde öppnas i o med att man startar en service, eller? I manualen står inget om detta vad jag kommer ihåg.

Aha.. läste inte att du tagit bort routern osv.. Då bör det ju fungera. Men dubbelkolla att brandväggen släpper igenom portarna eller stäng av den tillfälligt för att prova.

Visst är det ett publikt ip-nummer du fått så att inte kabelmodemet agerar router och delar ut interna ip-nummer eller nåt sånt?

Nope är ett publict IP-nummer samt han köra utan router med firewall avslagen.

Då låter det ju som blokerade portar hos leverantören..

Får du svar om du pingar hans IP? Kan du logga in med ssh om han slår på det?

Hej igen, ja jag får svar om jag pingar hans IP

ssh då?

Om internetoperatören har spärrat kan du sätta upp en VPN förbindelse till din vän. Då kan du tunnla ARD trafik genom VPN och kringgå spärren.

Ursprungligen av The Real Viking:

Om internetoperatören har spärrat kan du sätta upp en VPN förbindelse till din vän. Då kan du tunnla ARD trafik genom VPN och kringgå spärren.

Ok Är det lika avancerat som det låter?

Ursprungligen av Matador2003:

Ok Är det lika avancerat som det låter?

Nej, det är det inte, men det kräver rätt saker. Enklast är att ha två likadana routers/brandväggar med inbyggd VPN. Då krävs ingen VPN programvara i datorn och båda nätverken upplevs som ett nätverk, när allt är korrekt inställt.

Så har jag uppsatt, men jag använder inte ARD, men det borde fungera!

  • Medlem
  • 2007-06-14 13:11

Den dator du ska kontrollera ska inte ha ARD igång (om du menar programmet). Har den det måste defaultinställningen för om datorn ska kunna kontrolleras samtidigt ändras.

Men man skall ändå kunna koppla upp, den ska säga nåt med "kan inte kontrollera datorn för admin-programmet är redan igång"

5988
TCP WBEM HTTP
Apple Remote Desktop 2.x (see http://www.dmtf.org/about/faq/wbem)

Apple well-known ports

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-08-03 16:28

och på svenska...

Ursprungligen av metalmike:

5988
TCP WBEM HTTP
Apple Remote Desktop 2.x (see http://www.dmtf.org/about/faq/wbem)

Apple well-known ports

Om man översätter detta till lite enklare användarspråk, så hanterar porten vadå?

Kanske inte enklare språk men, men..
http://en.wikipedia.org/wiki/Web-Based_Enterprise_Management

Ursprungligen av iMoz:

Om man översätter detta till lite enklare användarspråk, så hanterar porten vadå?

Apple remote desktop

Liten ny vinkling.

Jag vill kunna gå in på mina stationära datorer hemma när jag är ute och reser med min mac book pro.
Kör trådlöst och lina hemma till mina datorer och på det lokala nätverket fungerar det utmärkt.
Men när jag ska gå in via min ip adess utifrån så får jag ingen kontakt.
Hur ska jag skriva adressen ska jag först ha ip adressen och den lokala adressen till dator eller ???

Du ställer in i din trådösa AP att den skall skicka vidare portarna som har med ARD att göra, sen ansluter du till den externa adressen.

Apple remote desktop

Vilka portar ?, jag kör ju både med AP och 3G när jag är ute, jag är ute på nätet men får inte kontakt med min dator.
Har hämtat min Ip adress på "find my ip" men modemet hemma är ju kopplat till en router och i den finns det 2 st trådbunda datorer och 3 st airport kopplade datorer, hur ska jag hitta dessa när jag går in med ipadressen.

MVH Willy

Jag har ett liknade problem...
Har precis installerat 10.5 Server på en gammal G5a, och har kryssat i alla tillbörliga rutor vad jag vet, men kan ändå inte logga in på den med ARD. Via fildelning är det inga problem att logga in, likaså med Apples server admin-verktyg. ARD säger att "Verify failed" när jag försöker lägga till den.
Några förslag?

Har inte så stor koll på din kofig... men spontant känns det ju så att du istället skall ansluta till din server som vilket server som helst och inte använda dig av ARD.

Jag använder numera mobilme.com och "tillbaka till min mac" och det fungerar utmärkt.

Ursprungligen av Willy Landstedt:

Har inte så stor koll på din kofig... men spontant känns det ju så att du istället skall ansluta till din server som vilket server som helst och inte använda dig av ARD.

Jag använder numera mobilme.com och "tillbaka till min mac" och det fungerar utmärkt.

Du tänker på "Dela bildskärm"? Jag har testat det också, fungerar inte.
Kan tillägga att rätt port är öppen i AirPort Extremen som båda datorerna är kopplade till. Om jag i ARD ber att få tillgång till datorn, i stället för att logga in, så går det bra att godkänna det från G5an, men det motverkar ju syftet lite om jag måste godkänna från datorn jag ska ansluta till varje gång.

Löste det. Fungerade om jag loggade in som "Local Administrator" i stället för vanliga användarnamnet på kontot jag skapade.

1
Bevaka tråden