Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ars Technica jämför Safari 3 mot IE7 och Firefox 2 på PC

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Välkända Ars Technica har tittat närmare på Safari 3 beta för PC och kommenterar:

Today, we put the Safari 3 beta to the test to see how it compares to Internet Explorer 7 and Firefox 2 on Windows. What we found didn't impress us very much. Although Safari offers slightly faster page loading, the beta is extremely unstable and suffers from interface deficiencies that make its value on the Windows platform questionable at best.

Kommentera: Har du testat Safari 3 på PC och hur fungerade det? Är den standardbrowser redan?

http://arstechnica.com/news.ars/post/20070612-afirst-look-safari-3-on-windows.html

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

Wired har också testat med dåliga resultat rent prestandamässigt:
http://blog.wired.com/monkeybites/2007/06/wired_news_benc.html

Ja, det är en beta, varav det inte är allt för konstigt att den kraschar och har buggar.

Wired's test bör tas med en stor nypa salt. De testade hur snabbt det gick med tre olika google apps. Att bara testa tre olika sidor kan knappast ge någon övergripande bild av hur bra en webläsare är. Google kollar dessutom vilken webläsare användaren ansluter med och ger olika sidor tillbaka. Det är alltså ett helt meningslöst test. Dessutom är det intressanta renderingstider, inte tiden det tar att ladda en sida. Tiden det tar att ladda ner och rendera sidan påverkas av nätverksförbindelse och hur anslutningen sker (CFNetwork.dll hint hint). De borde alltså ha testat lokalt, och mot ett stort antal websidor av varierande komplexitet, för att kunna motbevisa Apple's påstående att Safari är den snabbaste webläsaren.

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2007-06-13 11:26
Ursprungligen av Björnström:

Välkända Ars Technica har tittat närmare på Safari 3 beta för PC och kommenterar:

Today, we put the Safari 3 beta to the test to see how it compares to Internet Explorer 7 and Firefox 2 on Windows. What we found didn't impress us very much. Although Safari offers slightly faster page loading, the beta is extremely unstable and suffers from interface deficiencies that make its value on the Windows platform questionable at best.

Kommentera: Har du testat Safari 3 på PC och hur fungerade det? Är den standardbrowser redan?

Hejsan!
Jag är en PC-användare som funderar på att switcha till mac. Tyvärr finns inte de program som jag är tvungen att ha i mitt jobb för mac (är redovisningskonsult) men utmärkta Parallels är ju ett gott alternativ. Använder en del "macig" programvara redan (iTunes, Filmaker) och tänkte testa Safari....men...
Det gick inte alls. Efter installation försökte jag starta Safari, med det kraschade direkt vid startförsöket. Har hört att detta tyvärr inte är helt ovanligt. Synd att Apple inte testat programmet tillräckligt innan dom släpper det (känns lite som Microsoft...). Kör Win XP pro på en Toshiba Tecra med Centrinoprocessor. Har en Stationär dator också. Väntar nog tills en stabilare version kommer innan jag testar igen.....tyvärr.

Ursprungligen av Hälge:

Synd att Apple inte testat programmet tillräckligt innan dom släpper det (känns lite som Microsoft...). Kör Win XP pro på en Toshiba Tecra med Centrinoprocessor. Har en Stationär dator också. Väntar nog tills en stabilare version kommer innan jag testar igen.....tyvärr.

Det är en beta version. Hela syftet med att Apple släpper det nu är att vi användare testar och rapporterar buggarna.

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2007-06-13 11:48
Ursprungligen av Ciryon:

Det är en beta version. Hela syftet med att Apple släpper det nu är att vi användare testar och rapporterar buggarna.

För att kunna testa borde det åtminstone starta.??

Tyckte de skulle hållt inne med Safari för Wintendo ett tag till. Blev ledsen i ögat av den.

En lustig uppgift i Ars Technica om att alfa-versionen var stabilare! Men man kan kanske förstå beslutet att släppa betan, eftersom det gjordes på just en utvecklarkonferens? Visserligen är det ju inte en konferens för windows-utvecklare, men det finns säkert många som utvecklar parallellt för båda plattformarna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-13 14:09

På PC fungerar den riktigt dåligt. Går man till www.google.com och försöker att skriva in någonting i sökfältet kraschar browsern. Samma sak händer med alla andra sökmotorer och med alla sökrutor olika webbplatser har. Tidningar visas oerhört konstigt, halva informationen försvinner och det går inte att klicka på texten för att läsa vidare, vilket gör det hela meningslöst. Samma sak med Web 2.0 communities, eller till och med feber.se!

Flera inställningar som man försöker att göra ger inget resultat alls eller kraschar browsern, försöker man att öppna en ny flik med "+" händer samma sak.

Det positiva är väl att Safari ändå är ruskigt snabbt och snyggt, men att man då inte kan använda det till normalt surfande gör att poängen med browsern mer eller mindre försvinner. Fortsätter med att använda FF2 så länge..

  • Medlem
  • 2007-06-13 14:14

Förmodligen är det inte så många "mannen på gatan" som kommer installera Safari i det här skedet, så problemet med att folk inte förstår att det är en beta kanske inte är så stort. Fast jag kan ändå tycka att det är lite märkligt att den inte klarar att rendera sidor som Safari för Mac klarar ... Själva renderingsmotorn borde vara i princip klar innan man lämnar ut den. Som det är nu är det helt klart en av de sämsta läsare som existerar till Windows, och eftersom "First impressions last" ...

Jag tycker öht att surfning är segt på PC, så jag undviker det, men Safari för Windows lär inte skaka upp ett lämmeltåg direkt.

1
Bevaka tråden