Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard Server från WWDC

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple has disclosed some new functionality for Mac OS X 10.5 Server, also scheduled to ship in October. Among them: a wiki server; Podcast Producer; Spotlight (find content stored on other servers); and a new iCal Server, based on the CalDAV open standard. Leopard Server can also automatically configure Leopard clients for use on the server, including file sharing, Mail, iCal, iChat, Address Book and VPN settings. There is also a built-in Network Health Check, a new Server Preferences application and a server status Dashboard widget.

The new iCal Server can interface iCal 3 in Leopard, Mozilla’s Sunbird and OSAF's Chandler. Spotlight Server delivers search results of content stored on mounted network volumes. Content indexing is done automatically and transparently on the server

Core services also see an update in Mac OS X 10.5 Server. Apache 2, MySQL 5, Postfix, Cyrus, Podcast Producer and QuickTime Streaming Server will be 64-bit.

Other new features include Server Admin 4 with new file sharing and permission controls; iChat Server 2 to securely communicate over instant messaging; External Accounts to enable Leopard users to store their home directory on an external FireWire or USB portable drive; a new System Imaging Utility that uses a workflow-based editor to create customized images that can include Boot Camp partitions; Xgrid 2 for ad hoc distributed computing in environments without dedicated controllers, and QuickTime Streaming Server 6 with support for 3GPP Release 6 bit rate adaptation.

"Only Apple can deliver an advanced server operating system packed with over 250 new features on the same day as our client OS," said Philip Schiller, Apple’s senior vice president of Worldwide Product Marketing. "With no client access licenses, Leopard Server is the most affordable way to bring innovative server features, such as group calendaring and a wiki server, to everyone from small businesses to large educational institutions."

Mac OS X 10.5 Server will carry a price of $500 for a 10-client edition and $1000 for an unlimited-client edition.

http://www.macnn.com/articles/07/06/11/leopard.server/

Nice, men jag ser inga direkta nyheter mot för vad vi redan hört sen tidigare, eller?

Ursprungligen av Björnström:

a new System Imaging Utility that uses a workflow-based editor to create customized images that can include Boot Camp partitions

Ge mig mer info om denna del!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 22:14

Någon som vet om infon, speciellt den om personer i programmet Directory kan visas i Mac OS X 10.5 Adressbok? Typ som en gemensam central adressbok som jag alltid tjatar om.

Då blir jag glad glad glad.

Ingen som har mer info om servern?

Ingen PBX server? Det var nog inte heller väntat, mer som ett önsketänkade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 01:17

Dock en RADIUS-server, för autenticering till bl.a. AirPort-basstationer...:p

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-13 09:32
Ursprungligen av The Real Viking:

Ingen PBX server? Det var nog inte heller väntat, mer som ett önsketänkade.

Ursäkta min okunskap med vad är PBX?

Ursprungligen av molaria:

Ursäkta min okunskap med vad är PBX?

http://en.wikipedia.org/wiki/Pbx

Telefonväxel!

Ursprungligen av Björnström:

Egentligen borde jag ha skrivit IP PBX, men det är som Herr Björnström säger, en telefonväxel.
Min tanke var att integrera iChat (som är delvis SIP baserat) med IP telefoni via IP PBX server, så att man kan ringa till vanliga IP telefoner eller traditionella telefoner antingen via IP telefonoperatörer eller att servern har egna PSTN/ISDN kort. Visa telefoner har stöd för videochat.

Ursprungligen av The Real Viking:

Egentligen borde jag ha skrivit IP PBX, men det är som Herr Björnström säger, en telefonväxel.
Min tanke var att integrera iChat (som är delvis SIP baserat) med IP telefoni via IP PBX server, så att man kan ringa till vanliga IP telefoner eller traditionella telefoner antingen via IP telefonoperatörer eller att servern har egna PSTN/ISDN kort. Visa telefoner har stöd för videochat.

Då hade vi kunnat starta mac.se telefoni

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-13 10:15

Asterix finns ju för OS X. Det räcker för telefoni.

Ursprungligen av Sidde:

Asterix finns ju för OS X. Det räcker för telefoni.

Asterix är ju ökända för krånglig konfiguration!
Apple är ju också "ökända" för att göra något krångligt till lättanvänt.
Håller med Herr Björnström om att det hade kunnat vara något för mac.se!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-14 00:32

Tack för info om PBX. Kunde jag ju tagit reda på själv förstås.

Jag funderar lite över prestandakraven på 800MHz. Går det att targetmode-installera på en 600MHz och räkna med att det snurrar ok? Jag testade på en PM G4 400MHz och det bråkade faktiskt en del(!). Vore lite "icke-apple" att sätta en MHz-gräns, även om man kan förstå varför.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-25 13:38

Jag är förbannat besviken på att Apple inte fixar en central Adressbok. Eller har jag missat något?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-25 13:55
Ursprungligen av acke:

Jag är förbannat besviken på att Apple inte fixar en central Adressbok. Eller har jag missat något?

Det har du ju om du kör Open Directory på dina maskiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-25 14:39
Ursprungligen av Sidde:

Det har du ju om du kör Open Directory på dina maskiner.

Fast är det inte så att man måste lägga in varje kontakt som en användare på servern?
I så fall finns det ett bra sätt att batcha in tex 3000 vCards i OD?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-25 15:57
Ursprungligen av acke:

Fast är det inte så att man måste lägga in varje kontakt som en användare på servern?
I så fall finns det ett bra sätt att batcha in tex 3000 vCards i OD?

Maskiner som är ansluten till ditt OD kan ha en gemensam adressbok. Eller om den är en central adressbok. Inte testat funktionen, bara sett att den finns.

Om Leopard servern inte innehåller en central adressbok blir man lite besviken. Har nästan bestämt för mig att någon har babblat om att en sån funktion ska komma.

I värsta fall får man väl fortsätta med www.address-o-matic.com.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-09-18 14:12

En väldigt stor fråga som jag ännu inte lyckats hitta något om är ju huruvida vi får en "time machine-server". Det hade ju smakat gott, och man hade kunnat kasta retrospect genom fönstret. EMC verkar ju inte längre bry sig i Mac-versionen.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-09-18 14:15

Det verkar som om Time Machine skall kunna ta backup till en serverdisk, men det är ju inte riktigt samma sak... tycker jag... men den som lever fårse

1
Bevaka tråden