Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskkrasch ggr 2

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

HAH, tre månader efter att jag köpt datorn så krashade hårddisken, ett mekaniskt klickande lät höras när jag ville starta den, och den vanliga vita skärmen med ett frågetecken på en blinkande mapp dök upp.

Reparation gjordes och ny hårddisk sattes i. Allt material på disken försvann. En förtvivlad Limepuff grät halvt över tusentals förlorade fotografier.

Inte ett år efter reparationen så har batteriet lagt av, men jag använder datorn så pass mycket så jag har inte tid att lämna in den på rep, den funkar ju liksom om man har strömkabeln i...

Men så igår så jävlades den med att bli helvit, men jag ignorerade det för den gick igång efter bara några försök, men idag la den av helt.

Jag är fruktansvärt LESS, jag hör inget som låter, den startar bara inte.
Vad sätter ni för diagnos, jag vettefan om jag ska skratta eller gråta..
Gäsp?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-04 20:30
Ursprungligen av Limepuff:

Gäsp?

Backup? Är väl det självklara svaret. Ha inget på en hårddisk som du inte har råd att fölora, utan att sörja.

Samma hände mig igår , hdn kraschade och borta är bla en massa bilder.
Det konstiga i sammanhanget är att jag för en vecka sen tänkte tanken att jag undrar hur
länge datorn kommer att hålla?
Och började ladda upp sånt som jag bedömde som viktigt till företagets server!
Allt utom musik och ca 2000 bilder.
Och en vecka senare händer det!:(

Nu gick det på garantin men bilderna är borta.
Dock är det bara ca 100 familjebilder som var av nån vikt så jag får ta den smällen i fortsättningen ska jag backa upp det.

Men man undrar onekligen hur länge en hårddisk ska hålla även om den används varje dag?
Jag hade garanti kvar till oktober så den är ju inte ens ett år!

Men det är ju en Macbook och det är ju det billigaste Apple kan erbjuda så jag antar att man får vad man betalar för!

Hårddiskarna är exakt lika bra (eller dåliga) antingen de sitter i en MB eller MBP. Eller annat märke/modell.

Generellt kan man nog förvänta sig en längre livslängd från stora diskar i stationära maskiner då de inte är så trångt byggda, antagligen inte blir så varma och inte heller är "ute och rör på sig" i någon större utsträckning.

Tyvärr finns det ju inget räkneverk som talar om hur lång livslängd man har kvar på hdn. 3 månader? 1 år? 10 år?

Köp en lika stor hd som sitter i den bärbara, stoppa in i ett firewirekabinett och använd SuoerDuper, CarbonCopyCloner e dyl för att regelbundet klona eller på annat sätt göra backup av den interna. Händer något är det bara att stoppa in fw-kabeln och boota från den externa och köra som vanligt (minus det som lades in efter senaste baackupen förstås).

Hårddiskar rasar, så är det bara. Särskilt i en bärbar där den utsätts för en del belastning.

Läs mer på http://en.wikipedia.org/wiki/MTBF

1) Kolla på http://www.macosxhints.com/article.php?story=20040805183900877 för ett enkelt sätt att se hur din HD mår
2) Klona ett rent system (direkt efter installation)
3) Kör veckobackup av dina filer med t.ex. Silverkeeperhttp://www.lacie.com/silverkeeper...

För mig är detta en tillräcklig enkel backup lösning som jag faktiskt använder....

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-13 11:31

Jo hårddiskar går sönder och det är precis lika tråkigt varje gång.
Tyvärr finns det inga "säkra" modeller eller fabrikat utan det verkar som om det är vissa serier som håller bättre än andra. Tråkigt nog gäller även detta för externa diskar.
Bilder och viktiga dokument ser jag alltid till att bränna på skivor.

  • Medlem
  • 2007-06-13 12:55

Pröva om du inte kan reparera hårddisken med TechTool eller annat program. Använd söken så hittar du en massa trådar om vilka program och hur man gör. Hårddisken ska naturligtvis pensioneras efter detta - men det är ju bra att få tillbaka en del, om inte allt.

Ursprungligen av lime:

Pröva om du inte kan reparera hårddisken med TechTool eller annat program. Använd söken så hittar du en massa trådar om vilka program och hur man gör. Hårddisken ska naturligtvis pensioneras efter detta - men det är ju bra att få tillbaka en del, om inte allt.

Tyvärr så får jag inte behålla disken eftersom det går på garantin.
Den ska tillbaka till Apple vad dom nu ska med en trasig hd till.

Det är inte lönt att försöka köra reparationsprogram när det är hårdvarufel. Om disken klickar (vilket beror på att läshuvudet tvångsparkeras) och/eller S.M.A.R.T.-statusen indikerar fel är det bara att rädda det som räddas kan och sedan byta disk. Man brukar nämligen inte ha så jättelång tid på sig att kopiera över något innan allt brakar ihop totalt, så det kan bli värre om man låter diskwarrior stå och tugga i flera timmar.

Limepuff: Gå förbi närmaste Apple-ÅF och reklamera batteriet. Har du tur får du ett nytt i handen direkt, du är inte direkt ensam om att ha en MacBook med dött batteri utan det är ett välkänt problem...

1
Bevaka tråden