Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för mobilt bredband från Tre

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom jag såg reklambannern här.

Tre har haft ett erbjudande om 3,6 Mbit, obegränsad trafik, för 199 kr per månad. Erbjudandet är en bluff.

Jag och min macbook gick under två veckors tid runt och testade uppkopplingen med TPTest, konsumentverkets eget program, och rekordet var 1,3 Mbit nedströms mitt i centrala Stockholm. Jag mätte på Kungsgatan, Kungsträdgården, Medborgarplatsen och Centralen. Mellan 0,8 och 1,3 var det normala. Detta med 3:s egna USB-modem.

Efter många samtal med tre:s sk kundtjänst (japp, de trodde problemet var min mac, vilka ärthjärnor) testade jag att mäta med en bärbar Dell och gjorde samma mätningar under tiden att jag gick från Kungsgatan till Slussen. Tror ni att det gjorde någon skillnad?

Tack och lov hade jag ingen bindningstid så jag sa upp abbonnemanget, men för er som funderar på att bli kunder där. Köp 99 kr alternativet, för ni får ingen extra kräm för ytterligare en hundralapp. Jag är benägen att tro att det är exakt samma abbonnemang.... Jag bad tre kontrollera att jag verkligen hade rätt abbonnemang och att allt var tekniskt ok på deras sida, eftersom resultaten var så nedslående. Jodå, det hade jag. Att hastigheten var låg berodde förmodligen på "hög belastning på nätet, pröva lite senare".

Jag måste gjort över hundra mätningar under en månads tid, vid olika tider på dygnet, med två olika datorer. Alltid samma resultat.

När jag är i stan (GBG) så laddar jag minst ner med en bit över 250kb/s så jag klagar inte på hastigheten. Och hemma i skogen, har inte ens täckning på min Telia mobiltelefon här, så ligger jag på konstant runt 170kb/s så visst fungerar det.

När jag var i Solna för ett par månader sedan så var jag uppe i hastigheter runt 350kb/s så vad ditt problem ligger i vet jag inte för på min dator så fungerar det helt tillfredställande. De säger ju själva att 3.6Mbit är en maxhastighet och runt 2MBit är en mer trolig hastighet och det stämmer väl överrens med verkligheten hos mig iaf.

Det är en grym skillnad på att surfa med 1.2 MBit som jag gör i skogen mot 3G-hastigheten på 0.384 MBit, lätt värt den där 100-lappen...

Mvh,

Telenor bredband: 0,8 Mbit som bäst hemma. Hehe. (kör den inte primärt som tur är)

Möjligt att täckningen är dålig i centrala delarna, eller att tre:s tekniker inte kan konfigurera tjänsten riktigt i enstaka fall.

Det roliga är att efter man först pratat med kundtjänst så ska de koppla en till en tekniker. Denna person verkar vara samma person som sist fast med en klädnypa över näsan, åtminstone kan personen inget som inte den första kunde svara på. Efter 45 min i telefonkö ett par gånger tappar man suget helt. De skriver heller aldrig ned något så man får dra sin historia från början varje gång... Tips, gå inte med på att bli uppringd, de ringer aldrig tillbaka. De är åtminstone trevliga, så de behandlar en som kund med respekt.

Nåja, med Telenor fungerar det felfritt i alla fal, på samma dator...

Rossifumi, vad körde du för mätprogram? Har du kvar loggen? Varför är du nöjd med 0,17 Mbit/s i skogen och 0,25 i stan?
Edit: 250 kb/s motsvarar 2.048 megabits *doh*

Senast redigerat 2007-06-14 08:00
Ursprungligen av crownswe:

Rossifumi, vad körde du för mätprogram? Har du kvar loggen? Varför är du nöjd med 0,17 Mbit/s i skogen och 0,25 i stan? (http://www.speedguide.net/conversion.php) 2000 kb/s är lika med 2 megabits. Eller har jag fel?

Mitt mätprogram är torrenter eller att t.ex ladda ner saker. Har inte testat med t.ex TPTEST eller liknande. Du tänker lite fel när du räknar om.

När jag sitter i skogen så har jag c:a 1.4 MBit (170kb/s) och i stan är det c:a 2 MBit (250kb/s).

2000kb/s är samma sak som c:a 16 MBit. En bra tumregel är att ta Mbit/8 så får du den hastigheten du tankar ner med. T.ex 8 MBit ger c:a 1MB/S i nerladdning under gynsamma förhållanden.

Mvh,

  • Oregistrerad
  • 2007-06-13 19:49
Ursprungligen av Rossifumi:

Mitt mätprogram är torrenter eller att t.ex ladda ner saker. Har inte testat med t.ex TPTEST eller liknande. Du tänker lite fel när du räknar om.

När jag sitter i skogen så har jag c:a 1.4 MBit (170kb/s) och i stan är det c:a 2 MBit (250kb/s).

2000kb/s är samma sak som c:a 16 MBit. En bra tumregel är att ta Mbit/8 så får du den hastigheten du tankar ner med. T.ex 8 MBit ger c:a 1MB/S i nerladdning under gynsamma förhållanden.

Mvh,

Överkurs för dom flesta här men det är inte bare en tumregler, det är precis det du ska göra. byte/s är alltså bytes per sekund, exempelvis 2000 bytes/s - 2kbyte/s. bit/s är bitar per sekund, exempelvis 200 bit/s - 2kbit/s. Det går 8 bits på en byte. Därav så delar du med 8 eller multiplicerar med 8 beroende på vad du vill göra.

Övrigt - Har var det samma USB modem du testade med på Dell datorn? Det kan ju vara fel på antenneni modemet eller USB kontakten. En annan tänkbart problem kan vara USB porten. Du *MÅSTE* ha en USB 2.0 port för att få upp några hastigheter att tala om i överhuvudtaget, USB 1.1 räcker till möss o tangentbord, inget annat.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-06-13 20:57

Upp till 3.6 mbit.
Precis som vanligt

B = byte och b = bit, M = mega och m = milli. Om du är osäker så skriv hellre ut det istället så blir det lättare att hänga med i diskusionen.

Skaffade Telenors bredband via 3G, men samma dag som jag fick hem paketet med modemet så fick min HP laptop åka till Polen för ett moderkortsbyte. Inte för att jag förstår varför det skulle behövas göras i Polen istället för i Sverige, men vad vet jag.

Skall iallafall testa lite hemma imorgon när jag får hem datorn igen.

Då har jag lite koll på hastigheter, när det står mega framför börjar det bli förvirrande

Testade på min Macpro som har en telia 8/8 förbindelse. Enligt TPTest 7,8 Mbit/s, och Azureus tankar just nu på 752 kb/s så det stämmer rätt väl.

@studiox - Tror inte på modemet eller Delldatorn, operatörbyte hjälpte och dessutom är jag säker på att Macbooken har USB 2.0. Problemet låg inte på min sida.

Såg nu att Metro Teknik hade samma problem med 3 när de testade de olika leverantörerna.

Inne i stan

Anledningen till att du inte kommer upp i de 2 Mbit/s som tre utlovar som en rimlig hastighet är förmodligen att du testar mitt inne i stan, där trafiken är som allra störst. Om jag gick i kungsan och andra delar av city skulle jag vara ganska nöjd med att komma upp i 1,2 Mbit/s.:) Men som sagt, belastningen på nätet är en stor grej när man mäter maxhastigheter i mobilnäten och inne i centrala Stockholm kan man ju tänka sig att basstationernas kapacitet används ganska flitigt:p

Nu ska ni få höra den roliga fortsättningen

Jag skickade i april in en skriftlig uppsägning av abbonnemanget till tre (hade ingen bindningstid) . Trots detta fortsatte fakturorna komma (fick en idag!).

Jag ringde även förra månaden för att kolla att de tagit emot mitt brev eftersom jag fått en faktura då. Jo, det hade de gjort, men det bästa jag kunde göra var att betala fakturan så skulle "resten lösa sig framöver när systemet hann ikapp".

Nu ringde jag igen. Jodå, brevet hade de fått men "inget avslut var inlagt". Det bästa de kunde göra var att lägga in ett avslut idag. Men, sa jag, hur går det med det jag betalt in för mycket då? Det är jag blåst på eftersom, håll i er nu, "en uppsägning gäller först efter det att kunden mottagit en skriftliug bekräftelse".

Nu var de väldigt trevliga på kundtjänst idag (alla tre jag pratade med, det verkar sitta en armé av människor som kan svaret på varsinn fråga. Får de någon annan än just sin fråga kopplar de vidare). Förmodligen borde jag bara skratta åt det hela, eller också skulle man orka tala med konsumentrådgivaren. Jag menar, enligt mitt avtal med tre står det uttryckligen att uppsägningstiden är en månad, de mottog brevet första halvan i april. Senast sista maj borde det åtminstone vara uppsagt.

Men nä, jag hatr ju inte fått någon "Skriftlig bekräftelse", bara en muntlig bekräftelse från deras kundtjänst om att de tagit emot uppsägningen. Tre anser sig tydligen stå över avtalsrätten i Sverige...

Flera roliga skildringar av Tre:S bravader finns i Jennie Dielemans bok "Tackar som frågar". jag kan rekommendera den till alla som drabbats av tre och behöver få skratta av sig lite!

Jag har samma erfarenheter av 3 vad gäller uppsägningar.

Hade tidigare ett mobilnr hos dom. Detta sas upp och jag väntar sedan i julas på en återbetalning av en räl´kning som jag betalade med samma motivering från 3's hålla:

"men det bästa jag kunde göra var att betala fakturan så skulle "resten lösa sig framöver när systemet hann ikapp."

Sen skulle pengarna betalas ut till mig igen.

Hur kunde jag vara så dum?!

  • Medlem
  • Kinda
  • 2007-11-13 20:08

Kan bara lägga till att det inte är någon ide att ta 99 kr alternativet för då tar de betalt upp till 198kr med modemet per månad. Ta 199kr alternativet och få modemet och den möjliga högre farten. Man skall tänka på att inne i städer och hus så kan täckningen och farten försämras. De sänder på hög frekvens som inte går genom alla material. Tror att en halvmil är max sändavstånd från masten och det dyker rejält i städerna på denna parameter. Lägre frekvens som NMT kan sända upp till sex mil istället har jag läst.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-11-13 20:36

Har inte kollat hur fort det går med Tre inne i stan här i Umeå men jag är nöjd med hastigheten och visst betalar man 199:- för att få fria datamängd inte högre hastighet?För visst är det bara 1GB fritt med 99:- varianten?

Tyvärr så finns det ingen täckning från Tre 2,5 mil utanför stan, så min tanke att ha det som reserv vid längre strömavbrott föll.

MatsOlov: Nu har du ju visserligen 3 för tillfället men vore inte Nordisk Mobiltelefoni och deras mobila bredband en bättre lösning för dig? Lite dyrar men mycket bättre täckning

Titta på http://nmt.net/default.aspx?ID=571 så får du se på täckningen....

Haha, shit! Jag har hela mitt liv trott att man mätte uppkopplingen i MB/s [Mega bytes]! Sitter och tankar i cirka 1 MB/s (alltså cirka 950-1000 kb/s) och gnäller över att det bara är 1/8 av vad comhem har lovat mig (8 Mbit uppenbarligen). Men då är det ju under kontroll, hehe.

Man lär sig något nytt varje dag!

1
Bevaka tråden