Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytande div med border

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har två stycken div main och side som ligger specade i % 70 resp. 30 där hela div layout ligger på 100%. Ifall jag lägger border på ngn av main eller side hoppar div side ner ett steg i Firefox samt IE. I Safari ligger dom kant i kant med en pixel svart border precis som jag vill ha det. Hur ska jag få denna border och få plats även i Firefox samt IE?

Flytande div med border

Har två stycken div main och side som ligger specade i % 70 resp. 30 där hela div layout ligger på 100%. Ifall jag lägger border på ngn av main eller side hoppar div side ner ett steg i Firefox samt IE. I Safari ligger dom kant i kant med en pixel svart border precis som jag vill ha det. Hur ska jag få denna border och få plats även i Firefox samt IE?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-06-12 17:17

30+70=100 och lägger du till ytterligare pixlar får det helt enkelt inte plats! Du får minska någon av storlekarna.

måste du speca dom med procent? växer den? annars hade jag specat i pixels och dragit av för bordern som säkert är det som skjuter ner allt

Slog ihop dubbelposten

Box-modellen (ska) behandla bredd följande:

total bredd = bredd + border + padding

vill du alltså ha en div som upptar 500px av skärmen med 10px padding runt om och en border på 2px så gör du:

#id {
   width: 476px;
   padding:10px;
   border:2px solid #000;
   }

Nu är ju inte detta riktigt sant för IE6 buggar och kan ge konstiga resultat... Dock ska det fungera i alla webbläsare som stödjer css2 på en ok nivå!

1
Bevaka tråden