Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd för problem med Adobe Creative Suite 3

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är inte så många trådar om CS3 uppe än så länge, men nu har det ju börjat levereras. Jag fick mitt exemplar av Design Standard häromdagen och nu börjar inkörningen med tillhörande problem.

Problem nummer ett: utskrifter från Photoshop. Det kommer bara ut skräptecken på min HP LaserJet 1300. Tidigare löste man detta genom att byta Output > Encoding > Binary i utskriftsdialogen till ASCII (har jag för mig), men nu har jag testat med alla fyra tillgängliga varianter (ASCII, ASCII85, Binary, JPEG) och det blir bara skräptecken i varje fall. Några idéer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 10:29

Min Bridge ritar inte om skärmen, helt tvärdöd. Man får antingen minimiera fönstret eller dra något annat över (liksom måla fram) för att omritning ska ske. Det är förmodligen något i min PowerBook G4 som gör att detta händer, men det är bara i Bridge.

Det tråkiga är att man inte kan använda Bridge.

Å andra sidan har jag den mest som filebrowser/bildbibliotek och iView (Expression Media) änvänder jag hellre så jag överlever...

Janne Suhr

Jag kan fortfarande inte skriva ut från PS.

Problem nummer två: Exposé (F10, programfönster) fungerar inte som det ska i PS. Fönstren radas upp men det är bara vita fält som visas.

Testade precis Exposé med 8 bilder öppna i Photoshop. Det funkade fint här...

Så här blir det här... (iMac C2D 2.16 GHz, 1 GB RAM)

  • Medlem
  • 2007-06-15 13:22

Bridge visar fel version

Just kickat igång Version Cue (resten av paketet gick in i måndags -jösses en sån skillnad mot CS2 på min MBP!).

Testade med ett nytt projekt och lade till en enkel bild. Öppnade den i PS och checkade sedan in den som version 1. Checka ut i PS igen och ändrade storleken, checkade in som version 2.

I Bridge visades nu version 2 som thumbnail, liksom om jag öppnade filen i PS. Bridge preview, samt om jag tittar på bilden i Bridge, visar dock Version 1, fast skalad som versions 2 storlek.

Efter att ha checkat ut igen och checkat in dök Bridge istället...

Det kändes som att Bridge bådade gott när det dök upp i CS2. Den usla prestandan gjorde dock att jag aldrig använde det. Nu vill jag ge det en chans igen, men om stabiliteten är så usel blir det inget med det.

Är det den svenska versionen som äntligen skeppas?

Jag kör engelsk, det är "lite" billigare.

Några saker som jag stött på i min färska svenska version av CS3 Design Premium...

  • UTSKRIFT AV FLERA SIDOR I INDESIGN. Ex: Om jag har 6 bilder upplagt på en sida och vill skriva ut 10 exemplar, så skickar indesign bilden 60 gånger till skrivaren, istället för 6 gånger, detta trots att "sortera" i utskriftsdialogen inte är ikryssad.

  • FUNKTIONSMAKRO FÖR IMPORTERA I PHOTOSHOP. Jag lyckas inte att skapa ett funktionsmakro för min scannerprogramvara (Silverfast Ai). Har testat att lägga till det som "Infoga menyobjekt", och även som en inspelad session. Får bara en ruta som säger "Kommandot "Importera" är inte tillgängligt just nu".

  • PROBLEM MED PROGRAMUPPDATERING. På en av våra datorer (MBP) funkar inte programuppdateringen som den ska. Den hänger upp sig vid installeringen av Camera Raw och bara står och tuggar. Hänger sig inte, men går liksom inte vidare...

Detta efter ett par timmars testande...

Ursprungligen av jakoby:

Några saker som jag stött på i min färska svenska version av CS3 Design Premium...

[*]UTSKRIFT AV FLERA SIDOR I INDESIGN. Ex: Om jag har 6 bilder upplagt på en sida och vill skriva ut 10 exemplar, så skickar indesign bilden 60 gånger till skrivaren, istället för 6 gånger, detta trots att "sortera" i utskriftsdialogen inte är ikryssad.

Jag har sett problemet rapporteras på Adobes forum. Workarounden hittills ska vara att öppna om Indesign under Rosetta när du behöver skriva ut. Problemet verkar bara gälla Intel-macar.

Rönnbäck... tänk om du kunde komma och briljera litegrann här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-28 09:20

Jag har problem med "initierar Sing Gaiji systemet". Indesign hänger sig och kommer inte vidare vid start. Startar man däremot i "admin" läge så fungerar det, men icke i "vanligt" användare läge.

Ursprungligen av Ferengi:

Jag har problem med "initierar Sing Gaiji systemet". Indesign hänger sig och kommer inte vidare vid start. Startar man däremot i "admin" läge så fungerar det, men icke i "vanligt" användare läge.

Det var även så i CS2 - trodde att de hade fixat det till den nya versionen. Tråkigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-28 09:37

Jag vet, hade problem med det då också. Löste det på något sätt men minns givetvis inte hur...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-28 09:57

Uppdatering:
Hittade min gamla lösning...Backup är bra!

För Er som råkar ut för samma problem, gör så här:
Logga in som Admin, Ändra rättighet på mappen "Macintosh HD -> Bibliotek -> Application support -> Adobe -> SING". Alla skall ha läs och skrivrättighet.

Ingen här som råkar sitta med kombinationen HP LaserJet 1300 och Photoshop CS3 (se mitt första inlägg i denna tråd)? Jag får (surprise, surprise) ingen användbar hjälp från HP.

(Angående Exposé så har problemet blivit något bättre efter en RAM-uppgradering från 1 GB till 2,5 GB, men borta är det inte.)

  • Medlem
  • 2007-08-05 21:44

Min Adobe Updater funkar inte. Den meddelar glatt:

Insuffient Rights: Adobe Updater can be run only by users with administrator rights.

Sist jag kollade är jag almighty, men det tycker alltså inte Adobe. Letat lite på Adobes forum, men än så länge inte hittat något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-06 09:25
Ursprungligen av Syrsa:

Min Adobe Updater funkar inte. Den meddelar glatt:

Insuffient Rights: Adobe Updater can be run only by users with administrator rights.

Sist jag kollade är jag almighty, men det tycker alltså inte Adobe. Letat lite på Adobes forum, men än så länge inte hittat något.

Testat reparera rättigheterna?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-28 09:40

Mitt PS CS3 krashar för jämnan. Senaste uppdateringarna. Kanske det krashar i samband med LR 1.1? Har LR igång för jämnan och öppnar bilder där ifrån till PS.

Hjälpfilerna irriterar ihjäl mig (länkar till frågan istället för att skriva ny): http://www.99.se/adobe-macromedia/222617-varfoer-dessa-besvaerande-hjaelpfiler.html

Ja, det är ju kanske inget problem direkt - men irriterande är det..

1
Bevaka tråden