Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apache 2.0 släppt!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dagens mjukvara utan tvekan! Apache 2.0 är äntligen (inte för att nuvarande suger men ändå) ute och nyheterna är:

Unix Threading
On Unix systems with POSIX threads support, Apache can now run in a hybrid multiprocess, multithreaded mode. This improves scalability for many, but not all configurations.

New Build System
The build system has been rewritten from scratch to be based on autoconf and libtool. This makes Apache´s configuration system more similar to that of other packages.

Multiprotocol Support
Apache now has some of the infrastructure in place to support serving multiple protocols. mod_echo has been written as an example.

Better support for non-Unix platforms
Apache 2.0 is faster and more stable on non-Unix platforms such as BeOS, OS/2, and Windows. With the introduction of platform-specific multi-processing modules (MPMs) and the Apache Portable Runtime (APR), these platforms are now implemented in their native API, avoiding the often buggy and poorly performing POSIX-emulation layers.

New Apache API
The API for modules has changed significantly for 2.0. Many of the module-ordering/-priority problems from 1.3 should be gone. 2.0 does much of this automatically, and module ordering is now done per-hook to allow more flexibility. Also, new calls have been added that provide additional module capabilities without patching the core Apache server.

IPv6 Support
On systems where IPv6 is supported by the underlying Apache Portable Runtime library, Apache gets IPv6 listening sockets by default. Additionally, the Listen, NameVirtualHost, and <VirtualHost> directives support IPv6 numeric address strings (e.g., "Listen [fe80::1]:8080").

Filtering
Apache modules may now be written as filters which act on the stream of content as it is delivered to or from the server. This allows, for example, the output of CGI scripts to be parsed for Server Side Include directives using the INCLUDES filter in mod_include.

Multilanguage Error Responses
Error response messages to the browser are now provided in several languages, using SSI documents. They may be customized by the administrator to achieve a consistent look and feel.

Simplified configuration
Many confusing directives have been simplified. The often confusing Port and BindAddress directives are gone; only the Listen directive is used for IP address binding; the ServerName directive specifies the server name and port number only for redirection and vhost recognition.

Native Windows NT Unicode Support
Apache 2.0 on Windows NT now uses utf-8 for all filename encodings. These directly translate to the underlying Unicode file system, providing multilanguage support for all Windows NT-based installations, including Windows 2000 and Windows XP. This support does not extend to Windows 95, 98 or ME, which continue to use the machine´s local codepage for filesystem access.

Utöver detta är många moduler förbättrade.

Klicka här för en komplett lista.
Ladda hem Apache 2.0.35 här.

Någon som vågar installera i OS X? (Kaboom... :eek: ) Personligen avvaktar jag en stund.

[ 09 April 2002: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Det enda som saknas för att köra det på X är ju den modul som gör att Apache kan tolka HFS+ så att den inte tror att Mapp och mapp är samma sak...

Om Apple kunna klämma ur sig den separat så skulle det inte vara några problem.

Hmmm jag tror minsann jag har en sådan länk någonstans. Måste kolla... återkommer.

Ska vi gissa om när Apple har bakat in Apache 2.0 i OSX ?
I en 10.1.4 release eller i 10.2 ?

Om det blir 10.2 så har ju 2 dubbel betydelse kan man flumma till det hela som..

PHP funkar tydligen inte tillfredställande under Apache 2. Jag har inte testat, bara läst om det ...

Krävs väl en uppdatering där förmodligen, alt PHP 5?

Jag tror inte Zend kommer att se anpassning till Apache 2 en sådan stor förändring i PHP så de döper den till v 5. Snarare version 4.1.3.

Förövrig är min burk så sönder konfigad att det inte går att installera Apache... får en massa skumma fel från kompilatorn. *suck*

Det är väl bara att formattera.

Men neje, börja med o köra en reinstall från din OSX skiva.. den brukar fixa till märkligheter men ändå behålla alla inställningar..

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-04-16 14:57

Tror det är bäst att vänta tills Apple bakar in den i nästa uppdatering eller liknande.

För kompilerar man ihop den nu och kör inden så försvinner den väl ändå vid nästa uppdatering?
Jag kan givetvis ha fel men det är vad jag tror ialla fall.

Haha, detta skrevs för 2.5 år sedan. Apache 2 finns ännu inte med GUI för OS X Server.

Ursprungligen av Björnström:

Haha, detta skrevs för 2.5 år sedan. Apache 2 finns ännu inte med GUI för OS X Server.

Och nu har det gått två år till och ännu inget GUI. I Oktober 2007 kommer det

Tänk även på att alla moduler inte prestrerar optimalt under apache2 än (pga av ett annorlunda sätt att fork'a processer om jag inte minns fel)

Det är fortfarande många som kör med Apache 1.3.x p.g.a. dess bevisade stabilitet. Med största säkerhet är det tvåan i Tiger.

Ciryon

Ja, än lär det nog dröja innan webbhotell och liknande går över till tvåan.

Hemskt vilken gammal tråd du väckte till liv Martin, när jag såg rubriken tänkte jag först "Hallå, vem har nu haft huvudet i sanden i nåt år?"

1
Bevaka tråden