Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fläktmania!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-10 22:27

hallå!

fläkten i min macbook har börjat löpa amok.
den är mer eller mindre alltid uppe i 4000-6000 rpm utan att jag gör något
särskilt krävande.

har varit såhär ett tag nu. trodde fröst det berodde på det varma vädret men för tillfället är det ganska svalt här inne, och jag kan inte minnas att den var i närheten av detta förra sommaren (detta är dock en ny macbook jag fått på garantin i vintras).

har provat att installera om os x och formaterat hårddisken utan resultat.

några tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-11 03:53

Har märkt samma sak..

Det verkar som det är en väldigt låg gräns för när fläkten drar igång, min MacBook (Core Duo) idlar på runt 58 grader, vid 10% load (iTunes, Camino & Adium) ligger den på 62-64 grader. Vid 65 grader drar fläkten igång, och det känns på nåt sätt som att den låter mer nu än vad den gjorde förut? Flera kompisar har nu kommenterat att datorn låter som en jetmotor, när datorn var ny blev alla imponerade av hur tyst den var..?

Problemet är ju att det bara kommer bli värre när det kommer in damm i fläkten, så jag är lite orolig för hur den kommer låta om ett halvår

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 15:18
Ursprungligen av shandar:

Har märkt samma sak..

Det verkar som det är en väldigt låg gräns för när fläkten drar igång, min MacBook (Core Duo) idlar på runt 58 grader, vid 10% load (iTunes, Camino & Adium) ligger den på 62-64 grader. Vid 65 grader drar fläkten igång, och det känns på nåt sätt som att den låter mer nu än vad den gjorde förut? Flera kompisar har nu kommenterat att datorn låter som en jetmotor, när datorn var ny blev alla imponerade av hur tyst den var..?

Problemet är ju att det bara kommer bli värre när det kommer in damm i fläkten, så jag är lite orolig för hur den kommer låta om ett halvår

hmm. min processor ligger just nu på 60 grader.. och fläkten på runt 5000 rpm. !!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-12 16:42

Jag har märkt att om man har BootCamp och söker med spotlight (så mds fastnar på ntfs-enheten) eller är inne på sidor med Flash, så går fläktarna gärnet. Jag har däremot aldrig märkt att den skulle låta mycket om cpu:n ligger under 10-20%. Är fallet så för er?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 20:25

flash gör att fläkten blir galen ja...

men som det är nu går min fläkt galet när processorn ligger på 15-20%... så det blir en tur till en serviceverkstad när tiden tillåter

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-06-21 00:11

Det med flashsidor har ni rätt i. Speciellt om det är flera stycken på en sida (gå bara in på någon kvällstidning som har ett tiotal flashreklamer så förstår ni...). Fast tittar man på CPU:användningen så ligger den också något högt så fläktens arbete kan förklaras på så vis. I det här fallet ligger felet på mjukvarusidan snarare, Flash Player vekar inte vara helt optimerad. Som parantes kan nämnas att jag inte sett någon PC-laptop stå och blåsa så av att surfa på flashsidor.

1
Bevaka tråden