Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knas med finder och FTP

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag skriver ftp adressen i safari och loggas in korrekt på mitt ftp konto. Men jag kan inte lägga filer i mina mappar utan jag kan bara ta filer därifrån. Nere i vänstra hörnet visas det en penna med ett sträck över. Pratade med Loopia och jag har skrivrättigeheter på mapparna men jag kan ändå inte lägga dit saker! Någon som har något tips? Hur får jag bort den överstrukna pennan?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-12 14:54

FTP i Findern har bara läsrättigheter. Du måste använda dig av en separat FTP-klient för att kunna skriva. Sök på MacUpdate/VersionTrackers så hittar du många free- och sharewareversioner.

Varav jag gillar http://www.panic.com/transmit/ mest. Transmit är ett trevligt FTP-program i Mac-anda. Inget avancerat, men gör jobbet.

FTP i Finder är ingen höjdare, som frazze tog upp går det bara att läsa, inte skriva.

Andra bra shareware-FTP-program är Interarchy och Fetch.

En annan lösning är att använda MacFusion (som är ett GUI till MacFUSE) vilket ger möjligheten att använda FTP i Finder fullt ut (och mycket mer än bara FTP, även att montera SFTP, SSH mm direkt i Finder).

Edit: det verkar som om Macfusion 1.1 är inkompatiblet med MacFUSE 0.4.0, antar att dom jobbar på det.

Senast redigerat 2007-06-12 15:55

Cyberduck säger jag gratis och lätt att använda.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 15:21

Ok! Tack för tipsen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 08:21

Fire ftp till firefox är bra det med men gillar cyberduck bäst

Cyberduck är trevlig. Även RBrowser är ok.

1
Bevaka tråden