Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte åt min server via nätet

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Öland
  • 2007-06-11 18:24

Som rubriken låter kommer jga inte åt min server via internet. Har dragit igång personlig fildelning och webdelning men utanför det lokala nätverket här hemma kommer jag inte åt någonting.

Något som jag har glömt?

Kanske någon kan tipsa mig om någon fin liten guide att gå igenom för att styra upp allt?

//Filip

Om du ska nå servern från internet så måste den har ett publikt IP nummer och en öppen/ingen brandvägg. Har du det?

  • Medlem
  • Öland
  • 2007-06-12 09:39

publikt ip-nummer? Har fixat en dynamisk via dyndns.com, räcker det plus öppen brandvägg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 09:57

Mitt förslag är att du öppnar för port 22 och sedan tunnlar all trafik. Jag har en ssh-tunnel hem; genom den kan jag köra afp, smb/cifs, sftp osv osv. Då är allt krypterat och du kan göra som du vill.

Ett tips för den som gillar unix: sshfs. Du kan montera filsystem över ssh. Riktigt coolt!

  • Medlem
  • Öland
  • 2007-06-12 10:37

men hur skapar man en ssh-tunnel? kan ju inget om sådanthär...

Är din datorn kopplad direkt mot internet, eller har du nån router emellan? Har du isåfall skickat vidare de aktuella portarna till din dator?

  • Medlem
  • Öland
  • 2007-06-12 11:43

så här ser det hemma hos mig:

har en gamal imac ståendes i en garderob kopplad till en router. På den kör jag en slimserver (för min squeezebox) det jag nu vill kunna är att köra softsqueeze () via internet. Enligt deras sida används portarna 9000 och 3483. Så det är väll egentligen dessa jag främst behöver komma åt utifrån. Men om jag skulle kunna komma åt min "hemsida" (ligandes på servern) utifrån vore underbart det också.

Har inte gjort något i själva routern.

Om du har interna ipnummer som routern tilldelar dina datorer så måste du isåfall öppna upp och skicka vidare portarna i routern till rätt ipnummer på det interna nätet.

  • Medlem
  • Öland
  • 2007-06-12 20:36

hmm fattade inte mycket... men finns det ingen liten guide någonstans?

okej vi tar det i ordning:

jag har interna ipnummer som routern delar ut, hur öppnar jag upp dessa till rätt ipnummer på det interna nätet? Intern nät? menar du nätverket hemma hos mig då?

http://www.portforward.com/ <-- Instruktioner för att ställa in port forwarding på massa olika routrar.

En router är som du kanske vet en låda som står mellan två nätverk, internet (som jag kallar "utsidan") och alla dina datorer hemma (som jag kallar insidan).

Du måste ställa in i din router så att om det kommer in ett anrop på port nummer tex 80 (webb) utifrån så skall den styra detta anrop till ett visst IPnummer på "insidan", dvs din webbserver IP-nummer på insidan. En router fungerar nämligen så att den INTE "ekar" eller vidarebefordrar allting som kommer in utifrån internet till alla datorer på insidan. Den vidarebefordrar alltså bara anrop utifrån på angivna portnummer till angivna IP-nummer på insidan.

Det är egentligen inte så komplicerat. Tänk så här:

- IP-nummer på internet är ungefär som telefonnummer. Alla telefoner har ett unikt nummer. Din router får ett IP nummer från internetleverantören. Kallas för "publika IP nummer".

- Oftast får man bara ett IP per abonnemang och därför använder man en router för att kunna ansluta fler enheter.

- Din router fungerar ungefär som en telefonväxel, funktionen kallas för NAT. Den skapar interna IP-nummer som ofta börjar på 192.168.x.x eller 10.0.x.x. Dessa nummer fungerar likadant som kortnummer i en telefonväxel. Man kan ringa mellan numren men dom kan inte nås utifrån.

- För att du ska kunna nå din server från internet måste du tala om för routern vilket internt IP-nummer som ska få anropet. Den skickar då vidare anropet från internet till din server. Det kallas för "port forwarding" och finns i nästan alla routrar. Du anger detta för varje tjänst/port. Port 80 är webb och den kan du väl börja med att sätta forwarding på.

Hoppas du förstår lite bättre?

  • Medlem
  • Öland
  • 2007-06-12 21:07

jo nu är det mycket klarare, skal försöka fixa till det där nu, så om jag fattar rätt skall det också gå att sätta port forwarding på de portar jag också vill komma åt? (har ju kolla på vilka det är jag vill komma åt)

Tack för alla svar, måste säga att det är inte ofta jag känner mig borta inom datavärlden men nu, ojjojjojj nätverk är inte min grej

  • Medlem
  • Öland
  • 2007-06-13 18:36

Underbart! har nu testat och visst funkar det!

Kanon Tazz-1999 och Björnström och Johan S, utan er skulle jag fortfarande famla i mörker.

//Filip

Ursprungligen av Filip:

Underbart! har nu testat och visst funkar det!

Kanon Tazz-1999 och Björnström och Johan S, utan er skulle jag fortfarande famla i mörker.

//Filip

Tro mig - vi har alla varit där

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-13 20:22

"Been there, done that, bought the T-shirt"

  • Medlem
  • Öland
  • 2007-06-14 18:13

Vi är alla nybörjare ibland

1
Bevaka tråden