Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari för Windows?

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .

DF länkade till en intressant artikel idag:

Will Apple release a version of its Safari browser for Windows? The Mozilla Foundation seems to believe such a move is a distinct possibility.

Buried in the wiki information the Mozilla Foundation posted this week about its future plans for Firefox is a statement under the "Observations & Assumptions" section that reads:

"Apple may have Safari on Windows with likely ties to iTunes & .Mac"

No further details. That's it.

Artikeln: Safari for Windows from Apple? Mozilla thinks so

Observera att det inte är en ny artikel, den är daterad till 11 januari i år, men jag hittade ingen gammal tråd om den.

Vad tror ni, är Safari för Windows ett troligt scenario?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-11 10:25

Nej, vanligt folk, d v s majoriteten användare av Windows vågar sig inte på nyheter.
Och, handen på hjärtat, är Safari så skitbra?

Ursprungligen av Konrad:

Nej, vanligt folk, d v s majoriteten användare av Windows vågar sig inte på nyheter.

Man ska tänka på att Apple har en gyllene väg in i folks Windows-datorer: iTunes. En trojanska häst så att säga, som sätter de normala spelreglerna ut spel, om Apple skulle vilja.

Ursprungligen av Konrad:

Och, handen på hjärtat, är Safari så skitbra?

Njae, det stödjer färre sidor IE och har ingen tilläggsarkitektur som Firefox har, så det skulle väl behövas något extra för att folk skulle byta. Men Safari har en väldigt aktiv utveckling och redan idag stödjer Safari många webbtekniker och standarder (eller förslag till standarder) som inte andra webbläsare stödjer. Fortsätter Safari-teamet så, och allt tyder på att dom gör det, så kanske det finns skäl för utvecklare att vilja att folk körde Safari (inte för att det automatiskt gör att folk byter, i så fall skulle ingen köra IE längre).

Ursprungligen av Adrian B:

Man ska tänka på att Apple har en gyllene väg in i folks Windows-datorer: iTunes. En trojanska häst så att säga, som sätter de normala spelreglerna ut spel, om Apple skulle vilja.

*host*

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-11 10:30

Kanns lite langsokt med tanke pa att det ar ratt sa tufft pa browser marknaden. Nu har ju aven MS uppdaterat sin browser IE sa manga kommer nog noja sig med den. De som inte gillar den kommer kora firefox.

Tycker att safari är klart svagaste webläsaren av de stora (förutom explorer då). Ser inte att den har något existensberättigande i windows om inte webutvecklare vill kolla att det fungerar.
Är det bara jag som tycker att firefox är segt på mac? Mycket segare än Opera och för mig återupptäckta Camino (testade det runt 2001-2002 när det var i beta).

  • Medlem
  • 2007-06-11 12:27
Ursprungligen av Code Red:

Är det bara jag som tycker att firefox är segt på mac? Mycket segare än Opera och för mig återupptäckta Camino (testade det runt 2001-2002 när det var i beta).

Jag har pendlat mellan Safari & Firefox 2 ett tag, men nu landat i FX. Jag tyckte precis som du att FX kändes en smula segt & den är klart långsammare än Safari i uppstart. Det kan jag dock leva med, då jag (som säker de flesta andra) bara startar webläsaren en gång per sejour & låter den vara igång.

Jag tycker tvärtom att den känns ganska rapp på att rendera sidor, väl igång. Jag fann även en annan intressant artikel (länkad här någonstans i forumet) där det påstods att Safari kan sluka upp till 72% mer systemresurser än FX efter några timmars användande. Helt ovetenskapligt monitorande av webläsarna ger mig intryck av samma sak: en idle safari brukar sluka rejält med minne & systemresurser, medan FX är betydligt mer sparsam. Det är viktigt för mig som sitter på en ibook G4, 1,33, 1gig.

Därtill uppdateras ju FX ganska ofta & tidigare nyheter här på forumet har gjort gällande att FX 3 som nalkas kommer att få en rejäl översyn för oss OSX:are, vilket är glädjande. Således borde FX vara ett hyfsat safe bet.

Opera upplever jag dock som megasegt & hyfsat buggigt, iaf under OSX.

Ursprungligen av FrrH:

Helt ovetenskapligt monitorande av webläsarna ger mig intryck av samma sak: en idle safari brukar sluka rejält med minne & systemresurser, medan FX är betydligt mer sparsam. Det är viktigt för mig som sitter på en ibook G4, 1,33, 1gig.

Ja, Safari slukar kraft, det är ett som är säkert. Safari + Flash = fläkten på min iBook drar igång på högvarv. Slår aldrig fel.

  • Medlem
  • 2007-06-11 12:42
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, Safari slukar kraft, det är ett som är säkert. Safari + Flash = fläkten på min iBook drar igång på högvarv. Slår aldrig fel.

Stämmer väl överens med min erfarenhet. En annan mycket irriterande sak med Safari är att om man har ett gäng flikar igång, & vill börja stänga dessa, får åtminstone min iBook räkna med en hel del badbollande innan läsaren har dödat flikarna.

Av detta märker jag inget på samma burk & FX.

Inget är svart eller vitt (förutom macbook serien dårå ), på vissa andra områden upplever jag Safari som mer responsiv.

Ursprungligen av FrrH:

En annan mycket irriterande sak med Safari är att om man har ett gäng flikar igång, & vill börja stänga dessa, får åtminstone min iBook räkna med en hel del badbollande innan läsaren har dödat flikarna.

Känner igen det alldeles för väl.

Ursprungligen av FrrH:

...på vissa andra områden upplever jag Safari som mer responsiv.

Safari startar betydligt snabbare upplever jag.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-12 07:41
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, Safari slukar kraft, det är ett som är säkert. Safari + Flash = fläkten på min iBook drar igång på högvarv. Slår aldrig fel.

Som tur är fanns det ju visst en massa tillägg som fixar sådant, exempelvis: http://hetima.com/safari/stand-e.html

(http://pimpmysafari.com/plugins/?c=Adblocking http://www.inquisitorx.com/safari/)

Så med blockad reklam o flashjunk kanske Safari går att använda, aldrig sett den så så därför sågar jag ju den rejält jämfört med Opera där jag slipper skiten.

Bästa vore ju kanske att avinstallera flash helt, kan man göra det?

Ursprungligen av Hagge:

Som tur är fanns det ju visst en massa tillägg som fixar sådant

Knappast, eftersom jag *vill* ha flash, jag bara önskar att det drog mindre kraft, var bättre optimerat. Visa mig ett sådant tillägg...

Ursprungligen av Code Red:

Är det bara jag som tycker att firefox är segt på mac?

Näe, det är inte bara du. Jag använder Safari som huvudwebbläsare just för att det är kvickare för det mesta (men det blir ändå rätt mycket badboll på min gamla iBook).

Använder dock Firefox för webbuteckling, med Firebug och Web Developer är det överlägset. (Rätt smidigt att ha två webbläsare igång faktiskt, speciellt om man t.ex. jobbar med sidor där man testar både hur det är att vara inloggad och utloggad om vartannat.)

Tänkte ta en titt på Camino igen nu när version 1.5 släpptes (var ett stort fan på den tiden det hette Chimera, men sen tog Firefox och Safari över av olika skäl).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-11 13:24

Kan inte det vara något med en bookmarks synk mellan iphone-safari-.mac typ,, att dom vill ge windowsanvändarna samma möjligheter som Mac användare, det dom gjorde med iTunes till windows för ipoden..

Ursprungligen av Fredric:

Kan inte det vara något med en bookmarks synk mellan iphone-safari-.mac typ,, att dom vill ge windowsanvändarna samma möjligheter som Mac användare, det dom gjorde med iTunes till windows för ipoden..

Precis min tanke om detta ryckte. iPod för Windows är ju inget utan iTunes. Kan tänka mig att framtida finesser på iPhone som då ska interagera med dator, ska det då användas med befintliga Microsoft programvaror eller gör Apple egna program för Windows?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-11 15:03

Funkar inte mb touchpaden battre i safari. Jag upplever att det ar steglost nar man scrollar i safari i jamforelse med camino och firefox. Ar det bara natt jag fatt for mig?

  • Medlem
  • 2007-06-11 16:18
Ursprungligen av tompa747:

Funkar inte mb touchpaden battre i safari. Jag upplever att det ar steglost nar man scrollar i safari i jamforelse med camino och firefox. Ar det bara natt jag fatt for mig?

Jag märker ingen större skillnad.

mvh

Installera iTunes och förutom QuickTime så installeras Safari också.
hmm, ja kanske.

iLife och iWork for Windows också då kanske...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-12 07:45
Ursprungligen av Chaosstar:

Installera iTunes och förutom QuickTime så installeras Safari också.
hmm, ja kanske.

iLife och iWork for Windows också då kanske...

Ryktet gick att Safari 3.0 för Windows har väckt liv i YellowBox, dvs Cocoa-apps i Windows (eller har jag missuppfattat vad det var/är?), och isf kanske vi får se fler som vill utveckla med det vilket betyder fler applikationer på båda plattformarna, och ja, kanske tom iLife och iWork till Windows, vilket kanske kan locka fler till Mac, iaf när de vet att de får programmen gratis med en ny Mac. Däremot är det ju just programvarorna som gör en mac till en mac, om det inte vore för alla smarta program som bara finns på mac finns det ju ingen vits med att byta... Så tja, de får väl ha någon schysst balans där, för annars kan man ju lika gärna hänga kvar i Windows.

Safari är helt klart skönast att titta på. Alla rutor och boxar är mjuka, firefox ser hemskt ut i jämförelse.

Jag har börjat gillar Camino mer och mer. Den börjar kännas som det perfekta mellantinget mellan Safari och Firefox, som kan kännas som ett fulportat program från Windows ganska ofta.

Det enda som ger detta någon sorts trovärdighet är att Gruber postade länken, och han gjorde det till en gammal artikel. Känns ändå som att han vet något vi inte vet. För annars känns det olikt honom att slänga ut en sådan länk på Daring Fireball utan anledning.

Ursprungligen av Leftrustle:

Det enda som ger detta någon sorts trovärdighet är att Gruber postade länken, och han gjorde det till en gammal artikel. Känns ändå som att han vet något vi inte vet. För annars känns det olikt honom att slänga ut en sådan länk på Daring Fireball utan anledning.

Jo, jag håller med. Han brukar inte heller vara den som sprider rykten speciellt ofta. Men jag tänkte att helt oavsett om det ligger något bakom det eller inte så är det en intressant diskussion: Har Safari något att göra i Windows, kan det locka någon att byta från IE/FF, osv.

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, jag håller med. Han brukar inte heller vara den som sprider rykten speciellt ofta. Men jag tänkte att helt oavsett om det ligger något bakom det eller inte så är det en intressant diskussion: Har Safari något att göra i Windows, kan det locka någon att byta från IE/FF, osv.

Har lite svårt att se det... Quicktime finns till Windows för att standardisera formatet, Final Cut Server för att sälja till existerande serverparker och iTunes för att sälja iPods och musik. Men hur skulle Apple tjäna pengar på en Windows-version av Safari?

Om inte! Om inte Safari är Google-browsern som det snackats om! Samarbetet det ryktats om med Google kanske mynnar ut i Safari för Windows med Google-funktioner samt .mac med Google-kompatibilitet. Vad sägs?

Ursprungligen av Leftrustle:

Har lite svårt att se det... Quicktime finns till Windows för att standardisera formatet, Final Cut Server för att sälja till existerande serverparker och iTunes för att sälja iPods och musik. Men hur skulle Apple tjäna pengar på en Windows-version av Safari?

Om inte! Om inte Safari är Google-browsern som det snackats om! Samarbetet det ryktats om med Google kanske mynnar ut i Safari för Windows med Google-funktioner samt .mac med Google-kompatibilitet. Vad sägs?

Typ alla som vill använda Google måste använda Safari

Jag tror inte på det ändå. Eller tror på det men tycker det är en dum idé. Bättre att winfolket skaffar sig Firefox. Klart mer kompetent o har stöd för i princip allt (banker och så).

Safari kommer ju knappast att switcha folk.

Jösses!
Det var mer än ett rykte.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-06-11 20:12

Hoppsan gallopsan!

Måste ha med iPhone att göra, som iTunes med iPoden?

One more thing på WWDC handlar om windows. Åter igen, jösses.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 00:56
Ursprungligen av Johan Nilsson:

One more thing på WWDC handlar om windows. Åter igen, jösses.

Ja, det är ju bara 98% av alla med dator som använder Windows, klart Apple inte har något intresse av att attrahera dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-11 20:26

Och iPhone-applikationer kan utvecklas med Web 2.0 / AJAX / Javascript.

En problematik med AJAX-utveckling har jag hört är att olika browser stöder standards olika bra. Och IE stöder dem sämst. MS är ju inte så pigga på plattformsoberoende utveckling. De vill ju få nya applikationer att vara "Windows-only".

Det kanske är i detta ljus man skall se Safari på Windows. Inte som en browser utav som en applikationsplattform för en kommande våg av plattformsoberoende applikationer (om Apples drömmar slår in).

Genom att ha Safari på Windows sätter man press på IE att anpassa sig bättre till webbstandards...

Bevaka tråden