Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automator-script för att öppna VIDEO_TS-mapp i VLC

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-06-09 15:38

Jag har kört med ett Automator-script för att öppna VIDEO_TS-mappar i DVD-spelaren tidigare. Smidigt att bara högerklicka och så går filmen igång i fullskärm.
Nu har jag uppdaterat till 5.1-ljud och vill istället kunna göra samma sak med VLC. Går det att lösa med Automator-script? (Jag är inte så haj på script själv).
För DVD-spelaren kan väl inte skicka ut 5.1 till ett fw-ljudkort?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-09 23:24

Var hittade du Automatorflödet?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-06-10 07:45

Var egentligen bara ett applescript som kördes genom automator;

tell application "Finder"
activate
set ok_to_run to "true"
try
set this_folder to (folder of the front window) as alias
set folder_name to name of folder of the front window
on error
display dialog "Välj en VIDEO_TS-mapp." buttons {"Ok"} default button 1
set ok_to_run to "false"
end try
end tell
if ok_to_run is "true" and folder_name is "VIDEO_TS" then
try
tell application "DVD Player"
activate
open VIDEO_TS this_folder
set viewer full screen to true
play dvd
end tell
end try
else
if ok_to_run is "false" then
else
display dialog "Välj en VIDEO_TS-mapp." buttons {"Ok"} default button 1
end if
end if

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-10 09:09

Du kan ju försöka att byta ut:

tell application "DVD Player"

mot

tell application "VLC"

Men jag tror inte att VLC förstår Open VIDEO_TS

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-06-10 11:16

Helt rätt, det gör den inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-10 20:19

Nu har jag aldrig lyckats särskilt bra med genvägarna i Finderfönster (Finder glömmer vad jag lagt där) men jag har inte hört särskilt mycken klagan från andra.

Vad sägs om att lägga en genväg till VLC där? Då kan du ju dra dit VIDEO_TS-mappen från vilket fönster som helst.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-06-10 22:47
Ursprungligen av Ylan:

Nu har jag aldrig lyckats särskilt bra med genvägarna i Finderfönster (Finder glömmer vad jag lagt där) men jag har inte hört särskilt mycken klagan från andra.

Vad sägs om att lägga en genväg till VLC där? Då kan du ju dra dit VIDEO_TS-mappen från vilket fönster som helst.

Vänligen, Ylan

Ja, absolut. Det är nog det smidigaste ändå, jag har ju redan DVD-spelaren där. Vet inte varför jag inte tänkte på det...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-06-10 22:48

Nån som vet om det går att få ut 5.1 från DVD-spelaren? Jag har ett Focusrite Saffire LE som jag vill spela upp ljudet i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 17:36

Hur fick du det där scriptet att gå genom automator? Låter skönt att bara behöva högerklicka på video_ts mapparna

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-06-14 19:03

Du väljer applescript i automator och klistrar in scriptet där. Sen ska det bara vara att spara och köra.

Jag kan inte ett smack om script, och knappast något om Automator heller, men efter lite experimenterande lyckades jag med detta: Välj Finder i biblioteket i Automators vänstra kolumn. Bland åtgärderna som dyker upp till höger finns en som heter "Öppna Finder-objekt". Dra den till högra delen av fönstret. Då dyker det upp en meny där man kan välja vilket program man vill öppna med. Välj VLC. Spara som insticksprogram för Finder.

Jag har ingen VIDEO_TS-mapp på datorn nu, så jag kan inte testa med sådan. Men om jag högerklickar på en mapp som innehåller en film och väljer arbetsflödet (kallar men det arbetsflöde?) under Automator, så öppnas filmen som ligger i mappen. Borde fungera även med en VIDEO_TS tycker jag?

Om det sedan går att fixa helskärmsläge automatiskt har jag ingen aning om.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-06-14 21:10

Borde bli samma sak som att dra VIDEO_TS-mappen till VLC-ikonen. Vet inte varför, men jag har lite problem med det – nån gång har det funkat, men för det mesta händer ingenting.

Jo, jag har för mig att jag också har haft problem med det. Jag tror att det har löst sig genom att dra mappen och släppa den på play-knappen på Controller-fönstret. Det löser ju inte den ursprungliga frågeställningen, men det är ett litet tips för VIDEO_TS-mappar som trilskas.

1
Bevaka tråden