Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xmltv-widgeten: Vad retar ni er på? Vad kan förbättras i en eventuell version 2?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Låt oss för ett ögonblick låtsas som att jag kommit en bit in på planeringen för en xmltv-widget version 2. Vi kan även, på goda grunder, låtsas att denna nya version kommer skrivas om från grunden så ingen kod från version 1 kommer leta sig in i version 2.

Jag har personligen en ganska god uppfattning om vad det är som krånglar och bör göras om i version 1, men det är mest grejer "bakom kulisserna". Buggar, diverse begränsningar i koden osv. Sett till det stora hela är jag väldigt nöjd med hur version 1 funkar "utåt sett", dvs det man ser. Inforutan, programmen, loggorna osv. Jag saknar bara ett fåtal funktioner, ingen av dem livsviktiga. Jag stöter heller inte på några buggar när *jag* använder widgeten.

För två år sen (blir det snart...) när jag påbörjade arbetet med widgeten så fick jag många tips från folk på forumet rörande alla möjliga aspekter. Flertalet av dessa tips var väldigt bra och har kommit mig själv till nytta genom att widgeten blivit bättre sedan tipsen implementerats. Flertalet av dessa tips av dem hade jag förmodligen inte kommit på själv utan hjälp utifrån.
Nu tänkte jag ju givetvis att eftersom det funkade bra förra gången så varför inte köra samma sak igen?

Som en liten brasklapp kan vi ju bara lägga till följande... det här innebär inget som helst löfte från min sida att verkligen tillverka en version 2. Widgeten kodas helt i mån av tid och intresse. Att jag började koda på version 1 för två år sen var för att ville ha en tvguide i datorn som fungerade som *jag* ville Och det gör version 1.
Att jag sen lade ut resultatet var mer som en schysst grej, jag tjänar ju inga pengar på det eller sätter likhetstecken mellan lycka i livet och att så många som möjligt ska köra min widget eller så... Men jag har fått en del tackmail genom åren och det är ju alltid trevligt

Dock! Även om widgeten i grund och botten enbart tillverkas för en enda person (mig) så innebär det inte att mina åsikter alltid är de bästa. Det har fyndiga förslag under de här två årens utveckling redan visat och förbättringarna har ju kommit mig själv till del också genom att widgeten blivit bättre.

För den som är på det humöret så mottages därför gärna konstruktiva* svar på dessa frågor:
- Vad retar du dig på i nuvarande version ?
- Hur skulle du vilja förbättra widgeten så att du inte retar dig på just den här saken längre?

Stör du dig på fler saker så fram med dem bara, men svara gärna på samma fråga två gånger då (en gång per irritationsmoment) för då kan jag klippa och klistra grejerna sen om jag skulle känna för det.

* konstruktiva = Rapa inte bara ur dig vad som retar dig utan ge även ett förslag på hur man kan få bort irritationsmomentet. Sannolikheten är ju rätt hög att jag själv inte irriterar mig på samma sak (eftersom det inte är åtgärdat än) och då behöver jag ju övertygas om att ditt förslag är bättre, annars blir det samma visa i version 2

Har du inget 99-konto och inte orkar skaffa det heller så funkar mail också bra: gustav.axelsson (snabel-a) gmail.com

Rena klagomål utan konstruktiva förslag riktas med fördel istället hit.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-10 13:48

Jag vet att det är svårt att fixa, och jag har efterfrågat det förut, men jag vill gärna att inforutan ska komma fram på vänster sida istället för den högra.

Ursprungligen av Adzam 1:

Jag vet att det är svårt att fixa, och jag har efterfrågat det förut, men jag vill gärna att inforutan ska komma fram på vänster sida istället för den högra.

Jag hade själv tänkt mig en flytande inforuta som följde muspekaren, istället för att konstant sitta till höger. Dock fick jag lite illa dold kritik från en kompis på det så jag får se om jag kanske återgår till en fastsittande låda.

Varför vill du ha den till vänster förresten?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-10 20:05
Ursprungligen av gusax840:

Jag hade själv tänkt mig en flytande inforuta som följde muspekaren, istället för att konstant sitta till höger. Dock fick jag lite illa dold kritik från en kompis på det så jag får se om jag kanske återgår till en fastsittande låda.

Varför vill du ha den till vänster förresten?

Jag har min TV-Widget längst bort till höger på skärmen, och om inforutan kommer ut på högra sidan...ja, du förstår nog.

En flytande inforuta lät intressant, tips då är att använda iPhotos svarta genomskinliga inställningsrutor, det skulle kunna bli riktigt snyggt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-10 15:02

Jag tänkte på en sak igår... Jag ville veta vad som börjar på ALLA kanaler kl. 20.00. Istället för att klicka på var och en av kanalerna för att få upp dagens tablå och komma ihåg det i huvudet, så vore det bra om man kunde dra i ett reglage, d.v.s. virtuellt dra fram klockan, kanske med steg i jämna kvartar eller så... vore underbart bra som funktion.

  • Medlem
  • 2007-06-10 15:35
Ursprungligen av Timber:

Jag tänkte på en sak igår... Jag ville veta vad som börjar på ALLA kanaler kl. 20.00. Istället för att klicka på var och en av kanalerna för att få upp dagens tablå och komma ihåg det i huvudet, så vore det bra om man kunde dra i ett reglage, d.v.s. virtuellt dra fram klockan, kanske med steg i jämna kvartar eller så... vore underbart bra som funktion.

Mycket bra idé!

Ursprungligen av Timber:

Jag tänkte på en sak igår... Jag ville veta vad som börjar på ALLA kanaler kl. 20.00. Istället för att klicka på var och en av kanalerna för att få upp dagens tablå och komma ihåg det i huvudet, så vore det bra om man kunde dra i ett reglage, d.v.s. virtuellt dra fram klockan, kanske med steg i jämna kvartar eller så... vore underbart bra som funktion.

Det var faktiskt en riktigt klipsk funktion.

Två personliga reflektioner:
- 1. En tidpunkt är mindre viktig om man alltid spelar in programmen. Kan man banda dem så är man inte så intresserad av när de sänds utan bara intresserad av *att* de sänds. Jag spelar in det jag är intresserad av och ser på det när jag har tid och lust. Dock är det ändå en mycket vettig funktion de gånger man får för sig att slötitta på något.
- 2. Det är svårt att ge en överblick över tex de närmsta 3 timmarna när man bara använder text (vilket ju widgeten gör). Det är däremot jättelätt att lista de tre kommande programmen eftersom det bara blir tre rader. Text-formatet gör därför vissa typer av "tidssökningar" extremt o-intuitiva. Däremot var ditt förslag här väldigt konkret, sök en visst tidpunkt (20:00) och det är faktiskt fullt genomförbart, vilket jag inte hade en tanke på innan.

Jag kan för övrigt med 100% säkerhet säga att version 2 också kommer vara textbaserad. Dvs några program listade efter varann, precis som dagens nu-nästa-senare. Jag har provat lite och en rektangelbaserad EPG tar för stor plats. Har man en stor skärm kanske det kvittar men på en 12" ibook är det bara att glömma. Widgets ska vara så kompakta som möjligt så man får plats med många.

Om jag väljer en kanal och kikar på dagens program så skulle jag gärna se en funktion så att jag med ett tangentval kan gå vidare direkt till nästa kanals program. För den funktionen finns väl inte...?

mvh

Mattias

Ursprungligen av gusax840:

Det var faktiskt en riktigt klipsk funktion.

Två personliga reflektioner:
- 1. En tidpunkt är mindre viktig om man alltid spelar in programmen. Kan man banda dem så är man inte så intresserad av när de sänds utan bara intresserad av *att* de sänds. Jag spelar in det jag är intresserad av och ser på det när jag har tid och lust. Dock är det ändå en mycket vettig funktion de gånger man får för sig att slötitta på något.

Vill inte låta kritisk eller nåt nu, men jag tror det är Väldigt få som spelar in program. Själv har jag varken tv-kort, inspelningsbar dvd-spelare eller vhs-spelare.
Detta är det enda jag faktiskt stör mig på för tillfället (bortser från några små buggar).
Det är ofta jag vill se vad som börjar kl 21.00 på kvällen, men att gå igenom Alla kanaler för sig är helt enkelt för jobbigt vilket oftast leder till att jag får in på exempelvis www.tvinfo.se i webbläsaren istället.

Ursprungligen av johannordholm:

Vill inte låta kritisk eller nåt nu, men jag tror det är Väldigt få som spelar in program. Själv har jag varken tv-kort, inspelningsbar dvd-spelare eller vhs-spelare.

Det är jag medveten om. Men eftersom jag själv spelar in så har det hög prioritet för mig och jag har ju någon form av vetorätt

Ursprungligen av johannordholm:

Detta är det enda jag faktiskt stör mig på för tillfället (bortser från några små buggar).

Skriv gärna buggarna med om du orkar, jag kanske missat dem eftersom de är kvar.

Ursprungligen av johannordholm:

Det är ofta jag vill se vad som börjar kl 21.00 på kvällen, men att gå igenom Alla kanaler för sig är helt enkelt för jobbigt vilket oftast leder till att jag får in på exempelvis www.tvinfo.se i webbläsaren istället.

Det har du rätt i och här ser jag helt klart någonting som jag själv också kan ha nytta av. Så håll ut.

För övrigt vore det kanske intressant att få ett uttalande från nån som kör tvinfos widget eller den där andra med rektanglarna. Vad har de gjort rätt som jag gjort fel?
Inte för att det är min högsta dröm att "slå ut konkurrenterna" utan mer pga att härma är att smickra. Har de gjort helt klockrena saker så kan man ju försöka göra något liknande om jag ser en klar poäng i det.

Ursprungligen av gusax840:

Skriv gärna buggarna med om du orkar, jag kanske missat dem eftersom de är kvar.

De jag stör mig mest på
- Nu har jag på grund av skola inte varit uppe sent den senaste tiden, men annars har den Alltid slutat fungera runt 1-2 på natten (vi epostade varandra lite om detta förut)
- Ibland kommer inte beskrivningen (det ljusblåa fönstret till höger) upp. Dock har jag inte stött på detta efter att du bytte server eller vad det var du gjorde för nån vecka sen.
- Oftast, när jag lägger in widgeten och ska lägga till kanaler hänger sig widgeten. Jag får då ta bort och lägga till den igen, men inte ens då är det säkert att det fungerar. Detta verkar också ha fixat sig sen du bytte server dock?

En petitess, men jag skulle även vilja ha en lista på kortkommandon, gärna på baksidan av widgeten. T.ex. det där kortkommandot som ställer in tiden för Åland eller hur det nu var, så allt var en timma fel. Inte lätt att, när man ställt in det av misstag, veta hur man ska fixa.

  • Medlem
  • 2007-06-10 15:44

- Vad retar du dig på i nuvarande version ?
Det går (mig veterligen) inte att ändra sorteringen av kanalerna i en tablå.

- Hur skulle du vilja förbättra widgeten så att du inte retar dig på just den här saken längre?
Lägga till en sorteringfunktion. Antingen med upp/ner-knappar eller drag-n-drop.

Ursprungligen av Toett:

- Vad retar du dig på i nuvarande version ?
Det går (mig veterligen) inte att ändra sorteringen av kanalerna i en tablå.

- Hur skulle du vilja förbättra widgeten så att du inte retar dig på just den här saken längre?
Lägga till en sorteringfunktion. Antingen med upp/ner-knappar eller drag-n-drop.

Det håller jag helt med om, någon form av sortering borde man ha. Drag&drop är kanske den mest intuitiva i så fall.

Ursprungligen av Toett:

- Vad retar du dig på i nuvarande version ?
Det går (mig veterligen) inte att ändra sorteringen av kanalerna i en tablå.

- Hur skulle du vilja förbättra widgeten så att du inte retar dig på just den här saken längre?
Lägga till en sorteringfunktion. Antingen med upp/ner-knappar eller drag-n-drop.

Jag håller med Toett här. Enda sättet som man idag kan sortera kanalerna är ordningen som man väljer dem. Lite jobbigt om man senare vill välja till en kanal som man vill ska ligga före de som man redan har valt.

Jag tror att det är det enda som jag önskar vore bättre. Xmltv är en kanonbra widget, som jag använder många gånger per dag.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-06-10 16:52

Stort tack för en av mina favoritwidgets!

Jag skulle vilja kunna ändra storleken på texten. Jag kör datorn mot en plasmaskärm så den skulle behöva vara lite större.

Ursprungligen av Hepp:

Stort tack för en av mina favoritwidgets!

Jag skulle vilja kunna ändra storleken på texten. Jag kör datorn mot en plasmaskärm så den skulle behöva vara lite större.

Vassego

Nuvarande version har alla mått i pixlar och så länge Safari inte stödjer vektorgrafik i svg-format så kommer det att förbli så är jag rädd.

Men eventuellt så kommer det lösa sig automatiskt i Leopard. Hela användargränssnittet ska väl vara upplösningsoberoende där har jag för mig. Gissningsvis får man då även möjlighet att skala widgets.

För övrigt så vill jag personligen hellre ha en rektangelbaserad EPG, likt den som Eyetv har, om jag ska ha programguiden på tvn. Jag tycker det ger en mycket bättre översikt och när man sitter vid tvn gör det inget om EPGn tar hela skärmen. Däremot är textformatet mycket bättre när man sitter vid datorn eftersom man har en massa andra widgets igång samtidigt.

Ursprungligen av gusax840:

Vassego

Nuvarande version har alla mått i pixlar och så länge Safari inte stödjer vektorgrafik i svg-format så kommer det att förbli så är jag rädd.

Nya Safari 3 betan verkar hantera .svg filer. Så det kanske finns en lösning i sikte?

Ursprungligen av headlessmike:

Nya Safari 3 betan verkar hantera .svg filer. Så det kanske finns en lösning i sikte?

Det har du rätt i... den tar inte allt (vissa saker fattas jämfört med firefox) men det är ju en bra början. Det ska jag titta närmare på.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-10 18:49

Jag skulle vilja att inforutan var valbar, så man kan välja OM man vill ha den.

Yes!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-10 19:09

gusax840: Att skjuta fram tidpunkten kan ju göras med tangenttryckning, utan att något skjutreglage finns. Exempel:

* Klockan är 18:00, jag vill veta vad som visas på TV kl. 21:00
* Trycker på '+' (exempelvis numpad), widgeten tolkar det plötsligt som att klockan är 18:15, trycker ytterligare 11 gånger och vips är klockan 21.
* Nu visas de tre kommande programmen för alla kanaler så som att klockan just i detta nu är 21:00
* För att återgå till aktuell tidpunkt kan användas annan tangent ('=' exempelvis)...
* Att gå bakåt ser jag ingen användning för... det är kanske till och med så att widgeten inte håller reda på tidigare program (det TV-tablå-program jag själv pusslade på 2003 hade inte det).

För övrigt håller jag med om sorteringsfunktion av kanalerna... har stört mig lite på det tidigare, när jag tänker efter.

Glömde tidigare att tacka för den mest använda widgeten för min del... den är verkligen underbar!

Detta kanske är en aningens svårt eller rent av omöjligt (vet inte om tillräckligt med info medföljer där du plockar tablåerna från). Men jag skulle vilja ha en länk till IMDB för filmer när man får upp inforutan!

Fixar du det så donerar jag en peng för fortsatt utveckling!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-06-10 21:56

kanske svårt att genomföra men jag skulle vilja ha en direktlänk till IMDB om det är någon film som finns där så som finns på http://www.tv.nu/

Angående IMDb:
- Inga IMDb-koder följer med filmerna, däremot får man titeln och ibland regissör och några väl valda skådespelare men det beror på kanalen.
- Många filmer har svensköversatta titlar.

Det är med andra ord inte omöjligt men aningen omständigt att få fram information från IMDb. Dessutom är det inte 100% säkert att man får rätt film, speciellt inte om man söker på svenska titlar. Det vore ju en cool funktion, speciellt för att kunna få ut poängen. Men det kommer nog ganska långt ner i prioriteringsordning är jag rädd, om inte någon råkar sitta på en länk till en sida som översätter filmtitlar direkt till imdb-nummer.

Redigering (jo det går faktiskt om man är snabb...):
http://akas.imdb.com/Tsearch?P%E5+spaning+i+New+York är en hyfsad länk som faktiskt översätter På spaning i New York till NYPD Blue, vilket jag tror är rätt. Det kanske man kan göra något med.

Jag har några små önskemål...Dels är det en sådan liten sak som att scrollbaren i infopanelen inte är i "widgetstil", sedan skulle jag även vilja ha staplar som visar hur mycket av ett program som gått direkt i huvudfönstret. En funktion för att hoppa framåt i tiden för att se vad som kommer vore trevligt, kanske via en horisontell "scroll" samt en återställningsknapp?

Hej igen Gustav!

Vi diskuterade lite problem över mailen för ett tag sedan. En fråga till andra här inne också; Är det någon som får xmltv att rulla på en Powermac G4 med osx server?

Jag fick aldrig igång det trots hjälp från Gustav.

Hur går det förresten med minnesläckaget? Du sa sist att det handlar om apples problem, har det förbättrats något?

//Lars

Framförallt tack för en bra widget!!

Önskar att den kunde "städa" efter sig, konstaterade att jag hade tusentals tablå-filer låg i datorn Om widgeten raderar alla utom de 10 senaste eller nåt vore inte så dumt.

Ha en skön sommar, så håller vi tummarna för en version 2

Ursprungligen av larsrohdin:

Hej igen Gustav!

Vi diskuterade lite problem över mailen för ett tag sedan. En fråga till andra här inne också; Är det någon som får xmltv att rulla på en Powermac G4 med osx server?

Jag fick aldrig igång det trots hjälp från Gustav.

Nä det där blev jag inte klok på faktiskt, jag har inte den blekaste aning om varför det inte fungerar

Ursprungligen av larsrohdin:

Hur går det förresten med minnesläckaget? Du sa sist att det handlar om apples problem, har det förbättrats något?
//Lars

Nä minnesläckan finns kvar men jag har hittat en omväg runt det. Det är därför en version 2 faktiskt skulle kunna realiseras.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-06-11 14:31

- Vad retar du dig på i nuvarande version ?
Som andra har skrivit ovan, så skulle jag vilja kunna sortera kanalerna i listan.
Skulle oxå gärna se en imdb kopling

En bugg
Om man har en kanal i tablån tex svtHD som inte sänder program hela tiden så kan man inte klicka upp den och kolla närmaste.

Iövrigt så vill jag tacka för den bästa/mest avända widgeten!!

Jag håller med alla som efterlyser en sorteringsfunktion.

Och Timbers förslag med att trycka "+" för att kunna titta vad som händer i tablåerna längre fram låter jättebra.

Sedan skulle jag gärna vilja ta bort låsningen till olika "kanal-paket" när man ska välja kanaler. Kan man inte komplettera med att ha ett val med "Alla tillgängliga kanaler"? Vi har ett eget kabel-nät i villasamfälligheten, och det blir ett omständigt letande bland de olika Boxer-, Viasat -och Canal Digital-paketen för att hitta de kanaler vi har.

PS. Och sen passar jag på att ställa en fråga (ursäkta om den är lite off-topic): Jag undrar varför jag inte får fram några kanal-loggor på SVT 1 och 2. Alla andra kanal-loggor fungerar. Jag har provat att ta bort alla kanaler och välja dem igen. Jag har provat att ta bort Widgeten och lägga till den igen... Men det blir bara frågetecken på SVT 1 och 2...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Sedan skulle jag gärna vilja ta bort låsningen till olika "kanal-paket" när man ska välja kanaler. Kan man inte komplettera med att ha ett val med "Alla tillgängliga kanaler"? Vi har ett eget kabel-nät i villasamfälligheten, och det blir ett omständigt letande bland de olika Boxer-, Viasat -och Canal Digital-paketen för att hitta de kanaler vi har.

Jag kommer skippa kanalpaketen helt till en början, alla kanaler kommer hamna i samma lista. Det kommer inte funka så som jag har tänkt mig annars...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

PS. Och sen passar jag på att ställa en fråga (ursäkta om den är lite off-topic): Jag undrar varför jag inte får fram några kanal-loggor på SVT 1 och 2. Alla andra kanal-loggor fungerar. Jag har provat att ta bort alla kanaler och välja dem igen. Jag har provat att ta bort Widgeten och lägga till den igen... Men det blir bara frågetecken på SVT 1 och 2...

Det har hänt något när du lagt till loggorna för SVT1 och SVT2 en gång i tiden. Filerna heter svt1.svt.se och svt2.svt.se, följ instruktioner här för att rätta till: http://www.99.se/1278038-post496.html

Bevaka tråden