Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teckna i Illustrator ?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alltså, jag är helt nybörjare i Illustrator. Prov i 30 dagar. Har 6 stycken tecningar i uppdrag som skall tryckas till en bok. Jag har inget ritbord, sitter själv med musen.
Mitt problem är: om jag ritat några streck med pennan el penseln ex en känslig linge på en näsa - sedan De markerade linjen ändrar sig. Så sedan det blir en helt annan linje?!
Kan jag ställa om detta? Jag blir snart tokig?

M V H

Vrukna.Marta

Illustrator funkar inte som ett ritpårogram som du kanske är van vid. Man använder oftast illustrator för att göra lite mer exakta illustrationer som består av färglagda fält. Det kan vara svårt att vänja sig vid tekniken, men när man väl gör det är det ett helt underbart exakt ritverktyg.
Jag föreslår att du byter verktyg, framförallt. Använd ritstiftet (det som ser ut som tippen på en reservoarpenna). Sen sätter du ut punkter ungefär som i en rita efter siffror-bild. Därefter byter du till kurvverktyget som ligger på samma knapp som ritstiftet i verktygsfältet och ser ut som en ihålig pil och med den klicka du och drar på ankarpunkterna du satt ut så de blir runda.
Du bygger din bild genom att lägga flera av dessa objekt på varandra i olika färger.
Du kan sedan också klippa ut objekt ur varandra med hjälp av pathfindern och en massa annat kul, men det jag beskrev ovan är det mest grundläggande och det man nästan måste behärska för att kunna använda programmet. Alla hatar det i början, men har man väl lärt sig det är det helt underbart, som sagt.

Använd papper och penna, det blir bättre - särskilt om du inte kan programmet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-10 00:42

Det är som Laseranders skriver; Illustrator är just det, ett program att göra illustrationer med. Det går också att teckna med men det kräver nästan att man har en Wacom-platta eller liknande med tryckkänslig penna.

Själv har jag använt Illustrator till att göra genomskärningar på maskiner för undervisningssyfte och byggnadsritningar för möbleringsskisser. Här är det "outstanding".

Scannat in bilder/teckningar -Illustrator

Hej. Jag har scannat in teckningar (sparat i TIF 300ppi). Sedan vill jag bearbeta i Illustrator. Men funkar inte. Hur skall jag få tillgång att använda ex suddgummi och pensel - bearbeta teckningen i Illustrator? Nu kan jag inte, funkar inte? I stället för pensel är det en symbol cirkel med streck över?

M V H
Marta

  • Medlem
  • 2007-06-10 01:56
Ursprungligen av Vrukna.Marta:

Hej. Jag har scannat in teckningar (sparat i TIF 300ppi). Sedan vill jag bearbeta i Illustrator. Men funkar inte. Hur skall jag få tillgång att använda ex suddgummi och pensel - bearbeta teckningen i Illustrator? Nu kan jag inte, funkar inte? I stället för pensel är det en symbol cirkel med streck över?

M V H
Marta

Du får verkligen ursäkta, men om du vill ha hjälp får du anstränga dig lite mer för att förmedla vad du har för problem. Illustrator är som sagt tidigare ett illustrationsverktyg för vektorillustrationer. Dessutom är det så avancerat och krångligt att jag som använder det nästan dagligen blir irriterad och konfunderad av dess komplexitet och idioti ibland. Att förvänta sig att bara kunna sätta igång och jobba med det är helt orealistiskt, om du inte har erfarenhet av liknande program tidigare.

Du vill nog använda Photoshop istället misstänker jag.

Ja, har börjat rita bilderna för hand nu.
Problemet är att (jag vet inte hur jag ska skriva tydligare) När jag scannat från min gamla
scanner (bilden sparas i TIF, är det ett gammalt TIFF?) Så när jag sedan fått upp min teckning i programmet Illustrator för att efterarbeta den. Då vägrar /blockeras verktygen? Det går alltså inte ? Vad kan jag göra då? Fugerar inte att använda suddgummi el dyl?

M V H Vrukna

Det är för att illustrator är ett vector-program. Du kan inte bearbeta en pixelbild i illustrator. Det finns inget bra sätt att göra om en pixel-bild till en vector-bild eftersom de olika formaten är så helt olika i grunden.
Jag vill inte vara nedlåtande, men jag tycker nästan lite synd om dig som kämpar så med ett program som du inte verkar ha en grundläggande förståelse för. Det är lite som att se på när nån helt ärligt försöker filéa en fisk i en cementblandare och inte fattar varför det inte funkar.
Jag ger dig gärna tips på hur man använder programmet, men just nu är du helt fel ute. Använd Photoshop eller nåt annat pixel-baserat program om du vill bearbeta dina inscannade bilder. Jag tror det är ett något större projekt att lära sig illustrator för det här projektet. Hoppas jag inte är för elak, men jag tror det är lämpligast för just det här projektet så kan du kanske försöka öva dig på hur man använder illustrator till framtida projekt senare.

Hur lång tid har du på dig att göra dessa bilder och vad är det du försöker bearbeta på dem? Är de komplicerade med mycket detaljer eller väldigt simpla små symboler?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-10 09:42

Ett billigare alternativ till Photoshop är t.ex. Graphic Converter som kan hantera pixelgrafik på ett hyggligt sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-10 11:01

Använd PhotoShop, det är programmet man skaanvända till det du vill ha gjort - finns också som 30 dagars trial - har jag för mig i alla fall, häng kvar..............
Du kan på http://www.adobe.com/products/creativesuite/design/trial/ ladda hem en 30 dagars trial för hela Creative Suit paketet, gör det och använd Photoshop, där kan du sudda och använda mer exakta verktyg - till det du beskriver.

Illustrator är inte ett alternativ i ditt fall, det krävs lite inkörning, konvertera till livepaint etc för att det ska gå att få fram ankarpunkterna så du kan arbeta med dom, men suddet kommer du inte att få använda i alla fall.

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-10 11:45

Hej Vrukna!
Illustrator är tyvärr ett ganska dåligt program att teckna i, särskilt som du inte har ett ritbord.
Jag vet dock vad det första problemet du beskriver beror på:
Om du avmarkerar linjen du precis ritat får du inte detta problemet. Om du däremot vill fortsätta att rita på en linje som är markerad kan du ställa in känsligheten på pennverktyget genom att dubbelklicka på ikonen i verktygspaletten. Här kan du ställa in noggrannhet i pixlar.

Jag rekommenderar verkligen att du skaffar dig en ritplatta(Wacom). Det tar lite tid att vänja sig, men det är jäkligt bra.

Om du vill/måste teckna i vektorgrafik bör du prova att teckna i Flash (ja, faktiskt) som till skillnad från Illustrator har en riktig tuschliknande penna och bra suddfunktion. Tror att det ska funka på samma sätt i Freehand också, har inte provat.

/tobias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-10 11:53

har arbetat en del i Alias sketchbook pro, grymt behagligt med platta

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-06-10 12:41

Jag misstänker att det är just namnet "Photo"shop som gör att oinsatta inte kan förstå att just Photoshop är ett alldeles utmärkt program att teckna i. Det behöver absolut inte vara "foton" man jobbar med. Så - än en gång: Använd Photoshop - glöm Illustrator i detta fall. Ge dig

Prova annars svenska ritprogrammet Rita innan du ger dig på "tunga" saker som Illustrator och Photoshop. Om inte annat för att prova på hur det är att rita i datorn. Man tar ju inte gärna och sätter sig som novis vid en datastyrd fräs för att tälja en barkbåt...

Rita är för övrigt vektorbaserat men beter sig på många sätt som ett pixelbaserat program. Jag tror dock inte att man kan importera inscannade bilder ens för att lägga i bakgrunden, utan är mest ett program för frihandsteckningar. Återigen - skall du jobba vidare med teckningar/illustrationer i datorn är en ritplatta ovärderlig.

Pixel och vektor? Bilder med pixlar är punktuppbyggda, vilket syns när man förstorar. Vektor är streck (och fyllningar av olika slag) som kan förstoras hur mycket som helst och fortfarande vara skarpa. Båda har sin aför- och nackdelar. Tänk ritningar alt fotografier.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-11 10:25

Rita verkar riktigt schysst! Ska prova det.. Vill man ha annat filformat kan man spara ut det som pdf i print-dialogen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-11 10:30

Vill du teckna i dator så köp Painter och ett Wacom bord (räcker med A5). Photoshop har inte en bråkdel av de möjligheter Painter har. Efter en kort träning så det är som att teckna med penna på papper.

Tack Alla Ni som är helt otroliga. Jag pendlar emellan lycka att allt snart är klart och ren desperados. Jag skall nu skicka över bilderna Men problemet är att de är för tunga och stora. Kan jag spara i PDF (hur gör jag det?) eller förminska?

M V H
Marta.Vrukna

Vad använde du för program till sist, och vilket format har du sparat i? Bra att veta innan vi ger råd.

Annars gäller fortfarande att du bör tala med din tryckare hur de vill ha grejorna. Kanske att illustrationerna tål att komprimeras (tiff till jpeg exempelvis, eller illustrator till pdf), annars får du väl bränna en cd och anlita Kungl postverket. Eller helt enkelt ta med dig själv och din dator om det är möjligt (bärbar maskin och tryckare i samma stad förslagsvis! ). Då kan du dessutom kanske få lite "hands on"-tips direkt av ett proffs.

Jag skall nu endast skicka bilder i mail ( inte tryckeri) Jag har dem i Photoshop. TIFF.
Men de är för tunga för mailen. Jag försökte mig på att spara i PDF. Det blev pyttesmå
bilder (som jag inte kan skicka) För de syns inte.

M V H
Marta

OK. Bilden skall alltså mejlas ut och behöver inte tryckas, bara ses på skärmen?

Tiff är utmärkt för tryck men värdelöst för mejl. Tar stor plats och många webläsare/epostprogram (i synnerhet för Win) har inte stöd för tiff. Jpeg är nog det bästa valet i ditt fall.

1. Öppna bilden i Photoshop
2. Är bilden i gråskala? Välj då gråskala och inte RGB (färg). På så sätt blir bilden en fjärdedel så stor redan nu.
3. Under menyn Image (Bild i svensk version, eller hur?) väljer du Image size (Bildstorlek).
4. Klicka i de två nedersta av de tre kryssrutorna i nederkanten.
5. Skriv in lämplig storlek på bilden i något av de översta två fälten. Är bilden liggande kan du välja 1024 eller kanske 1200 pixlars bredd så att det passar de flesta skärmar.

VIKTIGT

6. Välj "Spara som" i Arkivmenyn - INTE "Spara" för att ha kvar ditt original orört.
7. Välj JPEG i dialogrutan som dyker upp. OK.
8. Välj kvalitet efter vad det är för typ av bild. Mellanläget 7 brukar vara en hyfsad kompromiss mellan små filer och bildkvalitet. Men du kan beroende på hur din bild ser ut med fframgång kanske gå ner till 4. OK.
9. Klart att mejla iväg.

Tack, för ditt svar! Verkligen. Tack, även för länken"RITA" tidigare.
Börjat kolla extra noga på alla slags Illustrationer som finns omkring oss. Alla är ni så duktiga! Jag har tecknat med svaga linjer i vanlig blyerts Har sedan scannat in på min lilla hemma scan (billig sak) efterarbetat i Photoshop. Allt blev väldigt rosa (glömde nog vitbalansera). De tunna tecknade, är det något som faller bort i trycket, tror du?
MVH
vrukna.Marta

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-13 23:02

Har du inte lagt den inscannade skissen i ett eget lager så att du kan radera den på slutet?

Nej, jag har använt mig av de rosa. Använt skissen. Sedan bara efterarbetat
dem i Photoshop. Jag är helt nybörjare. Men det där
gunnar B var bra att veta, tack! Kan jag använda mig av mina bilder (eller uppstår nu
problem, kanske)? Vad vet jag? Det var verkligen ursvårt att teckna i Photoshop utan ritbord! Är bara orolig för de linjer som är tunna? om de försvinner sedan i färdig tryck?
M V H
Vrukna.Marta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 13:57

tunna linje försvinner inte - risken är att det blir pixligt om inscanningen höll för låg kvalité

1
Bevaka tråden