Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teckna i Illustrator ?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alltså, jag är helt nybörjare i Illustrator. Prov i 30 dagar. Har 6 stycken tecningar i uppdrag som skall tryckas till en bok. Jag har inget ritbord, sitter själv med musen.
Mitt problem är: om jag ritat några streck med pennan el penseln ex en känslig linge på en näsa - sedan De markerade linjen ändrar sig. Så sedan det blir en helt annan linje?!
Kan jag ställa om detta? Jag blir snart tokig?

M V H

Vrukna.Marta

Illustrator funkar inte som ett ritpårogram som du kanske är van vid. Man använder oftast illustrator för att göra lite mer exakta illustrationer som består av färglagda fält. Det kan vara svårt att vänja sig vid tekniken, men när man väl gör det är det ett helt underbart exakt ritverktyg.
Jag föreslår att du byter verktyg, framförallt. Använd ritstiftet (det som ser ut som tippen på en reservoarpenna). Sen sätter du ut punkter ungefär som i en rita efter siffror-bild. Därefter byter du till kurvverktyget som ligger på samma knapp som ritstiftet i verktygsfältet och ser ut som en ihålig pil och med den klicka du och drar på ankarpunkterna du satt ut så de blir runda.
Du bygger din bild genom att lägga flera av dessa objekt på varandra i olika färger.
Du kan sedan också klippa ut objekt ur varandra med hjälp av pathfindern och en massa annat kul, men det jag beskrev ovan är det mest grundläggande och det man nästan måste behärska för att kunna använda programmet. Alla hatar det i början, men har man väl lärt sig det är det helt underbart, som sagt.

Använd papper och penna, det blir bättre - särskilt om du inte kan programmet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-10 00:42