Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om nya Mac OS X Leopard

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-13 16:43

Hört att det här MacOS Leopard ska komma till hösten, Gäller det även i Sverige..?

Kommer man kunna göra en gratis uppdatering om man äger en Mac? Eller detta kommer kosta att få det nya operativsystemet. Isf hur mkt ungefär?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-13 16:48

Tjena,

Apple kör (för det mesta) med globala lanseringar. Så ja, det gäller sverige med.

Leopard är inte en gratis uppdatering (om man inte köper en Mac precis innan Leopard kommer, och får en kupong för det). Jämför med Win 2000 > Win XP.

Priset brukar ligga runt 1100:-

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Salem
  • 2007-06-09 15:29
Ursprungligen av b0bben:

Leopard är inte en gratis uppdatering (om man inte köper en Mac precis innan Leopard kommer, och får en kupong för det). Jämför med Win 2000 > Win XP.

Så med andra ord så kommer inte jag som precis har köpt en
ny Mac kunna uppdatera gratis till 10.5? Hoppas verkligen att
jag har missuppfattat det hela, för det verkar ju ganska sjukt
om så är fallet.

Ursprungligen av danfun:

Så med andra ord så kommer inte jag som precis har köpt en
ny Mac kunna uppdatera gratis till 10.5? Hoppas verkligen att
jag har missuppfattat det hela, för det verkar ju ganska sjukt
om så är fallet.

Nix, du får inte Leopard gratis.

Ursprungligen av danfun:

Så med andra ord så kommer inte jag som precis har köpt en
ny Mac kunna uppdatera gratis till 10.5? Hoppas verkligen att
jag har missuppfattat det hela, för det verkar ju ganska sjukt
om så är fallet.

På vilket sätt är det sjukt? Du köpte en dator som levererades med 10.4 vilket du kände till. Varför skulle du då få 10.5 gratis? Vill du ha 10.5 med datorn får du vänta tills det släppts. Svårare än så är det inte.

Microsoft ger väl inte bort Vista gratis bara för man köpte en dator ett halvår innan lansering? Deras gratisuppdatering fick man om man köpte en dator någon månad innan lansering.

  • Medlem
  • Salem
  • 2007-06-09 23:35
Ursprungligen av Rickard A:

Microsoft ger väl inte bort Vista gratis bara för man köpte en dator ett halvår innan lansering? Deras gratisuppdatering fick man om man köpte en dator någon månad innan lansering.

Datorn är näst intill nyinköpt, bara någon månad gammal. Jag fick ingen som
helst information om att 10.5 skulle släppas så snart.. Speciellt trevligt med
tanke på att jag just köpt en dator för flera tusen kr men jag förväntas ändå
spendera ytterligare tusen spänn på att uppdatera till 10.5, ett system som
släpps bara några månader efter jag har köpt datorn med det "föråldrade"
systemet. Ser du inte det sjuka i det så är det hos dig problemet ligger.

Men jag hänger inte läpp för det. Det blir nog inte särskilt
svårt att fixa 10.5 helt gratis ändå.

Ursprungligen av danfun:

Datorn är näst intill nyinköpt, bara någon månad gammal. Jag fick ingen som
helst information om att 10.5 skulle släppas så snart.. Speciellt trevligt med
tanke på att jag just köpt en dator för flera tusen kr men jag förväntas ändå
spendera ytterligare tusen spänn på att uppdatera till 10.5, ett system som
släpps bara några månader efter jag har köpt datorn med det "föråldrade"
systemet. Ser du inte det sjuka i det så är det hos dig problemet ligger.

Men jag hänger inte läpp för det. Det blir nog inte särskilt
svårt att fixa 10.5 helt gratis ändå.

Jag tycker att du är helt ute och cyklar, ska alla som köper något ha eventuella nya operativsystem eller motsvarande det närmaste året? Det låter i så fall mer som en prenumeration och det är väl inte det du köpt? 10.4 funkar alldeles utmärkt och du förväntas inte uppgradera, men du kommer säkert vilja göra det ändå.

Att komma dragandes med att du kan fixa det gratis säger mer om dig som person, du förväntar dig mer av andra (av apple i det här fallet) än du verkar anse att andra ska kunna förvänta sig av dig. Eller misstolkar jag?

OS X 10.5 (Leopard) är sagt att det ska kommai oktober. Det kommer komma samtidigt i Sverige som i USA. Uppdatering brukar kosta ca 1200 kr.

Kolla på en "Sneak peak" här: http://www.apple.com/macosx/leopard/

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-13 17:03

Okej, tusen tack för de snabba svaren? Ska kolla på Sneek Peek. Tror ni det kommer vara stor skillnad jämför med nuvarande? (tiger heter det va?)

Hur ofta släpper Apple en sån här uppdatering av Operativsystemet? Alltså hur länge har det nuvarande varit det senaste?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-13 17:04

och visst ja. Kommer det krävas 2 gb ram för att få det att flyta fint? Eller 1 gb is enough?

Ursprungligen av ekanman:

och visst ja. Kommer det krävas 2 gb ram för att få det att flyta fint? Eller 1 gb is enough?

Leopard som det är nu fungerar alldeles utmärkt på en iBook G4 1,2 GHz med 768 MB minne. Oroa dig inte, det är inte Vista tråden handlar om.

Alla nya versioner som hittils har kommit av OS X har bara flytit bättre än föregående, så jag tror inte du behöver 2GB ram för att det skall flyta på...

Ursprungligen av Johan S:

Alla nya versioner som hittils har kommit av OS X har bara flytit bättre än föregående, så jag tror inte du behöver 2GB ram för att det skall flyta på...

Det fungerar med 1GB ram men jag skulle lätt föreslå att man investerar i 2GB.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-13 17:25

Hur ofta släpper Apple en sån här uppdatering av Operativsystemet? Alltså hur länge har det nuvarande varit det senaste till Mac?

Ursprungligen av ekanman:

Hur ofta släpper Apple en sån här uppdatering av Operativsystemet? Alltså hur länge har det nuvarande varit det senaste till Mac?

Den har blivit längre och längre. När 10.5 kommer ut blir det 2,5 år efter 10.4. Så är du ute efter en trend är trenden att det blir längre mellan släppen. Föhoppningsvis blir det inte längre än 2,5 år till nästa version.

Min största förhoppning med 10.5 är att Apple tar Findern in i 2000-talet. Tänk om den kunde sortera bilder efter Exif-information? Och visa flera tumnaglar samtidigt i öppna/importera-dialogrutor. Vore inte fel.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-13 17:52

http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X

Vet inte hur din engelska är men lite längre ner i länken under "version" finns en tidskala

Mac OS X 10.4 har ju också kommit i steg upp till 10.4.9 och vissa godbitar har ju tillkommit i dessa mindre uppdateringar.

Jag skulle tro att en stor del av 99mac-gänget kommer köra 10.5 inom en vecka från lanseringen - har jag fel?

Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle tro att en stor del av 99mac-gänget kommer köra 10.5 inom en vecka från lanseringen - har jag fel?

Jag kommer förbeställa Leopard så fort det går. Så dyker det väl upp ett paket här på eftermiddagen samma dag det släpps i vanlig ordning.

Några veckor? 10.5 kommer i Oktober.

  • Medlem
  • Salem
  • 2007-06-09 23:43

Det visste inte jag, som ni kanske har märkt.. Därför hade det ju
varit trevligt om jag upplystes om detta i datorbutiken, men nej nej..

Ursprungligen av danfun:

Det visste inte jag, som ni kanske har märkt.. Därför hade det ju
varit trevligt om jag upplystes om detta i datorbutiken, men nej nej..

Och om du gjort det hade du väntat med att köpa dator tills i oktober?

  • Medlem
  • Salem
  • 2007-06-09 23:53
Ursprungligen av Rickard A:

Och om du gjort det hade du väntat med att köpa dator tills i oktober?

Jag hade åtminstonde frågat efter möjligheten att få en
gratis uppd. vilket jag antagligen hade fått.

Ursprungligen av danfun:

Jag hade åtminstonde frågat efter möjligheten att få en
gratis uppd. vilket jag antagligen hade fått.

Nej. Vem skulle ge dig det? Apple? Butiken? Nej glöm det. Ett halvår före en produkt börjar levereras får man inte nåt gratis. Nämn någon som gör så?

Tog bort onödig del av inlägget /Mod

  • Medlem
  • Salem
  • 2007-06-10 01:16
Ursprungligen av Rickard A:

Nej. Vem skulle ge dig det? Apple? Butiken? Nej glöm det. Ett halvår före en produkt börjar levereras får man inte nåt gratis. Nämn någon som gör så?

Tog bort onödig del av inlägget /Mod

Oavsett om jag har "skev tidsuppfattning" som du så trevligt uttryckte det innan moderator censurerade ditt inlägg, så är 4 månader faktiskt inte särskilt lång tid och datorköpare borde informeras om samt ges tillfälle att förbest. 10.5 redan nu till reducerat pris, gratis var nog att ta i det håller jag nog med om.

Jag vet inte vad det var i mitt inlägg som du blev provocerad av, att jag kräver någonting "gratis" efter att ha köpt en dyr dator för flera tusen kr så att jag i princip är bankrutt? Köper man en så pass ny dator så förväntar man sig självklart att kunna uppd. gratis till den senaste system vers.
utan att behöva plocka fram "stora plånboken" endast några månader
efteråt och betala ytterligare över tusen kr för ett system som man i regel
egentligen redan har betalat 100 ggr om när man köpte datorn. Fattar du vad jag menar nu?

Ursprungligen av danfun:

Oavsett om jag har "skev tidsuppfattning" som du så trevligt uttryckte det innan moderator censurerade ditt inlägg, så är 4 månader faktiskt inte särskilt lång tid och datorköpare borde informeras om samt ges tillfälle att förbest. 10.5 redan nu till reducerat pris, gratis var nog att ta i det håller jag nog med om.

Trevligt eller inte så är det något som är skevt. Apple har inte kommit ut med varken pris eller exakt leveransdatum än (det kan mycket väl bli senare än oktober) så varför en butik skulle informera dig begriper jag inte när det inte finns något att informera om. Och tror du verkligen själv butiken eller Apple låter någon förbeställa (dessutom med rabatt??) en produkt som inte ens har ett lanseringsdatum? Om det nu är så viktigt med det senaste kanske du skulle läsa på mer innan köp? Ett tips i all välmening.

De kanske också skulle ha informerat dig att om ca 6 mån kommer datorn du köpte uppgraderas och ev prissänkas. Det borde du också vetat om.

  • Medlem
  • Salem
  • 2007-06-10 15:19
Ursprungligen av Rickard A:

Trevligt eller inte så är det något som är skevt. Apple har inte kommit ut med varken pris eller exakt leveransdatum än (det kan mycket väl bli senare än oktober) så varför en butik skulle informera dig begriper jag inte när det inte finns något att informera om. Och tror du verkligen själv butiken eller Apple låter någon förbeställa (dessutom med rabatt??) en produkt som inte ens har ett lanseringsdatum?

Då är väl butiken där jag köpte min dator precis lika "skeva" isf,
då dom erbjuder förbeställning av 10.5 redan nu (Iofs endast via nätet
men likväl) trots att priset inte är spikat och att det inte finns något officiellt
releasedatum. Hade det inte funnits något att informera om så skulle det ej
heller ha funnits något att förbeställa.

Ursprungligen av danfun:

Då är väl butiken där jag köpte min dator precis lika "skeva" isf,
då dom erbjuder förbeställning av 10.5 redan nu (Iofs endast via nätet
men likväl) trots att priset inte är spikat och att det inte finns något officiellt
releasedatum. Hade det inte funnits något att informera om så skulle det ej
heller ha funnits något att förbeställa.

Vilken butik pratar vi om?

  • Medlem
  • 2007-06-10 10:15

Men visst är det väl så att Apple tidigare iaf har gett köpare av datorer eller systemvara mölighet att uppgradera till ett nyare system till reducerat pris vid de tillfällen då man har köpt sina varor strax innan en större systemuppgradering? Så var det iaf när jag köpte en iBook med 10.1.4 och Jaguar släpptes några månader senare.

Citat:

Men visst är det väl så att Apple tidigare iaf har gett köpare av datorer eller systemvara mölighet att uppgradera till ett nyare system till reducerat pris vid de tillfällen då man har köpt sina varor strax innan en större systemuppgradering?

jo, det har hänt.
jag skulle inte bli förvånad om alla som köper en mac efter wwdc får leopard gratis eller näst intill gratis när det släpps...

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-06-10 11:13

danfun:

Vi har hört detta många gånger förut. Nån har köpt en dator på måndagen för många tusen och på tisdagen så finns en ny bättre model. Och då känner man en stor besvikelse.

Om du ser saken från säljarens perspektiv så kanske det är självklart att han inte ger någon rabbat eller fri uppgradering om du nu inte krävt detta. Hade du påpekat detta när du köpte datorn så tror jag med 99% säkerhet att detta inte hade gått.

Köper man dyra grejer så kollar man runt och frågar kanske lite innan köpet kanske man kan få tips eller råd. Men för den saken skull tycker jag att du på inget sätt ska vara missnöjd med Tiger som är ett mycket bra och stabilt system vi vet ännu mycket lite om Leopard och många kommer säker att vänta med att uppdatera tills det är mer inkört.

10.4 och 10.5 är skilnaden som win95 till win98 i grunden samma windows men du fick köpa win98 när denna kom och var inte gratis även om den i grunden är väldigt lika. 10.4 kan mer jämförs med vista då OSX i många punkter ligger före windows att jag tog upp äldre versioner är att winXP och winVista skiljer sig betydligt mer.

Det är möjligt att 10.5 kommer att skilja sig mer från 10.4.

Om du är intredserad av 10.5 så kommer Steve Jobs ha en keynote imorgon vid 19tiden svensktid där han kommer visa alla nyheter.

Bevaka tråden