Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone-tråden inför lanseringen

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi har haft många trådar och fler lär det bli om iPhone i takt med att vi närmar oss lanseringen och allt fler uppgifter kommer fram. Därför tänkte jag att vi kunde samla iPhone-snacket i en tråd för att hålla ihop det lite.

Vi börjar med att konstatera att MacRumors hittat lite ny info: Först ut är AT&T:s träningsmanual för sina säljare: iPhone Details from AT&T's Sales Training Workbook

Inte nog med det, MR postar även det som påstås vara Apples officiella specar för iPhone:

• System requirements
- Mac or PC
- iTunes 7
- Internet access is required, and a broadband connection is recommended
- Mac: Mac with a USB 2.0 port, Mac OS X 10.4.8 or later
- PC: Windows PC with a USB 2.0 port and Windows XP Home or Professional (Service Pack 2)
• External Controls
- Volume Up / Down
- Ringer / Silent
- Power / Lock
- Sleep / Wake
- Menu Button
• Dimensions
- 4.5 x 2.4 x 0.46 inches / 115 x 61 x 11.6mm
• Weight 4.8 ounces / 135 grams
• Input Method - Multi-touch
• Operating System - OS X
• Screen size - 3.5 inches
• Screen resolution - 320 x 480 at 160 ppi
• Storage - 4GB or 8GB
• GSM - Quad-band (MHz: 850, 900, 1800, 1900)
• Wireless data
- Wi-Fi (802.11b/g) + EDGE + Bluetooth 2.0
• Camera - 2.0 megapixels
• Battery
- Lithium
- Up to 5 hours - Talk / Video / Browsing
- Up to 16 hours - Audio playback
(Battery life varies by use)
• Connectors and other input & output
- 30 pin iPod connector
- 3.5mm jack includes audio and mic support
- SIM tray
- Built-in speaker
- Built-in microphone

Inga överraskningar, det mesta var ju redan känt. Läs mer här: Apple's iPhone Specs and Requirements

Står i träningsmanualen att iPhone inte klarar av MMS. Skrämmande...

Ursprungligen av Leftrustle:

Står i träningsmanualen att iPhone inte klarar av MMS. Skrämmande...

Oj, det var ju ingen höjdare. Är MMS inte någon hit i USA eller vad kan det bero på måntro?

Ursprungligen av Adrian B:

Oj, det var ju ingen höjdare. Är MMS inte någon hit i USA eller vad kan det bero på måntro?

Ja, det kan man fråga sig. Är antagligen snordyrt i USA med MMS, med tanke på hur stenålder deras nät är till både pris som teknik. Men en hel del verkar lite upprörda i macrumors forum, medan andra försvarar det med att man kan maila bilder istället.

Jag skulle gissa att det är en ren prioriteringsfråga från Apples sida, får se hur det tas emot av pressen bara.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-09 13:43

De kanske vill att folk ska skicka e-post istället (se keynoten).

Ingen funktion som jag bryr mig om (MMS) men jag förstår varför folk vill ha det...

Ursprungligen av Adzam 1:

De kanske vill att folk ska skicka e-post istället (se keynoten).

Ingen funktion som jag bryr mig om (MMS) men jag förstår varför folk vill ha det...

Håller halvt med, jag bryr mig inte men fattar inte vad man ska med det till. Hörrni som tycker det är skrämmande, vad är mms bra för egentligen om man har en mobil med mailfunktion? Aldrig fattat det där med mms...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-11 07:51
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Håller halvt med, jag bryr mig inte men fattar inte vad man ska med det till. Hörrni som tycker det är skrämmande, vad är mms bra för egentligen om man har en mobil med mailfunktion? Aldrig fattat det där med mms...

Kanske: Åh, här är jag i en affär och vill tipsa en kompis om något/få smakråd. Skicka skicka (för dyra pengar).

Så kanske någons vardag (läs fjortis) ser ut.

Ursprungligen av Adzam 1:

Kanske: Åh, här är jag i en affär och vill tipsa en kompis om något/få smakråd.

Jo det är det enda jag kan komma på, använt det en gång på tre år...

Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag att den iPhone som släpps i Europa inte kommer vara samma som den i USA.

En telefon i Europa utan MMS och 3G (framför allt MMS) kommer få utstå mycket kritik. MMS finns ju på telefoner för några hundra kronor så att iPhone skulle sakna det i Europa verkar inte troligt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-09 13:54

"Keep in mind that there might be additional iPhone features that are announced at iPhone's launch"

Bara så ni vet...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-09 14:02

Tänk på att MMS är mjukvara. Inte svårt att lägga till.

Ah, ja jag läste något om att AT&T-personalen skulle vara uppmärksamma på att fler finesser kan komma att presenteras och då ska dom får mer info i så fall. Hoppet lever...

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, ja jag läste något om att AT&T-personalen skulle vara uppmärksamma på att fler finesser kan komma att presenteras och då ska dom får mer info i så fall. Hoppet lever...

MMS är väl knappast en funktion som är värd att hemlighålla och sen presentera vid lanseringen? Det är ju en basfunktion och ungefär samma sak som att i sista sekund berätta att telefonen faktiskt går att ringa med.

Ursprungligen av Rickard A:

MMS är väl knappast en funktion som är värd att hemlighålla och sen presentera vid lanseringen?

Näe, det har du rätt i.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-09 16:47

Håller med Sidde. Telefonen har redan en kamera och den kan skicka SMS så MMS är bara en mjukvarufråga. Den kanske inte ens var värd att ta upp i Steve Jobs mening - det är ju trots allt han som bestämmer vad som får komma med i presentationen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-09 14:11

Ett hett rykte (som ingen har skrivit om här vad jag har sett) rör Apples reklamfilmer:

iPhone har i nuläget 11 program i sin meny (ej de fyra huvudfunktionera inräknade). Detta gör att raden längst ner bara har tre knappar (miniräknare, notes och inställningar).

Grejen var dock att man ett tag (markera ett tag, Apple har nu ändrat reklamen) kunde se en närbild på dessa knappar i filmen, men då hade raden plötsligt fyra knappar; klocka, miniräknare, notes och inställningar. Detta kan kanske tyda på att en ny funktion ovanför har lagts till. Vad tror ni?

http://www.iphonealley.com/news/mysterious-12th-app-removed

Ursprungligen av Adzam 1:

Grejen var dock att man ett tag (markera ett tag, Apple har nu ändrat reklamen) kunde se en närbild på dessa knappar i filmen, men då hade raden plötsligt fyra knappar; klocka, miniräknare, notes och inställningar. Detta kan kanske tyda på att en ny funktion ovanför har lagts till. Vad tror ni?

Gizmodo tror på YouTube: Unconfirmed, The iPhone's 12th App Is YouTube

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-09 16:15

Äh, inget att bli upprörd över. Som Sidde säger handlar det ju bara om en lätt upptadering av programvaran, plus att Apple snabbt kommer att förstå att folk kräver en sån funktion.

Två frågor jag har tänkt på som gör mig fundersam:

1. Kommer det finnas en "Srubber" när man lyssnar på musik? Eller är det bara next-knappen som gäller om man vill hoppa fram i låten?
2. Kommer On-The-Go finnas?

Ursprungligen av Adzam 1:

Två frågor jag har tänkt på som gör mig fundersam:

1. Kommer det finnas en "Srubber" när man lyssnar på musik? Eller är det bara next-knappen som gäller om man vill hoppa fram i låten?
2. Kommer On-The-Go finnas?

Om det inte gör det är det väl bara en enkel uppdatering av programvaran. Inget att blir upprörd över.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-09 17:15
Ursprungligen av Rickard A:

Om det inte gör det är det väl bara en enkel uppdatering av programvaran. Inget att blir upprörd över.

Upprörd? Sen när representerar ordet "Fundersam" även "Upprörd"?

Tittade på filmerna, och nu ser jag att iPod-läget inte ens har "tidsmätning", om ni förstår vad jag menar. Visserligen skulle de kunna upptadera detta, men man vill ju inte ha mindre albumart bara för att få in den (grundläggande?) funktionen...

Ursprungligen av Adzam 1:

Upprörd? Sen när representerar ordet "Fundersam" även "Upprörd"?

Tittade på filmerna, och nu ser jag att iPod-läget inte ens har "tidsmätning", om ni förstår vad jag menar. Visserligen skulle de kunna upptadera detta, men man vill ju inte ha mindre albumart bara för att få in den (grundläggande?) funktionen...

Jorå, den har tidsmätning och scrub, men kanske inte i bredbildsläget.

Titta här: http://www.apple.com/iphone/ipod/

Ursprungligen av Rickard A:

Om det inte gör det är det väl bara en enkel uppdatering av programvaran. Inget att blir upprörd över.

hahaha..

Det enda jag vet om iPhone är att när den väl är här i Sverige kommer man vilja ha en. Dyr eller inte så går den inte att motstå. Visst, den har inte "allt" men fortfarande är den ordentligt läcker och Apple kommer aldrig släppa en telefon i Europa som inte drar nytta av de europeiska näten och de funktioner vi är vana med. Det är jag mer än övertygad om.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-09 19:28

Jag tittar och tittar, men ser ingen scrub och ingen information om tiden (möjligtvis när man vänder på ett omslag för att se låtar, men det är en helt annan sak).

Sen saknar jag även låttexter. Visserligen är detta inga livsnödvändiga funktioner, men det är synd om de tar bort funktioner jag har vant mig vid...

Ursprungligen av Adzam 1:

Jag tittar och tittar, men ser ingen scrub och ingen information om tiden (möjligtvis när man vänder på ett omslag för att se låtar, men det är en helt annan sak).

Sen saknar jag även låttexter. Visserligen är detta inga livsnödvändiga funktioner, men det är synd om de tar bort funktioner jag har vant mig vid...

Ser inte detta heller men jag tror nog att tidangivelse kommer, likaså scrub.

Sen kommer det alltid finnas saker som man saknar och som antagligen Apple i vissa fall kommer hoppa över i kommande uppdateringar. Jag ser detta som ett mindre problem, det jag vill är att de funktioner som finns görs bra - dagens telefoner tycker jag oftast är ett skämt, sen får de gärna ha hur många spännande funktioner som helst, funkar de inte bra så...

Jag vill ha Blogger-integration typ som i SonyEricssons mobiler. Man tar en bild och kan direkt ladda upp den. Med allt Apples tjat om att dela med sig vore det inte en omöjlighet.

Genom att kolla loggar och googla har MacRumors lite siffror på nedladdninghastigheter i iPhone, använd via WLAN (inte via mobilnätet alltså), man får ta det för vad det är och med en nypa salt förstås: iPhone Download Benchmark, and Browser Updated

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-10 11:21

http://www.thesimplewebsolution.com/iPhone.html

16 förändringar i gränssnittet sen Keynoten.

Tror bristen på MMS är en anpassning/eftergift för amerikanska marknaden, fasen, amerikaner SMS-ar ju knappt. Kolla på Motoroljas lurar, innan Razr-generationen fanns ju skicka SMS lika undangömt som andra telefoners "Prioritera nät"-meny
Amerikaner RINGER, de skickar knappt SMS, och än mindre MMS.

I Europa skickas mkt mer meddelanden.

Varför inte satsa en peng på att när luren kommer hit om ett halvannat år så har den 3G, version 7 av programvaran och klarar MMS/SMS utan knot och man kan strö luren full med snygga Apple-godkända Widgets

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-10 13:50

http://www.iphonealley.com/

Vill bara tipsa om den sidan; mycket bra info och rykten om iPhone.

Bevaka tråden