Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac:en helt svart

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min 1,5 år gamla iMac stod och laddade ner med avslagen skärm. När jag skulle sätta igång den var den helt död. Försökt varje trick i användarhandboken. Inte minsta reaktion när man trycker på strömbrytaren. Kan det vara nätaggregatet som har pajat? Någon som har någon lösning? Den löjligt korta garantin har ju gått ut.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-19 21:27

På vissa iMac 20" 2.0 är det förlängd garanti med 3 år på nätdelen.
Tror det är dom som kom sommar 2005 rev B.

B.D

Det här är en 17 tums.

Bara död så där? Jag gissar att det är så litet att gå på och att ingen svarar därför. Nätdelen kan vara kass förstås. Det kan också ha blivit en pmu-kollaps kanske pga klockbatteriet är slut. Hur är imac G5 med pmu och batterisaker (allmän fråga). När datorerna blivit att par år till är erfarenheterna större och svaren haglar in på sådana symptom.

MR

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-22 14:31

Min 20" iMac dog också så här.
Jag lyfte av bak sidan och nollställde smu.
Sen gick den igång igen.

B.D

Vad är smu?

Det var nätdelen som hade lagt av. Kostade två laxar att fixa. Ganska dåligt, eller hur? Naggar Macs kvalitetsrykte i kanten.

Ursprungligen av onibaba88:

Vad är smu?

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301733

Lämnade in en iMac intel på service i torsdags, den hade typ samma symtom som ovan, helt svart, enda som händer när man startar den är att cd-läsaren knorrar med ett rytmiskt läte, annars dött.. Den hade dock garanti som tur var. Skriver här när ja får reda på vad felet var, kanske hjälper nån annan i framtiden

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-06-09 14:57

Är datorn bara 1,5år så kan du ju ta det reklamtionsrätten. En nätdel på en dator ska hålla mycket längre än 1,5år så det är definitivt ett tillverklingsfel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-09 17:17

Allt som sålts efter 2005 har man 3 års reklamations rätt på.

B.D:cool:

Tänk bara på att reklamationsrätten är mycket svårare att åberopa än en garanti. I ett sådant läge är det kunden som måste bevisa att felet fanns där ända från fabrik, vilket i vissa fall är helt hopplöst. Man kan alltså få bråka rätt ordentligt om man vill att det ska hända något.

1
Bevaka tråden