Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har någon spelat S.T.A.L.K.E.R?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-08 19:47

Läste recension i DN idag, och blev nyfiken. Har någon spelat det?

Vänligen, Ylan

Jag har tyvärr inte spelat det själv, men kompisen säger att det är grymt. Omväxlande, spännande, utmanande.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-08 20:10
Ursprungligen av irrelogical:

Jag har tyvärr inte spelat det själv, men kompisen säger att det är grymt. Omväxlande, spännande, utmanande.

Och riktigt, riktigt läskigt!

Bland nyheterna märks bland annat ett AI som är extra smart i jämförelse med alla andra spel inom genren. Soldater kommer att höra ditt skott även om du missar, och deras polare kommer att vara informerade på nolltid. Efter några sekunder kommer hela regementet vara efter dig glatt svärande på ryska. Dom muterade djuren och monstren är också intelligenta - ensamma hundar kommer att fly ifrån dig men i en större grupp är det bättre att klättra upp i ett torn om du vill leva. Det finns även anomalier, osynliga skumma aliensaker som kommer att förfölja dig tills du gissar var dessa är och skjuter ihjäl dom. Sedan finns det monster som kan ta sig in i din hjärna och göra massvis med skada på dig före du förstår vad du ska göra för att skydda dig.

Annars ska det även finnas realistisk ballistik för dom olika vapnen, ett komplicerat livssystem med olika klaner av andra Stalkers, soldater, forskare och monster, som lever egna liv och kan slåss mellan varandra utan din inblandning. Sedan finns det helikoptrar och bilar att skjuta sönder, quests, och självklart en riktig historia som spelet är baserat på, nämligen katastrofen i Tjernobyl som i spelet kallas för "Zonen". Spelskaparna har även återskapat hela staden med omkrets, och till exempel huvudgatan, statyerna och själva reaktorerna motsvarar dom riktiga ganska precist.

Så mycket har jag fått reda på genom att göra en sökning på "STALKER" på YouTube och besöka den officiella sajten för spelet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-08 19:57

Recensionen som DN gjort tyckte jag var riktigt dålig om man ser efter vad folk skriver på nätet.. Men kolla in lite videos på YouTube och liknande, för det finns mycket av sådant ute nu.

Själv vill jag också veta hur pass bra Mac man måste ha för att spelet ska fungera.

Jo, har spelat det en del på min brors dator, rätt så underhållande, men man blir dock less efter ett tag, men sen blir jag less på de flesta spel innan ja spelat ut dom

Hela Tjernobyl-grejjen är ju rätt så häftig faktiskt..

Om man jämför AI'n med vad som utlovades när spelet först lanserades och vad som sen kom så tycker inte jag det är speciellt imponerande, liknar de flesta andra spel i den genren.

Har du spelat spelet boris91?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-09 00:40

Nej, jag skrev ju att det var det andra tyckte om spelet ovan. Jag har läst en massa kommentarer och recensioner och kollat igenom en massa videon, och kom fram till det här. Spelet verkar vara en riktigt positiv överraskning.

Jag tyckte bara det var lite underligt att du skriver en positiv "recension" av ett spel du inte ens spelat när trådskaparen specifik frågar efter folk som spelat det..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-09 18:24

Jag frågade ju också om folk som spelat det och kan säga vilka specs som behövs ungefär! Under min "positiva recension" skrev jag också klart och tydligt att det var en sammanfattning av andras åsikter och diverse in-game videon som jag byggt det hela på. Så det så!

Kan tillägga att jag även hoppades skapa ytterligare intresse för spelet och få in fler åsikter den vägen..

Jag har liret och är imponerad. Det är väl inte så bra att det är årets spel, men fantastisk grafik, riktigt skön känsla och obehaglig ljus- och ljudsättning. Lite som en försmak på Fallout 3 känns det som.

Sen kan man ju som fästmön tycka att det är osmakligt med ett lir om en katastrof som Tjernobyl, kan väl inte annat än att hålla med, men det gör ju inte spelet sämre.

1
Bevaka tråden