Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallels Desktop 3.0 RC1 släppt - med DirectX!

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vart tankar man ned RC 1? Jag hittar bara vart man kan köpa det och jag får en nyckel till 3.0 när det släpps då jag inhandlade min nuvarande licens under en period i december då de gav fria uppgraderingar i ett år.

note: borde kanske snyggat till den sista meningen.

Wire: MacBooken kan ju bootas som en vanlig PC, det var mitt argument för att få skaffa Mac. För mig handlar det om att jag vill ha epost, kalender och annat smått och gott som får mitt liv att fungera i OS X. Bossen blev framför allt imponerad över hårdvaran, och då främst skärmen. Han kör väl i princip allt inne i Parallels... Ganska kul ändå, han visade stolt upp en liten mini som han ska ha i sommarstugan.

Och jag tycker inte att det laggar speciellt mycket i Parallels. Jobbar med databaser, Webb, Windowsprogrammering, Windows Mobile-programmering etc. Ganska minneskrävande program. Flyter på fint. Om PC:n får för sig att storkna nån gång pga klantig programmering eller nåt så kan jag ju boota om PC:n utan att starta om hela datorn. Vågar nästan påstå att Parallels-maskinen bootar snabbare än kallstart av en "riktig" PC.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-05 09:24

Angående prestandan, visserligen kan de medvetet ha förskönat texten till sin fördel:

http://parallelsvirtualization.blogspot.com/2007/05/yes-you-heard-rightparallels-desktop-30.html

I texten står bl.a. "Here's Quake 4 running full-speed in my virtual machine on my test Mac."

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-06-05 16:27

Grafiken verkar ju inte vara på topp eller är det min syn som det är fel på?

Någon som har testat? Jag får inte 3d:n att funka iaf.

Har testat med bland annat Max Payne 2, som står med i deras lista.

Menyerna laggar och hackar och färgerna är helt fel i spelet. Det var dessutom det enda spel jag överhuvudtaget fått igång.

Jag har kryssat i "Enable directx"-knappen... Något mer som ska göras?

Senast redigerat 2007-06-08 14:31

Från en som aldrig spelar spel:
Någon som testat att köra lite grafikkrävande program?
Eller är det så att spelen är såpass grafikkrävande att det räcker med dom som måttstock?

BTW. Snygg Avatar Tjarven

provad installera 3an nu. den frågar efter drivrutiner till VGA (grafikkortet) och other PCI Bridge device. vart hittar jag dessa till en macbook pro?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-08 18:25
Ursprungligen av Emanuel L:

provad installera 3an nu. den frågar efter drivrutiner till VGA (grafikkortet) och other PCI Bridge device. vart hittar jag dessa till en macbook pro?

Räcker det inte med att installera om Parallels tools för det, då?

Ursprungligen av Timber:

Räcker det inte med att installera om Parallels tools för det, då?

Hur menar du? hade 2,5 innan.. la på 3an nu.
ska man göra ngt annat oxå?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-06-08 18:39

Och det går förstås inte att uppgradera från 2:an utan att behöva ominstallera Win och alla program?
Eller har jag missat precis ALLT?!

Ursprungligen av Le:

Och det går förstås inte att uppgradera från 2:an utan att behöva ominstallera Win och alla program?
Eller har jag missat precis ALLT?!

jo det går. jag gjorde precis det.

men du måste vara medveten om att du inte kan gå tbx till 2an då den gör om din VM miljö.
Om du vill använda ver.2 igen får du skapa en kopia på din vm.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-06-08 18:56

Vet inte om jag vågar...............
Har redan haft ett enormt krångel att få till utskrift från Parallells-Win men till slut lyckats hjälpligt. Däremot begriper jag fortfarande inte hur manska få till en Internetuppkoppling via AirPort och ADSL i 2:an. Här pratar vi krångligheter vill jag lova.

Ursprungligen av Le:

Vet inte om jag vågar...............
Har redan haft ett enormt krångel att få till utskrift från Parallells-Win men till slut lyckats hjälpligt. Däremot begriper jag fortfarande inte hur manska få till en Internetuppkoppling via AirPort och ADSL i 2:an. Här pratar vi krångligheter vill jag lova.

Jag kör parallels på min macbook pro som har uppkoppling via airporten, men jag kör inte ADSL, men det ska ju inte spela ngn roll. jag har comhem.

vad har du för inställningar på airporten?

har du router? om du har router och dhcp så kan du inte köra dhcp på airporten. dom krockar. det gjorde dom för mig iaf dvs du kan inte låta routern OCH airporten sköta tilldelning av dhcp-adresser. hänger du med?

Under network-fliken, stäng av distribute ip addresses

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-06-08 19:10
Ursprungligen av Emanuel L:

Jag kör parallels på min macbook pro som har uppkoppling via airporten, men jag kör inte ADSL, men det ska ju inte spela ngn roll. jag har comhem.

vad har du för inställningar på airporten?

har du router? om du har router och dhcp så kan du inte köra dhcp på airporten. dom krockar. det gjorde dom för mig iaf dvs du kan inte låta routern OCH airporten sköta tilldelning av dhcp-adresser. hänger du med?

Under network-fliken, stäng av distribute ip addresses

Nej ingen router. En annan Mac och en PC använder APE'n för att komma ut på nätet via ADSL-modemet.

Vilka inställningar i AIrPorten är kritiska enligt dig?

Networkfliken - i vilken inställning?

Ja nu förstår du kanske att jag har problem......

Ursprungligen av Le:

Nej ingen router. En annan Mac och en PC använder APE'n för att komma ut på nätet via ADSL-modemet.

Vilka inställningar i AIrPorten är kritiska enligt dig?

Networkfliken - i vilken inställning?

Ja nu förstår du kanske att jag har problem......

Sa ju precis det

Starta "airport admin utility" markera din enhet och välj configure,
Du ser en flik "Network" avmarkera krysset som jag sa innan...

så här ser det ut när du startat airport admin utility och du valt att konfigurera den.
sen ser du en flik, network.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Airportadmin.png

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303595

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-06-08 19:29

"Under network-fliken, stäng av distribute ip addresses"

Då går ju för bövelen min kontakt med Internet ner helt!

Ursprungligen av Le:

Då går ju för bövelen min kontakt med Internet ner helt!

wtf. har du provat?
enda som sker är att airporten inte tilldelar ip-adressen. det gör modemet som är ansluten till airporten. fattar du?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-06-08 19:34

Tar ver 3-installeraren lång tid på sig?
Här har den stallat och fläktarna på MB'n kör igång.....

Ja, nu skäms jag. jag hade inte installerat Ptools hehe.
tack för att du påminde mig

Nu har jag bara. Standard floppy disk controller kvar. har du ngn lösning för den?
är inte så viktigt antar jag..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-08 18:54
Ursprungligen av Emanuel L:

Nu har jag bara. Standard floppy disk controller kvar. har du ngn lösning för den?
är inte så viktigt antar jag..

Inte jag, nä... Har du en floppy på din Mac, menar du? Jag har inte ens valt att montera den enheten, så det problemet har jag inte stött på...

Ursprungligen av Timber:

Inte jag, nä... Har du en floppy på din Mac, menar du? Jag har inte ens valt att montera den enheten, så det problemet har jag inte stött på...

hehe. nej, jag ar ingen floppy. har en macbook pro, floppy är inte ens enablad under inställningarna på parallels

Antar att du kikat här?
http://www.apple.com/support/airport/

Där har du lösning till det mesta..
se under Troubleshooting i mitten..

Nej, det går fort. kräver omstart efter installation. sen gör den om din vm vid första starten. tar några sek. sen klart.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-06-08 19:52

Krävde tydligen omstart.

Så, lyckas någon spela något spel?

Bevaka tråden