Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grunden till en blog.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-07 10:15

Hejsan,

Tänkte söka lite kritik, inspiration och motivation i den här delen av forumet.

Jag har i omgångar försökt bygga mig en blog. Men flera gånger stupat på mållinjen. Antingen har gränssnittet känns för stelt och trist. Eller så har jag klantat mig i koden vilket har resulterat i att jag inte har kunnat uppdatera inlägg osv.

Det jag har gjort den här gången är en kalender som ska ligga som grund (den är lite slarvigt programerad just nu) till att man kan eftereditera inlägg samt även uppdatera saker hur som helst.

Nuvarande layout ser ut så här.

http://zthee.vantage.ch/cal3.php

Är det för plottrigt?
För stelt?
Tråkigt och ensamt?

Klickar man sig tillbaka till Maj så kan man se hur det ser ut med inlägg i pratbubblan.

Nåväl. Tyck gärna till!

Kul idé!
Ett par förslag - texten i pratbubblan är lite för liten = svårläst.
Previous/Next knapparna under kalendern såg jag först inte, kanske annan färg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-08 14:23

Tack för feedbacken!

Jag som är en fanatisk älskare av minimala typsnitt funderar istället på om det kanske skulle vara mer lättläst om jag spärrade ut samt ökade radavståndet lite? Annas får jag väl gå upp en grad?

Den ljusrosa länkfärgen är kanske inte världens bästa. Det håller jag med om! Får prova att mörka ner den lite. Alternativt att köra någon mörkgrå.

Ohh, det ser riktigt intressant ut.

Previous/next hade jag nog förtydligat genom att lägga till <</>> i en mörkare ton i länkarna. Då blir det ännu tydligare, samtidigt som det blir internationellt.

Jag störde mig lite på att innehållet blev bredare än diven när man skalar upp teckenstorleken, så det blev scroll i sidled. Jag förmodar att det har att göra med att du har satt bredden på datumet/titeln med em. Min lösning hade varit att ha bredden odefinierad och istället ha en marginal till höger, då blir resultatet likadant, men utan att det blir horisontalscroll med större teckenstorlek.

Kalendern känns lite för liten med, speciellt att den är smalare än både det ovanför och det under. Imo skulle den passa bättre under "gubben". (eller så går man helt crazy och lägger den + infotexten längst ner i en div som hela tiden flyter med när man scrollar. eller så gör man en sidebar som ligger lite diskret längst åt t ex vänstra kanten. jag tänker mörkgrå sidebar med ljusgrå text, lite som last.fm's ruta allra längst ner)

*svammel svammel*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-08 18:50

irrelogical, << / >> tycker jag känns lite så där, lite för gammalt. Men samtidigt är det något som alltid alltid funkar. Får byta ut och prova Alt. är ju att ha någon form av bild med pilar på. Kanske en animerad gif? Eller köra något snaidigt mouseover.. Hm.

Skalar upp texten!? Haha, helt ärligt har jag inte ens tänkt på att man kan göra det Vilken browser kör du? Och Var får du scrollen? När jag provar så får jag en scroll i pratbubblan men inte någon annanstans (det ser ju sjukt illa ut, men ingen scroll..).

Ja, Den är lite för liten. Det kan jag hålla med om. Jag har flyttat runt den på hela sidan, haft den under gubben, över. Till vänster. Som en stor ruta under hela alltet. Men det är just där den passar bäst - tycker jag. Det blir lite ovanligt(?) men på något sätt gillar jag det. Antigen får jag göra texten större - rutorna större eller lösa det på något annat sätt.. Något som hänger med hela tiden vore intressant -

Ingen som har problem med att den lilla textrutan som kommer upp när man håller över en länk i kalendern får tuppjuck? Händer mig ibland i safari. Dock så har jag "stulit" koden, så antingen får jag ta bort funktionen eller så får jag leva med att den spunkar ibland..

Tack för kritiken!

Hmm, du kan ju alltid köra med webdings, där finns det tecken för framåt/bakåt.

Jag kör safari, och det är i pratbubblan det blir scroll i sidled.

Det med textrutan har jag inte prövat, får kolla lite på det.

Det var så lite så!

Edit: Skumt, textrutan kommer upp ca 100 pixlar för långt ner (i safari), men funkar fint i övrigt.

1
Bevaka tråden