Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så här bra är LED-bakgrundsbelysningen i nya MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Engadget har testat LED mot CCFL (ny mot gammal teknik) i MacBook Pro för att visa skillnaden i praktiken. Kommentarer?

http://www.engadget.com/2007/06/06/macbook-pro-backlight-comparison-led-vs-ccfl/

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

  • Medlem
  • 2007-06-07 11:27

Om man bara ska döma efter deras extremt dåliga bilder, så verkar LED vara sämre.

Ursprungligen av stfm:

Om man bara ska döma efter deras extremt dåliga bilder, så verkar LED vara sämre.

Jag är inte så säker. Jag har en PB 15", 1,5GHz (tre år gammal) och min far har en MacBook Core2duo 15". Jag har betydligt lättare på min PB att få neutrala gråtoner än vad han har. Hans skärm är helt enkelt för "kall" och allt grått är blått. (även om han når bättre gröna toner)

Det som vi ser är också två skärmar som inte är kalibrerade, och du vet säkert hur din skärm såg ut när du plockade upp den första gången, inte ser det bra ut innan du kört den visuella kalibratorn eller kanske en Spider på den.

Så LED ser varmare ut vilket i mina ögon tyder på en skärm som helt enkelt kan gå att kalibrera enklare och förhoppningsvis stämma bättre med verkligheten. t

Testa att göra en gråbalansering (levels, grå pimpett) i photoshop på gråa partier i finder och se hur bilden förändras, jag tycker att LED vinner den ronden med jämnare färgtoner.

Fast, när jag skrev detta så hade jag inte läst "macpro's" test, så kanske allt med LED blev fel i alla fall.

Faktiskt, jag tyckte inte den såg speciellt märkvärdig ut..

Hälften av kommentarerna till artikel tycker att jämförelsen är så dålig att den inte är värd att tas på allvar (hur är färgprofilerna inställda, t.ex.) och resten handlar om de rippade eller nedladdade filmerna som syns på den äldre datorn

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-07 12:15

Man får vänta och se tills någon får hem en och kan göra riktiga skillnader. Fast ändå, tror allt är bättre än min 12" PB som har så mörk skärm nu att det är som att sitta på lägsta brightnessen.

Jag är mest nyfiken på hur bra den fungerar utomhus. Jag har varit väldigt imponerad när jag jämfört min iBook G4 (sista modellen som gjordes) med MacBook-modeller. Skillnaden en solig dag är som "knappt skönjbart" jämfört med "full användbart", dvs enorm skillnad.

En relaterad undran är om matta eller blanka skärmar presterar bättre utomhus. Jag har bara jämfört med MacBook-modeller och de har ju alla blanka skärmar.

Tycker snarare det verkar som att de testat själva TFT-panelerna och inte bakgrundsbelysningen. Inget fel med det, men det hade ju varit lite käckt om engadget-teamet åtminstone hade förstått vad nyheten består i. Som det är nu har de i princip konstaterat att olika TFT-skärmar har olika betraktarvinklar, vilket resten av världen lärde sig för flera år sedan.

Jag kikade på en LED-display för några timmar sedan. Den stod bredvid en CCFL och visade samma bilder för att man skulle kunna jämföra.

Belysningen var visserligen aningen jämnare, men färgerna frätte ut något fruktansvärt. CCFL:en återgav bilderna betydligt bättre.

Kan förstås ha varit en klant som ställt in skärmarna, eller så var den av kass kvalitet (inte Apple), men med tanke på att den stod uppställd på en mässa som besöks av ett par tusen potentiella importörer från hela världen borde de inte göra bort sig på en så enkel sak.

Hoppas verkligen Macbook Pros skärm är bättre.

Ursprungligen av ohennig:

Belysningen var visserligen aningen jämnare, men färgerna frätte ut något fruktansvärt. CCFL:en återgav bilderna betydligt bättre.

Huh, det lät ju inge bra. Men jag har svårt att se Jobs leverera en ny proffsdator som inte kan visa färgerna minst lika bra som föregångaren.

Utfrätta färger är inte bakgrundsbelysningens fel. Det enda som skiljer är vilken teknik som används för att producera ljuset som skickas genom TFT-sandwichen, som i sin tur tar hand om att skapa bilden. De enda faktorer som bakgrundsbelysningen kan påverka är färgtemperatur och hur jämnt ljusstyrkan fördelar sig, resten tar panelen hand om.

Ursprungligen av Samuel K:

Utfrätta färger är inte bakgrundsbelysningens fel. Det enda som skiljer är vilken teknik som används för att producera ljuset som skickas genom TFT-sandwichen, som i sin tur tar hand om att skapa bilden. De enda faktorer som bakgrundsbelysningen kan påverka är färgtemperatur och hur jämnt ljusstyrkan fördelar sig, resten tar panelen hand om.

Jag kanske skulle skrivit överexponerad i stället för utfrätt. Bakgrundsbelysningen var i det här fallet för stark. Skärmarna var utöver belysningen identiska till form och innehåll (det senare hade jag förstås svårt att verifiera, men det var vad tillverkaren påstod).

Senast redigerat 2007-06-07 16:41

Aha, ja då blir det en annan sak. Starkare bakgrundsbelysning måste naturligtvis alltid åtföljas av en panel med bättre kontrastegenskaper, annars blir det bara pannkaka av det hela. Men min poäng är fortfarande densamma; exakt hur ljuset genereras spelar nästan ingen roll för bildkvaliteten, eftersom det ändå är panelen som är den avgörande faktorn.

Ställde nya MacBook Pro 15" sida vid sida med en gammal första generationens MacBook Pro 15" Core Duo och skillnaden var stor (framgår inte så bra på bilden) men inte enorm. Det vita är helt enkelt vitare och det svarta riktigt svart. Betraktningsvinkeln tycks vara ungefär likadan. Lite kul också att den Cinema Display 20" som stod bredvid verkade närmaste gråaktig i jämförelse...

Ursprungligen av Kristian B:

Ställde nya MacBook Pro 15" sida vid sida med en gammal första generationens MacBook Pro 15" Core Duo och skillnaden var stor (framgår inte så bra på bilden) men inte enorm. Det vita är helt enkelt vitare och det svarta riktigt svart. Betraktningsvinkeln tycks vara ungefär likadan. Lite kul också att den Cinema Display 20" som stod bredvid verkade närmaste gråaktig i jämförelse...

Skulle vara intressant om du lade någon färgstark bild som bakgrund på båda och testade hur skillnaden rent visuellt såg ut. Gärna någon svartvit och någon starkfärgad. mm. Du behöver inte fotografera av eller så, men kommentera gärna om du ser blödningar och hur du upplever bilderna. Kalibrera gärna båda med den inbyggda visuella kalibratorn först.

Äh, jag får väl åka in till någon appleshop i gbg och hoppas på att någon ny 15" har infunnit sig.

Någon som vill hänga på?! Ring mig på 0768 67 20 40 så bestämmer vi tid o plats!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-08 07:50

Är det bara jag som tycker att LED-skärmen ser betydligt bättre ut? Man ser ju på bilderna att den lyser betydligt starkare och att det vita är vitare...

Ursprungligen av Rytterfalk:

Skulle vara intressant om du lade någon färgstark bild som bakgrund på båda och testade hur skillnaden rent visuellt såg ut. Gärna någon svartvit och någon starkfärgad. mm. Du behöver inte fotografera av eller så, men kommentera gärna om du ser blödningar och hur du upplever bilderna. Kalibrera gärna båda med den inbyggda visuella kalibratorn först.

Är ingen bildexpert så jag lämnar tekniska jämförelserna och kalibrering åt andra. Jag tycker iallafall att den nya skärmen är riktigt bra, bilden är ljusstark och på något sätt "mjuk". Kanske detta som vissa uppfattar som suddigt? Bakgrundsbilderna ser väldigt bra ut och jag tycker att den är behaglig att läsa text på.

Som sagt, det svarta är svart och det vita vitt. Bilden är dock något mörkare mot nedre delen av skärmen, men såg det bara när jag körde en enfärgad bild i helskärmsläge. Körde även 720p-trailer som såg grymt bra ut.

Ursprungligen av Kristian B:

Är ingen bildexpert så jag lämnar tekniska jämförelserna och kalibrering åt andra. Jag tycker iallafall att den nya skärmen är riktigt bra, bilden är ljusstark och på något sätt "mjuk". Kanske detta som vissa uppfattar som suddigt? Bakgrundsbilderna ser väldigt bra ut och jag tycker att den är behaglig att läsa text på.

Som sagt, det svarta är svart och det vita vitt. Bilden är dock något mörkare mot nedre delen av skärmen, men såg det bara när jag körde en enfärgad bild i helskärmsläge. Körde även 720p-trailer som såg grymt bra ut.

Tack! Ja, en mjuk bild kan ju betyda att du har bättre kontrast, speciellt som du säger att svart är svartare och vitt är vitare. Ska bli spännande att kolla närmre. Kanske man kan leva med att det blir lite ojämt vid nederkanten.

  • Medlem
  • 2007-06-08 16:12
Ursprungligen av Rytterfalk:

Kanske man kan leva med att det blir lite ojämt vid nederkanten.

Inte om man vill kunna kalibrera den, det blir nämligen helt omöjligt. Märkligt att det blir så, jag trodde att LED skulle ge ett helt jämnt ljus.

Ursprungligen av stfm:

Inte om man vill kunna kalibrera den, det blir nämligen helt omöjligt. Märkligt att det blir så, jag trodde att LED skulle ge ett helt jämnt ljus.

Varför skulle det bli helt omöjligt att kalibrera färgerna när det är ljusare längst ner på skärmen? Om 95% av bildytan är jämn och fin, och där du placerar din kalibrator är fin så spelar ytan längst ner mindre eller ingen roll.

Eller menar du på något annat vis?

Macpro.se tyckte inte om skärmen, utan rekomenderade till och med köp ur förra generationen.

Citat:

Tja, en direkt jämförelse bredvid en “äldre” Mac Book Pro, med 2.33Ghz Intel Core 2 Duo-processor och inköpt i våras, ger vid handen att Apple har misslyckats. Den nya modellens skärm är visserligen ljusare tackj vare LED-belysningen, på gränsen till smärtsamt dito om man drar upp ljusstyrkan till max. Men bilden är faktiskt en aning suddig och faktiskt jobbig att läsa och skärmen är nästan disig att betrakta. Ljusstyrkan är dessutom inte alls jämnt fördelad över skärmytan utan mörknar rätt mycket nedåt botten.

http://macpro.se/2007/06/07/recension-macbook-pro-intel-core-2-duo-24ghz-15/2/

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Macpro.se tyckte inte om skärmen, utan rekomenderade till och med köp ur förra generationen.

Deras tester brukar dock vara lite icky..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-07 22:00

Synnerligen intressant artikel, och nedslående! Jag kan bara fråga mig hur det har blivit så här?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-07 22:28

Och vad säger ni som redan köpt den? Någon som redan har förstahands erfarenhet och kan kommentera en jämförelse med den förra generationens MBP?

Dra upp en helvit, respektive helsvart bild på _hela_ skärmen och gör en bedömning av hur jämn belysningen är. Använd förslagsvis Keynote eller PPT, eller testprogram som finns på Macupdate.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Dra upp en helvit, respektive helsvart bild på _hela_ skärmen och gör en bedömning av hur jämn belysningen är. Använd förslagsvis Keynote eller PPT, eller testprogram som finns på Macupdate.

/M

Den svarta bilden är verkligen svart och jämn över hela skärmen. Har ingen aning om hur det ser ut i ett mörkare rum. Den vita är mer ojämn och tonar lätt mot grått i botten, beroende av betraktningsvinkeln.

1
Bevaka tråden