Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min macbook pro hänger sig korta stunder.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-07 17:01

Fick nyligen en ny macbook pro då den förra skickades tillbaka pga diverse fel.. Till min stora förskräckelse har även något ovanligt dykt upp på denna också som jag inte stött på i min mac-värld tidigare. Datorn hänger sig korta stunder, alltså muspekaren och allt bara fryser en kortare stund för att sedan vakna. efter en liten stund händer samma sak. Startar jag om så försvinner felet. jag upplever att detta hänt när datorn varit på ett tag eller varit i vila. en gång hängde sig hela skiten när jag surfade och jag fick tvångsomstarta.
senast körde jag batteri men kommer tyvärr inte ihåg de 2 andra gångerna detta hände om jag körde på batteri eller ej. de har både hänt när jag surfat och kollat på video klipp i quicktime.
vad kan detta bero på? dåligt batteri? nåt med ram minnet? mjukvarufel? annat fel?

MVH: Mattias

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-06-07 18:27
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-07 19:00

Ska göra de!

Någon som haft dessa problem som tror sig veta vad de kan bero på?

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-08 12:38

nyss surfade jag med 3G usb modem, körde från batteriet. datorn bara frös, eller tokhängde sig. finns de nåt annat alternativ att göra än att hålla in power-knappen då?

nu kör jag med sladden i och ska se om nåt händer. förhoppningsvis är de inget värre än ett dåligt batteri. orkar inge mer strul nu!

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-08 14:29

haft små hängningar nu också med strömadaptern i, de utesluter ju batteriet. kör ett hårdarutest nu. Fattar inte hur detta kan hända. 2 måndagsexemplar skickade till mig i rad, vad är oddsen för de?
maxad med 3gb ram och allt, ändå hänger den sig och kryper fram ibland, helt sjukt. jag forskar vidare!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-08 14:49

Låter definitivt som hårdvarufel om allt hänger sig.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-08 20:10

installerade om skiten på begäran från apple då de trodde de kunde vara drivrutiner från 3G modemet som var boven i dramat. men fick ganska snart en hägning när jag installerade lite program. detta utesluter ju mjukvarufel. jag gjorde hårdvarutestet men både den snabba och den mer omfattande varianten sa att de inte var nåt fel på hårdvaran. nähä, detta gjorde ju inte saken bättre. den ska genomsökas på måndag så hoppas på snabb lösing då, annars blir jag tokig. blir inte riktigt klok på detta..

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-09 14:22

Datorn verkar extremt känslig för min externa hårddisk som jag kopplar i via usb, den hänger sig direkt då. Kan de leda i någon riktning om vad som är fel med hårdvarani min dator?

Ursprungligen av ibanez:

Datorn verkar extremt känslig för min externa hårddisk som jag kopplar i via usb, den hänger sig direkt då. Kan de leda i någon riktning om vad som är fel med hårdvarani min dator?

Kan vara skit i driven, skit i USB-kopplingen (billig låda).
Kan vara fel i datorns USB-port. Kan vara att HD'n vill ha för mkt ström.

Kan du så gå från USB till FW, USB är rena möget (personlig reflektion).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-09 14:41

Kolla systemloggen vad den säger när datorn hänger sig sådär.

Apple-menyn, om den här datorn, Mer info, längst ner finns loggarna.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-09 15:23

rena grekiskan för mig de där loggarna. Den ska ändå genomsökas på måndag så!

Min MacBook fryser också, och bara när jag kör på batteri.
Jag brukar få starta om. Det är inga korta stunder den fryser.
Är teorin fortfarande att det är hårdvarufel?

Ursprungligen av the örjan:

Min MacBook fryser också, och bara när jag kör på batteri.
Jag brukar få starta om. Det är inga korta stunder den fryser.
Är teorin fortfarande att det är hårdvarufel?

Hur är strömsparningsinställningarna?

Hade en bärbar PC: som gjorde precis sådär när man hade batteriet i, böt batteri så fungera den hur fint som helst.
Prova att ta ur batteriet och kör den bara på ström.

//Patrik

1
Bevaka tråden