Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dyra processorer till Mac Mini

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och kollar vad det kostar att köpa en Core 2 Duo-processor för att uppgradera min Core Duo-Mini och upptäcker att de processorerna är svindyra! I alla fall de med Socket 479 som, vad jag förstått, är den socket som Mac Mini har.

Enormt tråkigt när det till och med verkar som att det inte kommer några av de snabbare varianterna till Minins socket. Dustin, åtminstone, säljer inte några högre än 2,33 GHz och den kostar 6495kr (!!!) när socket 775-varianten på 2,67GHz kostar 3325kr. Och det är dessutom till Socket 775 som Extreme och Quad varianterna finns.

Kunde de inte valt "rätt" socket till minin? (Är det här ett tecken på att Minin är på väg ut?!)

Mitt enda hopp är att jag missförstått det hela och att det i själva verket är Socket 775 på Minin. Snälla, någon, säg att det är så. Säg att jag har fel.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-05-29 14:40

Alla Mac Intel har samma sockel. Mini, Macbook, Macbook pro och iMac. MacPro har en helt annan CPU och därmed en annan sockel

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-06-07 22:14
Ursprungligen av niclasc:

Alla Mac Intel har samma sockel. Mini, Macbook, Macbook pro och iMac. MacPro har en helt annan CPU och därmed en annan sockel

iMacen har väl inte 479? Har inte den 775? Och har inte Mac Pro 771?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-08 01:31
Ursprungligen av ahmedmo:

iMacen har väl inte 479? Har inte den 775? Och har inte Mac Pro 771?

Korrekt. 771 är socklen för XEON Woodcrest/Cloverton. iMacen bör rimligen ha 775 och de bärbara maccarna 479 (som är intels mobile-socket.) Mac Minin : http://www.o0o.it/mini/

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-06-08 10:42
Ursprungligen av Jeppe_E:

Korrekt. 771 är socklen för XEON Woodcrest/Cloverton. iMacen bör rimligen ha 775 och de bärbara maccarna 479 (som är intels mobile-socket.) Mac Minin : http://www.o0o.it/mini/

Mac Pro: Socket 771
Alla andra intel-macar: 479

Mac Pro är den enda som inte har Mobile-kretsar

Socket 775 är avsedd för en helt annan processorfamilj och används i Mac Pro.

Socket 479 är avsedd för små och bärbara datorer och kallas för "Intel Mobile" ibland.
Här finns lite processorer och priser: http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=887

Ok, då vet jag hur det ligger till med valet av sockets.
När jag såg vilka utbud av processorer det fanns för de olika socklarna fick jag intrycket att 479 mer eller mindre var död och begraven medan 775 var framtiden. Skönt att det inte var så.

Dock är det fortfarande tråkigt att processorerna är uppåt 3 gånger så dyra och just att det inte finns samma utbud att tillgå.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-06-08 11:06

Okej det stämmer nog. Är bara 100% på att Minin har 479 som socket, har nämligen bytt till en Core 2 Duo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 23:01

Märker man skillnad mellan Core Duo och en Core 2 Duo på en mini?
Är sugen på en mini, men tycker tyvärr att processorn och grafiken är för klen

Någon som testat att spela upp 720p eller till och med 1080p x264 filer med en mac mini core duo? Är lite orolig för att det krävs en core2duo för detta.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-06-16 01:32
Ursprungligen av dogsknob:

Någon som testat att spela upp 720p eller till och med 1080p x264 filer med en mac mini core duo? Är lite orolig för att det krävs en core2duo för detta.

720p x264 är absolut inga problem med Mac minin, 1080p har jag inte testat mer än flyktigt och det gick då fint även om den blev lite belastad.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-06-15 19:01
Ursprungligen av swede:

Märker man skillnad mellan Core Duo och en Core 2 Duo på en mini?
Är sugen på en mini, men tycker tyvärr att processorn och grafiken är för klen

Jo grafiken är klen det märks när man spelar Heroes of Might and Magic V. Absolut märkte jag skillnad när jag uppgraderade men jag hade Core Solo innan.

Ett tips är att uppgradera minnet först då det gör stor skillnad.

1
Bevaka tråden