Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny förstasida för 99.se med det bästa & senaste

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-29 22:46

Har inte ens tänkt på det, kändes naturligt på något sätt. Man lägger ju mer märke till saker i fet stil, och alltså lägger man märke till nya trådar eller trådar med olästa inlägg - det fungerar ju helt perfekt.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-05-30 07:55
Ursprungligen av Adrian B:

En fråga till er andra: Är det begripligt att fet stil betyder nya inlägg? Jag tjatade lite på Björnström om att få igenom något som markerade detta och förslog fet stil. Men jag är nyfiken på vad ni andra säger.

Jag tycker att det är begripligt, däremot så tycker jag att det syns för dåligt vilka som är feta och inte. Eller är det bara min dator? Ska testa i IE och se om det är nån skillnad.

Edit: Nja, ingen större skillnad.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-29 22:48

Gör man? Jag gjorde inte det!

Gillar dock att forumen kommit tillbaks. Kommer inloggningsruta också?

Ursprungligen av Tesa:

Gillar dock att forumen kommit tillbaks. Kommer inloggningsruta också?

Fixat. O:-)

Ursprungligen av Tesa:

Gör man? Jag gjorde inte det!

Kanske inte helt givet, men det är samma princip som i forumet i övrigt där fet stil på rubrik = olästa inlägg.

Likt Cogito så har jag en undran angående det där mailet. Vad är denna "historik"? När jag fick mailet så tyckte jag att det var kul att jag fick det, men undrade lite varför. Var det för att jag var Supporter? Har jag skrivit många inlägg? Skriver jag många inlägg per dag? Något helt annat?

Ursprungligen av ztaafen:

Likt Cogito så har jag en undran angående det där mailet. Vad är denna "historik"? När jag fick mailet så tyckte jag att det var kul att jag fick det, men undrade lite varför. Var det för att jag var Supporter? Har jag skrivit många inlägg? Skriver jag många inlägg per dag? Något helt annat?

Precis som Digg.com har vi en formel för att räkna fram "kraften" i en Digg. Är du nybörjare utan inlägg har du liten kraft. Har du varit med länge och varit delaktig har du mer kraft. Ryktet säger att trådstartare som fått sina trådar Diggade också får cred för det

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-05-29 23:13

Nej, det känner jag ju till. Men jag tror att det beror på att där är allt mer komprimerat. Jag har nog helt enkelt lättare att uppfatta det där. Eller så är jag bara för trött just nu!

/svaret på Adrians kommentar så klart!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-30 00:50

Jag tycker visserligen Diggs koncept är helt underbart, men jag tycker man missförstår konceptet, eller åtminstone använder det på helt fel sätt, om man applicerar det på trådar i ett diskussionsforum. Det att "digga" handlar om är ju liksom att skilja ut det bästa, det mest populära. Och på ett forum är en sådan funktion helt överflödig, eftersom det finns hundra andra, mycket bättre lämpade, sätt att se trådars popularitet. En formel som tar hänsyn till antal läsningar, antal poster med mera skulle ge ett mycket bättre resultat.

Dessutom blir det ur användarsynpunkt ganska knasigt. Vad är målet med en diggning liksom? "Jaha, det här tyckte jag var intressant, men det har jag ju redan visat genom att både läsa och svarat på tråden."

Ursprungligen av xevve:

Det att "digga" handlar om är ju liksom att skilja ut det bästa, det mest populära. Och på ett forum är en sådan funktion helt överflödig, eftersom det finns hundra andra, mycket bättre lämpade, sätt att se trådars popularitet. En formel som tar hänsyn till antal läsningar, antal poster med mera skulle ge ett mycket bättre resultat.

Om du tänker efter så stämmer inte du skriver. Om vi valde ut "hot threads" som består av dom mest aktiva trådarna - gissa vilka vi skulle få fram? (det är inte det bästa)

Ursprungligen av xevve:

Jag tycker visserligen Diggs koncept är helt underbart, men jag tycker man missförstår konceptet, eller åtminstone använder det på helt fel sätt, om man applicerar det på trådar i ett diskussionsforum. Det att "digga" handlar om är ju liksom att skilja ut det bästa, det mest populära. Och på ett forum är en sådan funktion helt överflödig, eftersom det finns hundra andra, mycket bättre lämpade, sätt att se trådars popularitet. En formel som tar hänsyn till antal läsningar, antal poster med mera skulle ge ett mycket bättre resultat.

Dessutom blir det ur användarsynpunkt ganska knasigt. Vad är målet med en diggning liksom? "Jaha, det här tyckte jag var intressant, men det har jag ju redan visat genom att både läsa och svarat på tråden."

Instämmer till 100% om det du skriver om Digg ovan. Känns mest förvirrande och ger intrycket av en lite stökig sajt.

Håller också med om att som nybörjare så är det lätt att missa vad flikarna innebär (tex FORUM som inte tar dig till forumen), samt att vissa är menyer (FORUM) medans andra är knappar (DAGENS DISKUSSIONER) och man får ingen som helst hint om i användargränssnittet vad som förväntas hända när man trycker på knapparna.

Tycker dock att den nuvarande versionen ser bättre och snyggare ut än de jag sett innan, men saknar som sagt den där intutiva "förståelsen" av en sajt när man ser den första gångerna.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-05-30 13:29

Tycker själv att den nya förstasidan inte känns så mycket som en förstasida. Väldigt anonym på något sätt och jag saknar bilder. Däremot så gillar jag digga-funktionen och tycker den är grymt smart då den ändrat mitt "privat-surfande" på 99an en hel del.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-05-30 20:30

Jag gillar den nya förstasidan speciellt nu efter att presentationen av de olika forumen tillkom. Innan såg det inte riktigt ut som en förstasida. Dessutom passar presentationen bättre på denna förstasida än på den som var för några dagar sedan. Om det dessutom skulle gå att få med lite bilder så skulle det bli ännu bättre.
Tycker även att Adrian B förslag med fet stil på nya inlägg är bra och att det syns tillräkligt bra. (Använder Safari)

Slutligen ett tack till er som varit delaktiga.

Jag tycker fortfarande att vi borde ha "-new-post" i URLen till tråden, dvs att man hamnar på första nya inlägget i tråden.

Måste hålla med adrian, en "new post"-länk vore inte helt fel

Tycker ni fortfarande likadant om "det bästa och senaste"?

Jag tycker den har hjälpt mig hitta bra trådar!

  • Medlem
  • 2007-06-08 09:45
Ursprungligen av Björnström:

Tycker ni fortfarande likadant om "det bästa och senaste"?

Jag tycker den har hjälpt mig hitta bra trådar!

Det funkar väldigt bra tycker jag. Extremt snabbt implementerat också, det var ju inte länge sedan vi diskuterade hur man kunde förbättra siten. Sedan vet jag inte om det går att göra så att man kan få sökresultat sorterat efter "digg", eller rangordna "dagen inlägg" ... det kanske skulle vara nästa steg?

Ursprungligen av stfm:

Det funkar väldigt bra tycker jag. Extremt snabbt implementerat också, det var ju inte länge sedan vi diskuterade hur man kunde förbättra siten. Sedan vet jag inte om det går att göra så att man kan få sökresultat sorterat efter "digg", eller rangordna "dagen inlägg" ... det kanske skulle vara nästa steg?

Det vore ju helt klart möjligt. Kanske även "bästa trådarna senaste dygnet / veckan / månaden"?

Det vi har idag är version 1.0 så det finns massor mer att göra!

Vad handlar det här om?

Bevaka tråden