Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Terminalproblem vid ssh-anslutning till Ubuntu server

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag installerade Ubuntu server på en dator för första gången här om dan och när jag började ssh:a till den upptäckte jag att något inte stod rätt till med terminalen. Jag använder den vanliga terminalen i OS X och har satt TERM=xterm (standard tror jag är xterm-color). När jag är inloggad på den datorn och öppnar en fil i pico så blir det helt fel när jag försöker bläddra ner i filen. Endast den nedre hälften av terminalen uppdateras och texten lägger sig över den gamla istället för att uppdatera hela raderna.

Man ser nere till höger i denna bilden att slutet på de gamla raderna finns kvar när jag har bläddrat neråt i filen.
http://ph7.se/~ahlberg/term.png

Problemet finns bara i pico och inte i tex. less/more. Om jag ändrar variabeln TERM till xterm-color så kan jag bläddra som vanligt i pico men då byter istället backspace funktion till delete. När jag ssh:ar till ALLA andra datorer (skolans linux- och solaris-system, andra freebsd/linux-servrar, mm) så funkar det utan problem oavsett vad jag sätter TERM till. Vad kan det vara som orsakar problemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-08 00:19

låter lite som om din termcap fil på ubuntu maskinen kan vara lite underlig, spec eftersom du säger att det funkar med TERM satt till xterm-color.

om du testar med vt100, som är en så pass simpel terminal funkar allt som det skall då ?

Om jag sätter TERM=vt100 så funkar både backspace och att scrolla i pico. Jag kanske skulle tillägga att det funkar utan problem om jag använder xterm i X11 och har TERM=xterm.

Vet du om det är något jag kan ställa in på servern för att det ska fungera i Terminal.app också?

1
Bevaka tråden