Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför denna seghet, jag blir galen, trots att jag älskar min mac.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter med min Macbook, 1gb, 2ghz version. Jag har endast igång, mail, safari, Vienna rss läsare och adium.

Och det är så förbannat idiotiskt (en massa svordomar) segt. Det är ta mig sjutton segare än på min imac G5 med samma minnesmängd.

Det är som att man måste värma upp datorn innan den börjar gå fint, för först är det sirap och detta kan göra en SÅ frustrerad. Om jag tex inte varit uppe i menyn på ett tag så tar det säkert någon sekund. Om jag inte använt Dashboard på ett tag så tar det runt 5- 10 sek att få igång.

Jag tycker som sagt att min imac G5 i vissa lägen är snabbare eller min powerbook 12".

Om det är så att det beror på minnet så tycker jag synd om de som köpt den när Apple enbart skickade burkarna med 512. Jag har hört och vet de som blivit förbannad över detta, till o med sålt burken.

När jag däremot kör en komprimering, ja då går fort, så något fuffens fel måste det vara - kan det vara OSX som är boven, troligtvis.

Så då hoppas jag överallt annat att detta blir bättre med Leopard för detta ÄR PEST.

---

Sen kan man även spygalla över hur macbooken håller på att falla sönder i chassit pga någon konstruktions miss och att Apple inte kan hjälpa en när man bor på Gotland. Jag ska alltså ta mig till Sthlm för att få hjälp, pinsamt.

Har du datorn inställd för bästa prestanda i strömspararinställningarna? Sen kan Safari vara en riktig hog. Tänk också på att spotllight jobbar i bakgrunden. 1GB minnne mer vore kanske inte helt fel.
Att jämföra med imac G5 blir lite snett eftersom G5 processorn i den faktiskt är lika eller nästan lika snabb som Intels nya processorer på vissa saker.

Den står på bästa prestanda, mer minne - ja det kan vara sant men allvarligt jag kör faktiskt inga tung jobbade applikationer - ok Safari i sådanafall. 1GB tycker man borde räcka för det jag gör nu.

Testade att få fram fönstret "om den här datorn" det tog mig 5 sekunder - herregud.

Så vilka program stjäl prestanda från mig av mail, safari, Vienna, adium ?

Det är alltså enbart fyra program och datorn går på knäna för att öppna tex dashboard - över tio sekunder - och sen tar det säkert en stund innan man kan använda tex kalkylatorn.

Om jag däremot har kört Dashboard nyligen - ja då går det kvickt.

När jag ska scrolla igenom program mappen hackar hela skiten.
Sen när jag ska tex öppna mappen för verktygsprogram får datorn jobba länge innan innehållet överhuvudtaget syns.

Nej detta stör mig nått fruktansvärt.

Man sitter i telefon och ska skriva ner ett telenummer och det tar år att få fram dashboard och en post-it lapp. Pinsamt.

Det kanske är inbillning men jag har inte upplevt denna seghet som råder nu. Något har hänt.

Ursprungligen av draags:

Det kanske är inbillning men jag har inte upplevt denna seghet som råder nu. Något har hänt.

När startade du om senast? Att Dashboard ibland går snabbare att få fram beror på att det cachats efter den senaste användningen ju mer minne desto mer kan datorn cache:a

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-07 22:58

Antingen är det något fel på något i systemet. Eller så är det hårdvarufel, kanske hårddisken som håller på att fallera.

Öppna Activity Monitor(minns inte svenska namnet). Finns i /Program/Verktygsprogram
Kolla hur mycket ledigt ram det finns, vilka processer som tar cpu osv. Leta efter suspekta saker.

Du kan också kolla i loggarna system.log och console.log efter undligga errors, typ ATA eller Kernel errors.
Finns om du tycker på om den här datorn och mer info, längst ner typ.

1
Bevaka tråden