Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja vad? Parallels eller Bootcamp?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-07 18:02

Hej allihopan!

Jag är en pinfärsk mac-ägare. Köpte en begangnad macbook i går . Och nu är min första fråga vad jag ska välja när jag vill kunna köra windows på den :"> Nåja, nu är det faktiskt så att det är ett par program som jag behöver win för, men det känns lite dumt att det första man frågar är hur man installerar ett annat operativsystem... Är det parallels som är det bästa? och ska jag också installera bootcamp?

/Camilla

Virtualiseringsprogram som Parallels Desktop, VMWare Fusion och VirtualBox (fri) kör en virtuell maskin som normalt lägger upp sin skärmbild i ett fönster. Du kan köra Mac OS X och dina gästoperativsystem samtidigt, men tappar möjlighet att helt utnyttja hårdvara fullt ut. Hastighet och respons är dock inga problem.

Som alternativ kan din dator starta Windows precis som den är. Det finns en Intel-processor i den och EFI har BIOS-kompabilitet. Allt som behövs för att Windows ska starta.

Boot Camp kan dock vara ett bra sätt att partitionera om hårddisken om du vill det utan att i processen förlora data. Det är inget krav att du gör det, vill du ha flera partitioner kan du lika gärna använda ett annat program. Boot Camp innehåller dessutom en samling drivrutiner som du bränner på en skiva och sedan använder för att installera drivrutinerna i Windows. Dessa gör att Windows kan använda datorns hårdvara på ett bättre sätt.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2007-06-07 20:18

Har kört med boot camp i ca 6 månader och bytte precis till parallels. För mig passar detta bättre då jag sällan spelar och blev lite trött på att boota om för de få/små saker jag behöer göra i windows.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-07 20:27

Varför välja? Jag har installerat BootCamp men kör för det mesta Parallels med BootCampinstallationen.

Click, it's a Mac....

Ursprungligen av Gunnar B:

Varför välja? Jag har installerat BootCamp men kör för det mesta Parallels med BootCampinstallationen.

Det låter ju bra, och det var så jag hade tänkt mig det också, men när jag startar den virtuella maskinen kräver win att jag aktiverar min kopia, och till råga på allt duger inte den nyckel jag har!
Finns det nåt trick som jag missat, eller måste man ha två Win-kopior?????

Samma här fast med VMWare då.

Det är inte säkert att du behöver installera Windows på din Mac. Prova CrossOver, då kan du köra Windowsprogram direkt i OS X utan att behöva förpesta din Mac med Windows. Kanske funkar de Windows-program du behöver genom det? Jag har endast testat Internet Explorer 6 och Counter Strike, men de fungerar båda två, så testa och se!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-14 00:27

Aktivera via telefon, funkade fint för mig.

1
Bevaka tråden